Wetgevingsoverleg begroting V&W 2007
maandag 30 oktober 2006 15:35
De heer Slob (ChristenUnie): Wij hadden nog een aantal minuten over, dus als ik iets doorschiet, dan weet de voorzitter dat er voldoende dekking is. Dat is altijd belangrijk in dit huis. Ik dank de minister voor haar beantwoording in eerste termijn. Zij ontpopte zich bij een aantal onderwerpen een klein beetje als een nieuwe uitvoering van Olivier B. Bommel, want ik hoorde haar een paar keer zeggen dat geld niet het probleem is, soms tot mijn verbazing, zeg ik erbij. Daar kom nog op terug.
Mijn fractie heeft in eerste termijn gewezen op de scheve verhouding tussen investeringen in wegen en spoor. In de schriftelijke beantwoording staat dat de minister dit niet herkent bij het Infrastructuurfonds, aangezien het bedrag voor wegen en spoor hetzelfde is. Dat klopt, maar het gaat ons om de verhouding tussen aanleg en onderhoud. Dan zie je toch dat de verhoudingen wat scheef zijn. Daarbij komt dat er voor de tweede fase van het herstelplan spoor nog lang niet voldoende middelen aanwezig zijn, zoals wel duidelijk is geworden uit de discussies die wij hebben gehad. Dat is voor ons reden om het amendement op stuk nr. 19 in te dienen om daarvoor extra geld beschikbaar te stellen. Ik handhaaf dat amendement, waarvoor een heel solide dekking is gevonden, namelijk niet-vastgelegde uitgaven van de verkenning en planstudie voor het tracébesluit. Dat geld kan hiervoor worden ingezet.
Mijn fractie heeft ook gevraagd naar de status van de netwerkanalyse spoor. Wij zien deze als een verkenning binnen het MIT en vragen de minister om in 2007 de planstudies te starten. In het schriftelijk antwoord staat dat bewust niet is gekozen voor een formele MIT-verkenning, omdat deze uitgaat van een verondersteld verkeers- en vervoersprobleem in relatie tot de doelen in de Nota Mobiliteit. Dat kunnen wij eerlijk gezegd niet helemaal volgen. In de Nota Mobiliteit staat dat de reiziger de facto in 2020 op de belangrijkste spoorverbindingen geen spoorboekje meer nodig heeft, maar uit de netwerkanalyse spoor volgt dat dit niet realiseerbaar is, als een aanzienlijk aantal knelpunten niet wordt aangepakt.
Het is volgens ons niet te vroeg voor het starten van planstudies, zoals de minister stelt, maar eerder te laat. Wij verbazen ons dat in het vervolg op de regionale netwerkanalyses twee planstudies voor hoofdwegen en OWN worden gestart in de regio Utrecht, maar dat voor het spoor kennelijk eerst meer onderzoek nodig is. De treinen zitten overvol. De dienstregeling voor 2007 betekent voor een aanzienlijk aantal reizigers een verslechtering door capaciteitsbeperking, terwijl het aantal passagiers sterk groeit. Daarom is volgens ons nu actie nodig. Ik dien dan ook een motie in om de capaciteitsanalyse spoor op te nemen als een MIT-verkenning.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat er ook na uitvoering van Herstelplan 2e fase spoor er grote knelpunten blijven op het spoorwegnet blijkens de door NS en Prorail uitgevoerde netwerkanalyse spoor;
overwegende dat de minister van Verkeer en Waterstaat heeft toegezegd een landelijke capaciteitsanalyse spoor uit te voeren;
overwegende dat voor het oplossen van genoemde knelpunten de tijdelijke start van de benodigde procedures nodig is;
verzoekt de regering, de landelijke capaciteitsanalyse spoor de status van MIT-verkenning te geven en deze uiterlijk september 2007 af te ronden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob en Hermans. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 33 (30800-XII).
