Rouvoet bepleit stemmen bij volmacht

vrijdag 10 december 2004 12:53

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie politiek

DEN HAAG - De fractievoorzitter van de ChristenUnie, André Rouvoet, wil dat het bestuur van de Tweede Kamer de mogelijkheden onderzoekt om Kamerleden die wegens bedreiging afwezig zijn te laten stemmen bij volmacht.

Hij heeft dit gisteren besproken met Kamervoorzitter Weisglas, die dit een ,,interessant voorstel'' noemt en heeft belooft ernaar te kijken. Om stemming bij volmacht mogelijk te maken, zal het reglement van orde van de Kamer moeten worden gewijzigd.

De wetgeving dreigt te worden beïnvloed door afwezigheid van bedreigde Kamerleden, aldus Rouvoet. Vaak gaat het om krappe meederheden bij stemmingen en de afwezigheid van de eenmansfractie Wilders kan dus gewicht in de schaal leggen. Meestal stemt de Tweede Kamer per fractie, maar bij een hoofdelijke stemming kan ook de afwezigheid van VVD-Kamerlid Hirsi Ali de stemverhouding beïnvloeden.

Het bestuur van de Kamer zal zich wat Rouvoet betreft ook moeten buigen over de manier waarop bij volmacht wordt gestemd, telefonisch of anders.

Hirsi Ali en Wilders komen niet meer naar de Kamer, omdat zij de situatie te onveilig vinden. Hirsi Ali is sinds de moord op Theo van Gogh niet meer in het gebouw geweest, en Wilders heeft afgelopen week besloten voorlopig weg te blijven. Hij stelt dat zijn veiligheid niet voldoende gegarandeerd kan worden. Zowel premier Balkenende als de ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken) zijn bereid met Wilders hierover te praten.

Marijnissen van de SP stelt voor bij het begin van elke vergadering een citaat van Wilders of Hirsi Ali voor te lezen. ,,Op die manier laten we zien dat we ons als Kamer niet monddood laten maken.''

In de media

Reacties op 'Rouvoet bepleit stemmen bij volmacht'

Archief > 2004 > december