Algemeen Overleg Nieuw schelpdiervisserijbeleid Waddenzee

donderdag 14 oktober 2004 11:35

Arie Slob vindt dat de historisch in ons land gewortelde schelp-dierenindustrie een ecologisch en economisch duurzaam perspectief verdient. De uitgangspunten van het beleid stemmen hem tevreden, hij vindt het verheugend dat het kabinet zich richt op de lange termijn, maar de inspanningen voor innovatie schieten ernstig tekort, mede omdat innovatie kansen voor duurzaamheid schept. Kan de minister wat concreter worden over de ruimte, ook financieel, die hij technische innovatie-initiatieven gunt?
Over de toekomst van de mechanische kokkelvisserij dient nu echte duidelijkheid te komen. De ChristenUnie-fractie heeft altijd ingezet op de duurzaamheid van de visserijsector. EVA-II en de Adviesgroep Waddenzeebeleid leken daarvoor goede perspectieven te bieden. De uitspraak van het Europees Hof is vanwege hoger beroep nog niet definitief, maar het kabinet lijkt de deur definitief te hebben dichtgedaan. De heer Slob pleit tot slot voor een realistische schadebepaling: ook de werkgelegenheid in de verwerkende industrie achter de visserij zal immers door het kabinetsbesluit worden getroffen.

Reacties op 'Algemeen Overleg Nieuw schelpdiervisserijbeleid Waddenzee'

Archief > 2004 > oktober