Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat over het bericht ‘CO2 bom onder Barendrecht'

dinsdag 20 april 2010 14:00

Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink  (ChristenUnie): Voorzitter. Terecht vraagt de heer Vendrik  wat er gecommuniceerd is naar de gemeente Barendrecht  over de Crisis- en herstelwet. Die vraag moet  beantwoord worden.  De inbreng van GroenLinks verbaast mij echter ook  een beetje. Wij hebben bij de behandeling van de Crisissen  herstelwet gezegd dat wij geen overheden willen die  onderling procederen. Waarom is daarop toen geen  amendement gekomen van GroenLinks?

De heer Vendrik (GroenLinks): Voorzitter. Dat amendement  hebben wij ingediend. Misschien is dat mevrouw  Wiegman ontgaan, maar dat hebben wij wel degelijk  gedaan. Dat amendement zag ook toe op een eventueel  besluit van het kabinet over CO2-opslag in Barendrecht.

Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink  (ChristenUnie): Voorzitter. Oké, het is goed om die  duidelijkheid in dit debat te hebben. Dank u wel.

De heer Jansen (SP): Voorzitter. Dit is eigenlijk een heel  simpel debatje: het is een kwestie van neuzen tellen. We  zaten hier ongeveer twee maanden geleden ook te  praten met de toen nog niet demissionaire minister. In de  Kamer waren veel fracties om verschillende redenen  tegen CO2-afvang en -opslag (CCS). Er zijn partijen, zoals  GroenLinks, die vinden dat er geen CO2 onder bewoond  gebied mag worden opgeslagen. Verder zijn er partijen  die vinden dat CO2 niet onder dichtbevolkt gebied wordt  opgeslagen. Een partij als de SP vindt dat CO2-opslag als  zodanig een techniek is die haaks staat op verstandig  energiebeleid. Het kost namelijk ongeveer 15% extra  energie. Om het klimaatbeleid te realiseren, gaan we dus  15% extra fossiele energie verbranden. Hoe dom kun je  zijn? Dat argument is voor onze fractie nog steeds  doorslaggevend. CCS onder Barendrecht is slecht, maar  hetzelfde bezwaar geldt in wezen overal.  Ik heb op 13 januari mede namens vijf fracties een  motie ingediend die is verworpen met 77 tegen 63  stemmen, ofte wel een grote minderheid. Inmiddels  hebben we begrepen dat de D66-bobo’s door hun  congres zijn teruggefloten. D66 was destijds tegen die  motie, en ik ga ervan uit dat de heer Van der Ham hier  als democraat de consequenties uit trekt. Hij gaat  ongetwijfeld om. Ik reken er ook op dat de ChristenUnie  terugkeert van haar tijdelijke escapade in januari.  Mevrouw Wiegman heeft in november een persbericht  uitgegeven waarin onder andere staat: ″De ChristenUnie  is tegen het besluit van minister Cramer en minister Van  der Hoeven om een experiment met CO2-opslag (CCS) uit  te voeren in een woonwijk van Barendrecht.″ Kamerlid  Esmee Wiegman: ″Het gaat ons om intrinsieke veiligheid  en draagvlak. Er zijn niet voldoende gegevens beschikbaar  om het risiconiveau van ondergrondse CO2-opslag  goed vast te stellen. De ministers nemen met een  indrukwekkende stapel rapporten over veiligheid de  argumenten van de gemeente Barendrecht niet zomaar  weg.″ Zij eindigt met: ″Barendrecht mag dan kostenefficiënt  zijn, gezien het gebrek aan draagvlak en de aanwezige  risico’s is de keuze voor een dichtbevolkt gebied  zeer onverstandig. Een ongeluk zou funest voor het  draagvlak zijn, voor zover dat draagvlak lokaal al  aanwezig is.″ Aldus mevrouw Wiegman in een persbericht  van de ChristenUnie, gedateerd 18 november 2009.

Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink  (ChristenUnie): Dat is een persbericht uit november.  Misschien kan de heer Jansen ook nog even herhalen  wat we in het VAO in januari dit jaar hebben gewisseld.  Dan hebben we de hele geschiedenis weer even goed op  een rij.

De heer Jansen (SP): Ik zei al: ik hoop dat mevrouw  Wiegman terugkeert van haar tijdelijke escapade in  januari van dit jaar, twee maanden geleden dus. Naar  mijn mening is zij op dat moment het juiste spoor kwijt  geraakt. Ik denk tijdelijk, want inmiddels heeft zij wat  meer tijd gehad om erover na te denken, waarbij zij  ongetwijfeld tot de conclusie is gekomen dat ook bij haar  partij geen spoor van draagvlak aanwezig is. Als zij dit  doorzet, dan staat haar handelen haaks op wat haar  achterban wil. In haar eigen motie probeert zij waarborgen  te vragen waarvan de minister al zei dat dat  helemaal niet kan, aangezien dat onderzoek allang is  verricht. Die reddingsboei is er dus niet meer. Zij zal nu  toch kleur moeten bekennen. Het over de verkiezingen  heen tillen kan zij de bewoners van Barendrecht niet  aandoen, en dat is ook niet zorgvuldig in het politieke  verkeer. Zij moet nu kleur bekennen: voor of tegen.

Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink  (ChristenUnie): Ik zal de heer Jansen straks verrassen  met een keurige consistente lijn, die aansluit op dat wat  we tijdens het AO in januari naar voren hebben gebracht.

De heer Jansen (SP): Dan vrees ik het ergste!  Wat vaststaat, net als twee maanden geleden, is dat er  geen spoor van draagvlak is voor CCS, noch onder de  bevolking, noch bij de gemeenteraad van Barendrecht,  noch bij PS. Zowel de lagere overheden als de bevolking  zien het dus niet zitten. Ik was in maart nog op bezoek in  Annen, in Noord-Drenthe, op de grens met Groningen,  en daar zien ze het evenmin zitten. Of het nu dicht- of  dunbevolkt is maakt niet uit, mensen zien CO2-opslag als  een vorm van afvalopslag bij hen onder de grond, en dat  vinden ze niet koosjer.  Het is natuurlijk ook een schandalig staaltje machtsmisbruik  om beleid waar geen draagvlak voor is,  erdoorheen te jassen bij de Crisis- en herstelwet.  Hierover heeft de heer Vendrik al wat vragen gesteld.  Helaas is het niet gelukt om dit punt er bij amendement  uit te halen. Wij gaan ervan uit dat een volgend kabinet  zo verstandig is om er geen gebruik van te maken, maar  nogmaals, dat moeten we afwachten. Vandaar dat mijn  fractie er voorstander van is om zo nodig in tweede  termijn als Kamer met de kennis die we nu hebben de  uitspraak te doen: zie hierv

Esmé Wiegman

Archief > 2010 > april