Stunten met OZB onverantwoord
woensdag 06 november 2002 15:35
De afschaffing van de OZB beknot de gemeentelijke vrijheid en vergroot onderlinge financiële verschillen. Verlaging van de overdrachtsbelasting op woningen maakt de woningmarkt toegankelijker en geeft een duurzame economische impuls, vinden Leen van Dijke en André Rouvoet.
De afschaffing van de OZB beknot de gemeentelijke vrijheid en vergroot onderlinge financiële verschillen. Verlaging van de overdrachtsbelasting op woningen maakt de woningmarkt toegankelijker en geeft een duurzame economische impuls, vinden Leen van Dijke en André Rouvoet.
Vooral de VVD maakte zich er bij de formatie sterk voor: de afschaffing van de onroerende zaakbelasting (OZB) in 2005. CDA en LPF zijn meegetrokken in een maatregel waarvoor de motivatie niet dieper leek te gaan dan de wens om bij burgers in het gevlei te komen. Een leuke maatregel voor een verkiezingsstunt, maar onverstandig beleid voor een Miljoenennota. “Nog nooit werd met zoveel geld gesmeten met zo weinig argumenten”, stelde een hoogleraar economie onlangs. Zo zal het voordeel voor huizenbezitters, de belangrijkste reden voor de vermeende populariteit van de maatregel, beperkt blijven: het geld wordt via de loon- en inkomstenbelasting weer bij hen weggehaald, en in sommige gemeenten zullen burgers met een stijging van de rioolheffing (of de hondenbelasting) worden geconfronteerd. Overigens lijken sommige gemeenten nu al te anticiperen op de afschaffing door de OZB te verhogen. Het voordeel van de afschaffing bestaat er voor de burger slechts in, dat hij een envelop minder door de bus krijgt. In financiële termen gaat hij er echter niet op vooruit.
Inkomensverschillen
Eigenlijk kent de afschaffing van de OZB verder alleen maar nadelen. Enkele daarvan werden naar voren gebracht door onderzoekers van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden (COELO) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij wezen erop dat de verdwijning van de OZB de verschillen in financiële positie van gemeenten zal vergroten. Rijke gemeenten kunnen erop vooruit gaan, terwijl de positie van armere gemeenten kan verslechteren. Dat is het gevolg van het feit dat de twee miljard euro aan OZB-opbrengsten, die nu zeer verschillend zijn verdeeld over de 496 gemeenten, straks via heel andere verdeelsleutels zullen worden teruggegeven door het Rijk via het Gemeentefonds. De ombouwoperatie leidt waarschijnlijk tot grote chaos bij gemeenten als hier geen adequeate stappen door het kabinet worden gezet. Daar komt bij, dat een heel aantal gemeenten door de afschaffing van de OZB een instrument voor inkomenspolitiek kwijtraken: de OZB-kwijtschelding voor sociale minima verliest immers zijn betekenis.
Lokale vrijheid
Maar het echte bezwaar ligt dieper. De afschaffing van de OZB ontneemt de Nederlandse gemeenten een deel van hun lokale vrijheid om beleid te voeren. In een tijd waarin iedereen de mond vol heeft over versterking van lokaal bestuur en democratie, verzint het kabinet een maatregel die dit juist verzwakt. Wie wil dat de overheid dicht bij de burgers staat, moet de lokale overheden hiervoor de instrumenten natuurlijk niet ontnemen! Immers, gemeenten kunnen nu nog zelf beslissen of ze de lastendruk van de burgers willen verlagen, of dat ze de opbrengsten van de OZB willen steken in verbetering van openbare voorzieningen en veiligheid of de kwaliteit van de leefomgeving. Voortaan zouden de gemeenten alleen nog geld uit het Gemeentefonds ontvangen, volgens in Den Haag vastgestelde verdeelsleutels. De gemeentelijke zelfstandigheid wordt dan beknot door centralistische kaders. Zo is het veelzeggend, dat ook de gemeenteraad van Wassenaar zich tegen de afschaffing van de OZB heeft uitgesproken, ondanks het feit dat deze gemeente er financieel op vooruit zou gaan. Ook in Wassenaar vreesde men verlies van autonomie.
