Gouda oorlogsgebied?

vrijdag 03 oktober 2008 11:31

"Vandaag deed de korpschef van Holland Midden een publieke klacht. Terecht wat mij betreft. Het spoeddebat vorige week over stakende buschauffeurs in Gouda zou de tegenstellingen alleen maar op scherp hebben gezet en absoluut niet hebben bijgedragen aan het oplossen van de problemen," aldus Ed Anker in zijn weekblog voor Trouw.

Ik vind het goed dat de korpschef dit aankaart. Het debat over Gouda ging over de top. Al was het maar omdat de eerste sprekers het letterlijk uitschreeuwden. En ook na het geschreeuw kwam er weinig nieuws. Goed, de PVV wil het leger naar Gouda sturen. Dat is op zich nieuw, maar je schiet er niks mee op. Met het leger in Gouda wordt de sfeer er echt niet beter op. Ik krijg beelden van kinderen die tussen de tanks spelen. Noord-Ierse toestanden.

Echter, zonder te schreeuwen is het in dit soort situaties wel de taak van een parlement om een duidelijk geluid te laten horen. We willen een einde aan overlast, geweld, verloedering. Je moet je veilig kunnen voelen. Maar met de wilde ideeënwedstrijd die daarop volgt, schieten we niet zoveel op. Daarbij is er deze periode al veel beleid in gang gezet, maar de effecten hiervan zien we alleen niet van de ene op de andere dag.

We moeten dus zorgvuldig zijn in ons taalgebruik. Ook in dit debat worden door sommige fracties alle Marokkanen in de hoek gezet. Als Tweede Kamer hebben we ook de taak om perspectief te bieden. Door alles wat er nu gebeurt ter zijde te schuiven en daar niets voor in de plaats te bieden doen we dat niet.

Dit was mijn laatste weekblog. Ik heb de smaak weer te pakken gekregen van het bloggen en zal verder gaan op www.edanker.nl.

Ed Anker

Reacties op 'Gouda oorlogsgebied?'