De heer Slob (ChristenUnie): Het goede nieuws van deze begrotingsbehandeling is, ook voor de reizigers in het openbaar vervoer, dat er één klachtenloket voor het openbaar vervoer komt. Ik ben blij met de welwillende verklaring van de minister over het door mij en mevrouw Dijksma ingediende amendement op stuk nr. 17. Dit amendement mag wat mij betreft ook als voorstel worden opgenomen in de stemmingslijst. Ik ben ook blij met de aanvullende opmerkingen met betrekking tot de OV-ambassadeur, die nog niet op deze wijze in dit amendement waren opgenomen.
Dan kom ik op het punt van de vaarwegen. Hierover is een inmiddels aangepast amendement ingediend, die bedoeld is om enkele projecten versneld uit te voeren. Dit amendement krijgt de hartelijke steun van de fractie van de ChristenUnie. Daarnaast heb ik aangegeven dat er ook budget komt voor het hoognodige preventieve onderhoud. De minister was in dat opzicht heel open toen zij zei dat het bij vaarwegen iets minder nauw luistert, aangezien er toch wel doorgevaren kan worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij het preventieve onderhoud moeten laten verslonzen. In een door mij ingediend amendement, dat tot mijn verbazing nog steeds niet is rondgedeeld, heb ik al aangegeven wat de dekking is. De coalitiedekking is hiervoor gebruikt en dat betekent dus dat dit amendement valide is. Ik hoop in dit opzicht op de steun van de Kamer.
Bron: ongecorrigeerd stenogram
Mijn fractie heeft in eerste termijn gewezen op de scheve verhouding tussen investeringen in wegen en spoor. In de schriftelijke beantwoording staat dat de minister dit niet herkent bij het Infrastructuurfonds, aangezien het bedrag voor wegen en spoor hetzelfde is. Dat klopt, maar het gaat ons om de verhouding tussen aanleg en onderhoud. Dan zie je toch dat de verhoudingen wat scheef zijn. Daarbij komt dat er voor de tweede fase van het herstelplan spoor nog lang niet voldoende middelen aanwezig zijn, zoals wel duidelijk is geworden uit de discussies die wij hebben gehad. Dat is voor ons reden om het amendement op stuk nr. 19 in te dienen om daarvoor extra geld beschikbaar te stellen. Ik handhaaf dat amendement, waarvoor een heel solide dekking is gevonden, namelijk niet-vastgelegde uitgaven van de verkenning en planstudie voor het tracébesluit. Dat geld kan hiervoor worden ingezet.
Mijn fractie heeft ook gevraagd naar de status van de netwerkanalyse spoor. Wij zien deze als een verkenning binnen het MIT en vragen de minister om in 2007 de planstudies te starten. In het schriftelijk antwoord staat dat bewust niet is gekozen voor een formele MIT-verkenning, omdat deze uitgaat van een verondersteld verkeers- en vervoersprobleem in relatie tot de doelen in de Nota Mobiliteit. Dat kunnen wij eerlijk gezegd niet helemaal volgen. In de Nota Mobiliteit staat dat de reiziger de facto in 2020 op de belangrijkste spoorverbindingen geen spoorboekje meer nodig heeft, maar uit de netwerkanalyse spoor volgt dat dit niet realiseerbaar is, als een aanzienlijk aantal knelpunten niet wordt aangepakt.