Verlaag de overdrachtsbelasting
De ChristenUnie heeft bij de presentatie van de Miljoenennota voorgesteld om niet de OZB, maar de overdrachtsbelasting te verlagen. Deze belasting drukt momenteel zwaar op de sterk gestegen huizenprijs. Wie een huis koopt van 210.000 euro, moet 6% afdragen aan de Staat: dat is 12.600 euro, waar niets tegenover staat. Voor de overdrachtsbelasting bestaat, in tegenstelling tot de OZB, nauwelijks een rechtvaardiging. Verlaging van de overdrachtsbelasting verlaagt de kosten voor woningaankoop; dat is goed voor starters met lagere inkomens en bevordert doorstroming op de huizenmarkt. Dat geeft weer een impuls in de economie, bevordert dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen en levert daarmee zelfs een bescheiden bijdrage aan het fileprobleem. Kortom, van de verlaging van de overdrachtsbelasting zijn meer voordelen te verwachten dan van de afschaffing van de OZB. Het valt te hopen dat het kabinet dit tijdig inziet, aangezien sommige gemeenten nu al lijken te wilen anticiperen op de afschaffing van de OZB in 2005, door de OZB-heffing de komende jaren (nu het nog kan) te gaan verhogen. Daar worden burgers zeker niet beter van.
De auteurs zijn lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie. Leen van Dijke is woordvoerder bij de Financiële Beschouwingen, André Rouvoet is woordvoerder Binnenlandse Zaken
Vooral de VVD maakte zich er bij de formatie sterk voor: de afschaffing van de onroerende zaakbelasting (OZB) in 2005. CDA en LPF zijn meegetrokken in een maatregel waarvoor de motivatie niet dieper leek te gaan dan de wens om bij burgers in het gevlei te komen. Een leuke maatregel voor een verkiezingsstunt, maar onverstandig beleid voor een Miljoenennota. “Nog nooit werd met zoveel geld gesmeten met zo weinig argumenten”, stelde een hoogleraar economie onlangs. Zo zal het voordeel voor huizenbezitters, de belangrijkste reden voor de vermeende populariteit van de maatregel, beperkt blijven: het geld wordt via de loon- en inkomstenbelasting weer bij hen weggehaald, en in sommige gemeenten zullen burgers met een stijging van de rioolheffing (of de hondenbelasting) worden geconfronteerd. Overigens lijken sommige gemeenten nu al te anticiperen op de afschaffing door de OZB te verhogen. Het voordeel van de afschaffing bestaat er voor de burger slechts in, dat hij een envelop minder door de bus krijgt. In financiële termen gaat hij er echter niet op vooruit.
Inkomensverschillen
Eigenlijk kent de afschaffing van de OZB verder alleen maar nadelen. Enkele daarvan werden naar voren gebracht door onderzoekers van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden (COELO) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij wezen erop dat de verdwijning van de OZB de verschillen in financiële positie van gemeenten zal vergroten. Rijke gemeenten kunnen erop vooruit gaan, terwijl de positie van armere gemeenten kan verslechteren. Dat is het gevolg van het feit dat de twee miljard euro aan OZB-opbrengsten, die nu zeer verschillend zijn verdeeld over de 496 gemeenten, straks via heel andere verdeelsleutels zullen worden teruggegeven door het Rijk via het Gemeentefonds. De ombouwoperatie leidt waarschijnlijk tot grote chaos bij gemeenten als hier geen adequeate stappen door het kabinet worden gezet. Daar komt bij, dat een heel aantal gemeenten door de afschaffing van de OZB een instrument voor inkomenspolitiek kwijtraken: de OZB-kwijtschelding voor sociale minima verliest immers zijn betekenis.
Lokale vrijheid
Maar het echte bezwaar ligt dieper. De afschaffing van de OZB ontneemt de Nederlandse gemeenten een deel van hun lokale vrijheid om beleid te voeren. In een tijd waarin iedereen de mond vol heeft over versterking van lokaal bestuur en democratie, verzint het kabinet een maatregel die dit juist verzwakt. Wie wil dat de overheid dicht bij de burgers staat, moet de lokale overheden hiervoor de instrumenten natuurlijk niet ontnemen! Immers, gemeenten kunnen nu nog zelf beslissen of ze de lastendruk van de burgers willen verlagen, of dat ze de opbrengsten van de OZB willen steken in verbetering van openbare voorzieningen en veiligheid of de kwaliteit van de leefomgeving. Voortaan zouden de gemeenten alleen nog geld uit het Gemeentefonds ontvangen, volgens in Den Haag vastgestelde verdeelsleutels. De gemeentelijke zelfstandigheid wordt dan beknot door centralistische kaders. Zo is het veelzeggend, dat ook de gemeenteraad van Wassenaar zich tegen de afschaffing van de OZB heeft uitgesproken, ondanks het feit dat deze gemeente er financieel op vooruit zou gaan. Ook in Wassenaar vreesde men verlies van autonomie.
