Slob schrijft mee aan geschiedenis

Zwolse Courant, 15 december 2004

Slob schrijft mee aan geschiedenis

door SERGE WESTERDIEP

15 DECEMBER 2004 - ZWOLLE - Een half uur - vanmiddag van kwart over twaalf tot zo kwart voor een - kan van wezenlijke invloed zijn op de toekomstige politieke cultuur in Nederland. De Commissie Duivesteijn presenteert dan een rapport met aanbevelingen over de politieke behandeling van grote (infrastructurele) projecten. Zwollenaar Arie Slob, Tweede - Kamerlid voor de ChristenUnie, maakt deel uit van die commissie.

Nee, over precieze inhoud en conclusies in het rapport wil Slob op voorhand niets kwijt. ‘Niemand van de pers heeft me ook nog benaderd om iets los te laten’, constateert hij tevreden. De Zwollenaar is een integere politicus, hij oogst liever na hard werken dan dat hij makkelijk scoort. En hard werken was het, van vorig jaar november tot medio vorige week. Kamerleden maken sowieso al veel uren, maar Slob - die door de geringe grootte van de Haagse ChristenUnie-fractie sowieso al veel politiek handwerk moet verzetten - heeft het afgelopen jaar wel erg veel van zichzelf gevergd. En wie denkt dat met de presentatie van het rapport vandaag de klus geklaard is, heeft het mis. Eigenlijk begint het nu pas, zegt Slob. De presentatie vandaag is van wezenlijk belang, weet het commissielid. ‘Vandaag moeten we onze aanbevelingen echt neerzetten. Een sfeer creëren waarin ons rapport kan gedeien’, legt Slob uit. ‘En dat doe je niet door het iedereen per post toe te sturen’. Op Nederland 2 is vanmiddag tussen twaalf en een uur in een rechtstreekse uitzending de presentatie te zien. Opnieuw een live-uitzending: Slob krijgt er ervaring in. Dit najaar waren de openbare verhoren wekenlang elke dag te volgen via de NOS. Slob voelde daarbij bijvoorbeeld urenlang oud-minister-president Wim Kok aan de tand. Veel heeft hij er toen niet van teruggezien, omdat tijdens de lange dagen verhoren de werkdruk ook uitermate hoog lag. ‘Dergelijke verhoren kosten erg veel energie. Je vertegenwoordigt het hele parlement en beseft wat de belangen zijn.’

Zwolse Courant, 15 december 2004

Ontbreken dwang belemmert onderzoek niet

door SERGE WESTERDIEP

15 DECEMBER 2004 - ZWOLLE - Voor de commissie Duivesteijn, met het Zwolse Tweede-Kamerlid Arie Slob, waren de openbare verhoren slechts een beperkt - hoewel belangrijk - onderdeel van het hele onderzoek naar een betere controle bij grote projecten. Ze volgden na maanden inlezen, werkbezoeken en gesprekken achter gesloten deuren.

Medewerking aan de verhoren kon niet afgedwongen worden door de commissie, iedereen kwam op basis van vrijwilligheid - en niemand stond onder ede. Volgens Slob was dat geen belemmering voor het onderzoek. ‘Iedereen die we wilden spreken is gekomen. Eén persoon overigens pas toen bleek dat een weigering wel bekendgemaakt zou worden. Dat er geen sprake is van dwang kan ook bevrijdend werken. We wilden de te verhoren mensen ook niet vastspijkeren: ons doel was om lessen te trekken.’

Veel burgers trokken die lessen tijdens de verhoren zelf al. De ‘vergeetachtige’ of ronduit hautaine houding van oud-bestuurders bevestigden voor veel mensen het idee dat de (landelijke) politiek zich weinig meer gelegen laat liggen aan kiezers en ethiek. Begrijpelijk, zegt Slob - die op straat en door een stroom e-mails aan de commissie geconfronteerd werd met de stem des volks. ‘Ik heb sommige bevindingen zelf ook al eens ?ontluisterend“ genoemd. Maar we moeten oppassen dat we niet verzuren. Er is veel geld ?zomaar“ uitgegeven, maar de politiek heeft zeker niet alleen maar geslapen. Er zijn wel degelijk kritische geluiden te horen geweest. En de gehele politiek heeft moed getoond door nu in het openbaar de gang van zaken te onderzoeken, om lessen voor de toekomst te trekken. Daar is, vind ik, moed voor nodig.’

Zelf zegt Slob door het commissiewerk nog scherper te reageren op larmoyante bestuurders - hij noemt Remkes in een recent debat over C2000, het nieuwe communicatiesysteem van hulpverleners. Maar ook voor de Kamerleden zelf is er een verantwoordelijkheid, erkent hij. Slob zelf maakt zich sterk voor een tunnel in de Hanzelijn. Zo’n voorziening onder de IJssel, in plaats van de geplande brug, kan ook veel duurder uitpakken. Slob, fel: ‘Maar de gang van zaken rond bijvoorbeeld de Betuwelijn en de aanbevelingen in ons rapport mogen ook nooit tot gevolg hebben dat de politiek niet meer met initiatieven komt. Het gaat erom hoe je de vinger aan de pols houdt’.

Wie nog geen kerstinkopen heeft gedaan, kan de rapportage van de commissie prima onder de kerstboom leggen, denkt Slob. ‘Met name de reconstructies lezen als een roman. Aann de leesbaarheid hebben we echt zorg besteed.’ Naar verwachting komend voorjaar behandelt de Tweede Kamer het rapport.

Arie Slob

Reacties op 'Slob schrijft mee aan geschiedenis'

Archief > 2004 > december