Avond over Youth-IMD

Tweede Kamerwoensdag 27 september 2006 19:30

De Jonge Democraten organiseert een tweeluik over internationale democratisering. De eerste avond (27 september in Leiden) zal daarbij gaan over meerpartijendemocratie, met zeer deskundige sprekers Jan Tuit (van het IMD) en Roel van der Veen (BuZa, tevens auteur van een niet onbekend boek). Namens PerspectieF zullen Hanneke Post en Truus van der Sloot ook spreken op de avond.

Tweeluik democratisering: meerpartijendemocratie
Op deze avond zal er vrij gediscussieerd kunnen worden over democratisering, maar natuurlijk nadat we van een goede dosis informatie zijn voorzien door 2 zeer deskundige sprekers. Jan Tuit zal namen het Instituut voor Meerpartijen Democratie (IMD) een inleiding geven over de IMD-visie en werkwijze op het gebied van democratisering, die voornamelijk bestaat uit het ondersteunen van politieke partijen en het bevorderen van een democratie gebaseerd op een diversiteit aan politieke partijen. Roel van der Veen (Ministerie van Buitenlandse Zaken, tevens auteur van het boek Afrika, van de Koude Oorlog naar de 21e eeuw) zal vanuit een wat vrijere rol een kritische beschouwing geven op de democratiseringswijze van het IMD, waarbij ook andere mogelijkheden dan de werkwijze van het IMD aan de orde komen.
Twee stellingen zullen sprekers en publiek prikkelen gedurende de avond:
- "Zonder politieke partijen geen democratie." - IMD
- "Countries don't become fit for democracy, but through democracy." - Amartya Sen
Kom dus ook en discussieer mee over een van de belangrijkste uitdagingen van deze eeuw: de bevordering van democratie waar men dat het meeste nodig heeft.
Waar: Cafe Einstein, Leiden
Wanneer: woensdag 27 september