Nederlands voorzitterschap realiseert toezegging van Bot aan ChristenUnie

dinsdag 21 december 2004 17:45

EU benoemt mensenrechtenambassadeur

Het pleidooi van de ChristenUnie voor een Europese ambassadeur voor mensenrechten en godsdienstvrijheid is gehonoreerd. Dat bleek vandaag tijdens het debat over de Europese Top. Tineke Huizinga: “Ik ben hier erg blij mee. Het Nederlands voorzitterschap verdient onze felicitaties hiervoor”. Tijdens de behandeling van de begroting van Buitenlandse Zaken maakte minister Bot al geen geheim van zijn ambities, maar nu is de benoeming een de EU-ambassadeur een feit. De aandacht van de ambassadeur voor de godsdienstvrijheid is voor de ChristenUnie een belangrijk punt. Bot liet eerder weten dat hij dit nadrukkelijk een onderdeel vindt van het takenpakket van de mensenrechtenambassadeur.

De benoeming is voor de ChristenUnie zo belangrijk, omdat er in Brussel nog geen eenduidig beleid gevoerd wordt ten aanzien van de schendingen van mensenrechten en godsdienstvrijheid. De mensenrechtenambassadeur kan daarvoor zorgen. Hij moet verslag doen van de situatie in risicolanden en toezien op het respecteren van de mensenrechten en de vrijheid van godsdienst bij het sluiten van handelsakkoorden door de EU.

De ChristenUnie heeft samen met mensenrechtenorganisaties, zoals de Evangelische Alliantie, Friedenstimme, Open Doors, Jubilee Campaign, Kerk in Nood en de Ondergrondse Kerk een publieksactie georganiseerd om de minister een steuntje in de rug te geven.

Reacties op 'Nederlands voorzitterschap realiseert toezegging van Bot aan ChristenUnie'

Archief > 2004 > december