Vragen Rouvoet over late abortussen Spanje

dinsdag 31 oktober 2006 11:56

Vragen van het lid Rouvoet van de ChristenUnie-fractie aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en minister Hirsch Ballin van Justitie over extreem late abortussen in Spanje.
  1. Kent u het bericht dat de Spaanse privé-kliniek Ginemedex abortussen uitvoert bij vrouwen die soms al 30 weken zwanger zijn?[1]
  2. Bent u bekend met het feit dat er ook Nederlandse artsen bij deze kliniek werkzaam zijn? Kan een Nederlandse arts die in het buitenland na de levensvatbaarheidsgrens van 24 weken een abortus uitvoert daarvoor in Nederland worden vervolgd?
  3. Wat is in het licht van onder meer artikel 2 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek waarin staat vermeld dat een ongeboren kind als reeds geboren wordt aangemerkt, zo dikwijls als zijn belang dit vordert de positie van Nederlandse vrouwen c.q. hun ongeboren kind indien zij na de 24ste week een abortus in Spanje ondergaan?
  4. Bent u het ermee eens dat in de geest van het VN-Verdrag inzake de rechten van het kind er vanuit dient te worden gegaan dat de bescherming van dit verdrag voor kinderen, in het bijzonder art. 6, zich uitstrekt tot levensvatbare ongeboren kinderen?
[1] ‘Extreem late abortussen mogelijk in Spanje’, Reformatorisch Dagblad, 30 oktober 2006.
André Rouvoet

Reacties op 'Vragen Rouvoet over late abortussen Spanje'