Leen van Dijke: ‘Kerk heeft zichzelf naar rand samenleving gemanoeuvreerd’

woensdag 06 november 2002 23:52

Volgens Leen van Dijke, Tweede-Kamerlid voor de ChristenUnie, moeten de kerken het zichzelf aanrekenen dat zij niet serieus worden genomen. Hij zei dit in een forumdiscussie van de ChristenUnie in Utrecht. Samen met Bram Rebergen, directeur van Flevo Festival, en Roel Freeke, gemeenteraadslid van de ChristenUnie in Utrecht en prof. dr. Frans Vosman, moraaltheoloog sprak hij over de rol van de kerk in het normen- en waardendebat.

Het verbaasde Van Dijke zeer: in alle stukken die demissionair premier Balkenende rondstuurde om het normen- en waardenvraagstuk aan te zwengelen, ontbrak het woord kerk. Ook nadat Balkenende daarop werd aangesproken, duurde het nog even. ‘Ik wil er wel op wijzen dat ik het tot drie keer toe aan Balkenende moest vragen, wilde hij het woord noemen,’ aldus Van Dijke.

Maar het feit dat de kerken zo afwezig waren, kun je volgens Van Dijke niet alleen Balkenende aanrekenen. ‘Je kunt je afvragen: hebben de kerken het er zelf niet naar gemaakt? De kerk heeft zichzelf naar de rand van de samenleving gemanoeuvreerd.’

Ook over de houding die de kerken aannamen toen ze werden gevraagd voor het debat, is Van Dijke niet tevreden. ‘Hoe komt het dat de kerken niet zeggen: oké, we gaan naar Den Haag om te luisteren wat de problemen zijn waar de politiek voor staat. Nee, als in een reflex reageren ze: we zullen het ze wel eens vertellen.’

Roel Freeke ziet niets in het plan kerken mee te laten denken over normen en waarden. Hij vindt dat het paard zo achter de wagen gespannen wordt. Volgens Freeke moeten de kerken eerst eens de handen uit de mouwen gaan steken, concreet laten zien wat ze bijvoorbeeld voor de zwakken willen betekenen.

Christenen stralen in het dagelijks leven te weinig uit. Volgens Van Dijke wringt daar de schoen. ‘We zitten ’s zondags in de kerk voor ons persoonlijk zieleheil, maar het kan ons geen zier schelen hoe we er in de week mee omgaan. Maar ons christen-zijn moet blijken in de manier waarop we met aandelen omgaan, met huisjesmelkers, onze kinderen onderwijs geven.’

Toch vindt Van Dijke niet dat de kerk meteen moet beginnen met het uitdelen van soep, zoals Freeke graag zou willen. ‘De kerk is geen uitvoerend orgaan. De kerk is een verkondigend orgaan, de mensen moeten aan de slag,’ aldus Van Dijke. Rebergen gelooft dat de kerk, wier enige taak het is Christus na te volgen, juist wel uitvoerend bezig moet zijn: ‘Als de kerk geen uitvoerend orgaan is, wat is het dan wel?’

Vosman ziet het als taak voor de kerk om mee te denken met de vraag: wat vinden we belangrijk. Volgens de moraaltheoloog gaat de discussie op het moment helemaal niet over normen en waarden, maar om identiteit en veiligheid. ‘De kerk moet op zoek naar het weefsel in de samenleving’ aldus Vosman.

Bron: www.eo.nl

CU-forum over normen- en waardendebat

Reacties op 'Leen van Dijke: ‘Kerk heeft zichzelf naar rand samenleving gemanoeuvreerd’'

Archief > 2002 > november