Verlaag de overdrachtsbelasting
De ChristenUnie heeft bij de presentatie van de Miljoenennota voorgesteld om niet de OZB, maar de overdrachtsbelasting te verlagen. Deze belasting drukt momenteel zwaar op de sterk gestegen huizenprijs. Wie een huis koopt van 210.000 euro, moet 6% afdragen aan de Staat: dat is 12.600 euro, waar niets tegenover staat. Voor de overdrachtsbelasting bestaat, in tegenstelling tot de OZB, nauwelijks een rechtvaardiging. Verlaging van de overdrachtsbelasting verlaagt de kosten voor woningaankoop; dat is goed voor starters met lagere inkomens en bevordert doorstroming op de huizenmarkt. Dat geeft weer een impuls in de economie, bevordert dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen en levert daarmee zelfs een bescheiden bijdrage aan het fileprobleem. Kortom, van de verlaging van de overdrachtsbelasting zijn meer voordelen te verwachten dan van de afschaffing van de OZB. Het valt te hopen dat het kabinet dit tijdig inziet, aangezien sommige gemeenten nu al lijken te wilen anticiperen op de afschaffing van de OZB in 2005, door de OZB-heffing de komende jaren (nu het nog kan) te gaan verhogen. Daar worden burgers zeker niet beter van.
De auteurs zijn lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie. Leen van Dijke is woordvoerder bij de Financiële Beschouwingen, André Rouvoet is woordvoerder Binnenlandse Zaken
- Labels
- Opinie
Archief > 2002 > november
- 30-11-2002 30-11-2002 07:22 - Retorische gereedschapskist van Rouvoet en Marijnissen
- 27-11-2002 27-11-2002 16:50 - André Rouvoet: De overheid moet nee durven zeggen
- 26-11-2002 26-11-2002 16:51 - Vragen over Doorvoer van drugs naar Duitsland
- 20-11-2002 20-11-2002 13:57 - Bijdrage debat Begroting Landbouw Natuurbeheer en Visserij
- 20-11-2002 20-11-2002 12:40 - Interview André Rouvoet uit Handschrift
- 19-11-2002 19-11-2002 23:02 - Bijdrage debat herinvoering doodstraf
- 19-11-2002 19-11-2002 18:59 - Bijdrage debat Begroting Economische Zaken
- 19-11-2002 19-11-2002 17:09 - ChristenUnie wil minder koopzondagen
- 19-11-2002 19-11-2002 17:07 - D66 kopieert plannen van ChristenUnie
- 16-11-2002 16-11-2002 12:20 - Column Friesch Dagblad
- 14-11-2002 14-11-2002 16:03 - Vragen over Softdrugs schadelijker dan verwacht
- 13-11-2002 13-11-2002 14:23 - Gewicht boekentas moet omlaag
- 13-11-2002 13-11-2002 13:54 - Bijdrage debat Begroting Onderwijs
- 13-11-2002 13-11-2002 12:05 - Bijdrage debat Begroting VROM
- 11-11-2002 11-11-2002 23:40 - Column Centraal Weekblad
- 11-11-2002 11-11-2002 16:49 - Zwollenaar Slob op twee bij CU
- 09-11-2002 09-11-2002 15:30 - Toespraak Rouvoet: Samen leven naar Bijbelse waarden
- 08-11-2002 08-11-2002 14:28 - Het opportunisme voorbij
- 07-11-2002 07-11-2002 16:50 - Slob hoog bij ChristenUnie
- 07-11-2002 07-11-2002 07:11 - 'Samenleving vindt kerk niet meer interessant'
- 06-11-2002 06-11-2002 23:52 - Leen van Dijke: ‘Kerk heeft zichzelf naar rand samenleving gemanoeuvreerd’
- 06-11-2002 06-11-2002 15:35 - Stunten met OZB onverantwoord
- 05-11-2002 05-11-2002 17:30 - ChristenUnie voor rijverbod vrachtwagens op zondag
- 04-11-2002 04-11-2002 09:47 - Rouvoet wil CDA-stemmers terugwinnen
- 04-11-2002 04-11-2002 07:20 - Rouvoet wil met gouden team kiezers terugwinnen
- 04-11-2002 04-11-2002 07:18 - André Rouvoet scherp debater
- 02-11-2002 02-11-2002 14:15 - ChristenUnie wil Rouvoet als lijsttrekker
- 02-11-2002 02-11-2002 12:32 - Column Friesch Dagblad
- 02-11-2002 02-11-2002 07:16 - Rouvoet gaat ChristenUnie aanvoeren
Reacties op 'Stunten met OZB onverantwoord'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.