Het is volgens ons niet te vroeg voor het starten van planstudies, zoals de minister stelt, maar eerder te laat. Wij verbazen ons dat in het vervolg op de regionale netwerkanalyses twee planstudies voor hoofdwegen en OWN worden gestart in de regio Utrecht, maar dat voor het spoor kennelijk eerst meer onderzoek nodig is. De treinen zitten overvol. De dienstregeling voor 2007 betekent voor een aanzienlijk aantal reizigers een verslechtering door capaciteitsbeperking, terwijl het aantal passagiers sterk groeit. Daarom is volgens ons nu actie nodig. Ik dien dan ook een motie in om de capaciteitsanalyse spoor op te nemen als een MIT-verkenning.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat er ook na uitvoering van Herstelplan 2e fase spoor er grote knelpunten blijven op het spoorwegnet blijkens de door NS en Prorail uitgevoerde netwerkanalyse spoor;
overwegende dat de minister van Verkeer en Waterstaat heeft toegezegd een landelijke capaciteitsanalyse spoor uit te voeren;
overwegende dat voor het oplossen van genoemde knelpunten de tijdelijke start van de benodigde procedures nodig is;
verzoekt de regering, de landelijke capaciteitsanalyse spoor de status van MIT-verkenning te geven en deze uiterlijk september 2007 af te ronden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob en Hermans. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 33 (30800-XII).
De heer Slob (ChristenUnie): Het goede nieuws van deze begrotingsbehandeling is, ook voor de reizigers in het openbaar vervoer, dat er één klachtenloket voor het openbaar vervoer komt. Ik ben blij met de welwillende verklaring van de minister over het door mij en mevrouw Dijksma ingediende amendement op stuk nr. 17. Dit amendement mag wat mij betreft ook als voorstel worden opgenomen in de stemmingslijst. Ik ben ook blij met de aanvullende opmerkingen met betrekking tot de OV-ambassadeur, die nog niet op deze wijze in dit amendement waren opgenomen.
Dan kom ik op het punt van de vaarwegen. Hierover is een inmiddels aangepast amendement ingediend, die bedoeld is om enkele projecten versneld uit te voeren. Dit amendement krijgt de hartelijke steun van de fractie van de ChristenUnie. Daarnaast heb ik aangegeven dat er ook budget komt voor het hoognodige preventieve onderhoud. De minister was in dat opzicht heel open toen zij zei dat het bij vaarwegen iets minder nauw luistert, aangezien er toch wel doorgevaren kan worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij het preventieve onderhoud moeten laten verslonzen. In een door mij ingediend amendement, dat tot mijn verbazing nog steeds niet is rondgedeeld, heb ik al aangegeven wat de dekking is. De coalitiedekking is hiervoor gebruikt en dat betekent dus dat dit amendement valide is. Ik hoop in dit opzicht op de steun van de Kamer.
Bron: ongecorrigeerd stenogram
Archief > 2006 > oktober
- 31-10-2006 31-10-2006 11:56 - Vragen Rouvoet over late abortussen Spanje
- 30-10-2006 30-10-2006 15:35 - Wetgevingsoverleg begroting V&W 2007
- 28-10-2006 28-10-2006 14:25 - ChristenUnie blij met steun voor monumenten
- 26-10-2006 26-10-2006 10:34 - Bijdrage debat begroting Verkeer & Waterstaat
- 25-10-2006 25-10-2006 17:17 - Landelijk klachtenloket voor OV-reizigers
- 25-10-2006 25-10-2006 12:35 - Migrantenvoorgangers bezoeken ChristenUnie
- 25-10-2006 25-10-2006 12:13 - Inbreng bij wijziging van de Wet veiligheidsonderzoeken
