Het Elfde Uur: 'De verdeling van de lasten deugt niet'

dinsdag 05 oktober 2004 21:57

Bron: www.eo.nl

Fractievoorzitter ChristenUnie vindt dat het kabinet moet investeren in het vertrouwen in de samenleving

Volgens Rouvoet, fractievoorzitter van de ChristenUnie, zou het kabinet er verstandig aan doen het gesprek aan te gaan met de sociale partners. “Ga het gesprek aan en niet het gevecht. Vervreemd je noodzakelijke bondgenoten niet, maar haal ze erbij, investeer in het vertrouwen in de samenleving”.

Het vertrouwen in de samenleving mist Rouvoet heel sterk bij het kabinet. De regering moet dit vertrouwen zien terug te krijgen, stelt hij. Daarnaast vindt hij het van groot belang dat de kosten die gemoeid zijn met de noodzakelijke ingrepen voor de lange termijn eerlijk verdeeld worden over de mensen. “De mensen verwachten nu dat de lasten eerlijk verdeeld worden”.

Rouvoet constateert dat het kabinetsbeleid een te weinig christelijk-sociaal gehalte heeft. Voor de CU-politicus houdt christelijk-sociaal in dat de overheid altijd opkomt voor de kwetsbaren in de samenleving. Juist als het economisch tegenzit moet je voor hen opkomen, vindt hij. Het gaat om solidariteit. Hij wil met name het CDA hieraan houden. “Je mag niet de solidariteit van morgen uitspelen tegen de solidariteit van vandaag”.

Reacties op 'Het Elfde Uur: 'De verdeling van de lasten deugt niet''

Archief > 2004 > oktober