Einde VN klimaattop in zicht

Jack van der Hamzaterdag 19 december 2009 12:03

Het einde van de VN top is in zicht. Al jaren leven we naar de ontknoping in Kopenhagen toe. Nu het moment bijna daar is zijn de verwachtingen hoog gespannen. Komt er wel een akkoord? En zo ja, zal het voldoende zijn om het klimaat te behouden zoals wij het nu kennen?

De afgelopen week heb ik talloze milieubobo’s uit binnen en buitenland de hand geschud. De macht om beslissingen te maken is aanwezig. Nog nooit waren er zoveel staatshoofden verzameld rondom het thema klimaat. Afschuiven op het gebrek aan beslissingmacht kan dus niet. Als het niet lukt om tot een goed akkoord te komen is dat enkel en alleen door een gebrek aan politiek wil. Zojuist  hoorde ik Obama z’n speech geven. Indrukwekkend as usual. Tegelijkertijd besef ik me dat het slechts woorden zijn. De VS onderhandelaars zijn juist een grote rem in het hele proces geweest.

De oude tegenstellingen tussen het westen en ontwikkelingslanden is ook weer in Kopenhagen aanwezig. Ontwikkelingslanden willen gecompenseerd worden voor de schade die zijn hebben van klimaatverandering die door het westen is veroorzaakt. Dat willen westerse landen wel doen, maar dan moet het geld wel echt naar aanpassing aan klimaatverandering gaan. Zulke voorwaarden kunnen weer tot een nieuwe kolonialisatie leiden volgens sommige mensen. We gaan snel horen of ze uit deze impasse kunnen komen.

Hier weer een filmpje. Dit keer over hoe VN onderhandelingen precies werken

Overdenking

Reacties op 'Einde VN klimaattop in zicht'