- 25-10-2006 25-10-2006 10:24 - Bijdrage debat begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 25-10-2006 25-10-2006 10:17 - Bijdrage debat belastingplan 2007 en wijzigingsplan 'Paarse krokodil'
- 25-10-2006 25-10-2006 09:52 - Inbreng bij de Wet gelijke behandeling
- 24-10-2006 24-10-2006 17:44 - Stop stimuleren prostitutie
- 24-10-2006 24-10-2006 16:00 - Bijdrage aan het debat over de Schipholbrand
- 24-10-2006 24-10-2006 15:47 - Overlevenden Schipholbrand mogen hier blijven
- 23-10-2006 23-10-2006 10:53 - Bijdrage overleg belastingplan 2007
- 21-10-2006 21-10-2006 08:52 - Er is geen wapen tegen kwade wil
- 20-10-2006 20-10-2006 13:38 - Inbreng bij wijziging wet op de lijkbezorging
- 19-10-2006 19-10-2006 19:09 - Aantijging Verdonk misplaatst
- 19-10-2006 19-10-2006 15:09 - Overleg over uitvoering motie-Lambrechts
- 19-10-2006 19-10-2006 13:48 - Inbreng bij wijziging wet op de lijkbezorging
- 19-10-2006 19-10-2006 13:40 - Inbreng bij beloningsstructuur voor politieke ambtsdragers
- 18-10-2006 18-10-2006 16:19 - CDA, niet zo zuur richting ChristenUnie
- 18-10-2006 18-10-2006 13:31 - Inbreng bij spoedwet hoger onderwijs
- 18-10-2006 18-10-2006 10:53 - Bijdrage debat economische zaken
- 18-10-2006 18-10-2006 10:46 - Bijdrage debat luchtkwaliteitseisen
- 17-10-2006 17-10-2006 10:38 - Bijdrage begroting defensie
- 17-10-2006 17-10-2006 10:15 - Bijdrage initiatief Klaas de Vries; Wet op de parlementaire enquête
- 16-10-2006 16-10-2006 16:43 - Politici zweven, maar Rouvoet niet
- 14-10-2006 14-10-2006 19:36 - Volkskrant interview: God heeft de ChristenUnie niet nodig
- 12-10-2006 12-10-2006 11:00 - Inbreng regels omtrent een basisregister van ondernemingen en rechtspersonen
- 12-10-2006 12-10-2006 10:50 - Vragen over artikel 3.64 Wet inkomstenbelasting 2001
- 12-10-2006 12-10-2006 10:45 - Vragen over handelswijze Staatsbosbeheer i.v.m. bomenkap
- 11-10-2006 11-10-2006 17:43 - Bijdrage debat Onderwijsbegroting 2007
- 11-10-2006 11-10-2006 17:35 - Geen woorden, maar euro’s
- 10-10-2006 10-10-2006 12:03 - Bijdrage debat staat van de Europese Unie
- 09-10-2006 09-10-2006 14:40 - ChristenUnie zet vraagtekens verplichte eindtoets
- 09-10-2006 09-10-2006 11:05 - "Ik laat mijn geloof niet op het nachtkastje liggen"
- 05-10-2006 05-10-2006 18:26 - Vervallen monumenten gered
- 05-10-2006 05-10-2006 13:14 - Inbreng bij belastingplan 2007
- 05-10-2006 05-10-2006 12:19 - Bijdrage debat buitenschoolse opvang
- 05-10-2006 05-10-2006 12:18 - Bijdrage debat VAO natuurprogramma Westerschelde
- 05-10-2006 05-10-2006 11:37 - Inbreng bij experimenten Schiphol
- 04-10-2006 04-10-2006 18:35 - Zalm, meer overschot a.u.b.
- 04-10-2006 04-10-2006 17:11 - Vragen over gewelddadige uitzetting Iraans asielzoekers gezin in Utrecht
- 04-10-2006 04-10-2006 11:44 - Bijdrage debat wijziging rijkswet op het Nederlanderschap
- 04-10-2006 04-10-2006 11:39 - Bijdrage debat over de Algemeen Financiële Beschouwingen
- 04-10-2006 04-10-2006 10:39 - Inbreng bij Wet tijdelijk huisverbod i.v.m. huiselijk geweld
- 04-10-2006 04-10-2006 10:33 - Overleg over o.a. onderwijsaanbod Hoger Onderwijs
- 03-10-2006 03-10-2006 20:43 - Aanpak gokken internet naar Amerikaans voorbeeld
- 02-10-2006 02-10-2006 17:59 - Drempel buitenschoolse opvang hoger
- 02-10-2006 02-10-2006 15:50 - Vragen over gokken op internet
Reacties op 'Wetgevingsoverleg begroting V&W 2007'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.