Bijdrage Cynthia Ortega Inbreng wijziging wet toelating en uitzetting BES

donderdag 15 april 2010 10:00

De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennisgenomen van de onderhavige wetsvoorstel. Zij onderschrijven het uitgangspunt van het wetsvoorstel.

In de toelichting wordt gemotiveerd dat het vreemdelingenrecht op de eilanden afwijkt van het geheel van wet- en regelgeving in het Europese deel van het Koninkrijk. De leden van de fractie ChristenUnie vragen hoe ondanks de afwijkingen de bescherming en de mogelijkheid van beroepszaken op een gelijkwaardige wijze zijn geregeld.

De leden van de fractie ChristenUnie hebben vragen over de nota van wijziging artikel 1 lid 3 sub b waar gesproken wordt over de uitzondering voor kinderen. Geldt hier een leeftijdscriterium?

In de nota van wijziging artikel 2 m wordt gesproken over de toegang tot het eiland via een grensdoorlaatpost. Naast grensoverschrijding via grensdoorlaatposten zullen mensen die zonder papieren de eilanden wensen te betreden dat  langs een andere route doen. De leden van de fractie ChristenUnie vragen op welke wijze de regeling voorziet wanneer een persoon buiten de grensdoorlaatpost om het eiland betreedt en op hoe daarin voorzien is.

De leden van de fractie ChristenUnie vragen aangezien de BES wet beoogt tijdelijk van werking te zijn in afwachting van de Rijkswet personenverkeer wanneer genoemde Rijkswet komt. De leden van de fractie ChristenUnie willen weten of de regelingen rond de toegang van personen tot de eilanden blijven zoals voorgesteld in deze wet wanneer de Rijkswet niet wordt voorgesteld. Wanneer de Rijkswet wel opgesteld gaat worden dan vragen de leden of de toegang tot de eilanden voor personen daarin geregeld gaat worden zoals in deze Wet toelating en Uitzetting BES?

De leden van de fractie ChristenUnie vragen hoe de regering zorg draagt voor een beheersbare immigratiestroom naar de eilanden, op welke wijze wordt daarin voorzien nu de wet en de toelichting zich daar niet over uitspreken? Zijn er aanvullende afspraken of regeling te verwachten?

Cynthia Ortega

Archief > 2010 > april