Debat over De Passie (Wierden)

vrijdag 01 oktober 2004 09:59

Uit: Nederlands Dagblad, 1 oktober 2004

Geen geld Rijk voor De Passie

van onze redactie politiek

DEN HAAG - Minister Van der Hoeven van Onderwijs stelt geen geld beschikbaar voor de stichting van de evangelische school De Passie in Wierden. ,,Bij het Rijk is geen geld te halen.''

De vestiging van een evangelische school in Wierden stuit op grote problemen. De gemeente Wierden zegt de kosten voor de school niet te kunnen betalen en heeft een beroep op het Rijk gedaan. De school kan alleen binnen haar grenzen komen, wanneer het Rijk 700.000 euro meebetaalt, stelde de gemeente onlangs. Ook vanuit Wierden zelf is het verzet tegen de komst van de school gegroeid. Voorafgaand aan een Kamerdebat gisteren overhandigde de Werkgroep Verontruste Wierdenaren 1300 handtekeningen met het verzoek dat de school niet in Wierden komt als het Rijk niet meebetaalt. ,,Het is te zot dat De Passie het recht opeist zoveel geld uit de gemeente te halen. Veertig jaar lang zal dat de gemeente 700.000 euro per jaar kosten, waardoor sportverenigingen, zorgcentra en infrastructurele projecten in de knel komen'', aldus woordvoerder Lagcher van de werkgroep.

Tijdens het Kamerdebat stelde minister Van der Hoeven dat het Rijk niet met geld over de brug kan komen. ,,We moeten geen valse verwachtingen wekken. Bij het Rijk is geen geld te halen'', aldus de minister. Ze erkent wel dat er een groot probleem is maar vindt dat de oplossing daarvan in de regio gevonden moet worden. ,,Daar komen de leerlingen ook vandaan.'' De bewindsvrouw roept de school, de gemeente en de provincie op om de tafel te gaan zitten en naar mogelijke oplossingen te zoeken. Die kunnen liggen in een alternatieve locatie of in gedeelde kosten. Ook vindt ze dat de gemeente Wierden een begrotingsscan moet laten uitvoeren. ,,Je kunt geen beroep op anderen doen om met geld over de brug te komen, als niet duidelijk is wat je zelf kunt betalen.''

Nu de regio weer aan zet is, vreest ChristenUnie-Kamerlid Slob dat de problemen vooruitgeschoven worden, wat volgens hem nadelig uitwerkt voor De Passie. ,,Het is een repeterende wekker. We raken zo weer verder in de tijd. De school krijgt de rekening gepresenteerd, terwijl zij wel recht op huisvesting heeft.'' ChristenUnie en SGP zien het liefst dat er nu al naar een jaartal toegewerkt wordt waarop de school in Wierden gevestigd wordt.

Woordvoerder Lagcher van de Werkgroep Verontruste Wierdenaren vindt dat de regio gehoor moet geven aan de oproep van de minister. ,,Het liefst zien we dat de school er helemaal niet komt, maar ook wij erkennen artikel 23 van de Grondwet. Het overleg moet er in ieder geval komen.''

Voortrekker in eerdere protesten is het Wierdense CDA-raadslid Janny Wassink. Afgelopen zomer sprak ze in de regionale krant Tubantia uitgebreid over haar afkeer van de evangelische school. ,,Je kunt toch niet allemaal je eigen strominkje oprichten. Daarmee geven ze als school niet het goede voorbeeld'', aldus het raadslid. ,,Als je leest welke gedachtes ze bij De Passie aanhangen, werkelijk, je schrikt je lam.'' Overigens liet het CDA in Wierden weten dat zij hiermee niet het fractiestandpunt verwoordt.

Arie Slob

Reacties op 'Debat over De Passie (Wierden)'