'Een vaste prijs voor de JSF krijgen we voorlopig niet'

JSF-F35-2donderdag 26 februari 2009 13:16

Joël Voordewind is samen met collega's van de defensiecommissie voor een vijfdaags werkbezoek in Amerika om de voors en tegens over de mogelijke F-16-opvolger JSF te onderzoeken. Voor Dagblad Trouw houdt hij een weblog bij: "Geruststellend is ook dat de prijs van het eerste testvliegtuig binnen de begroting blijft, al weten we nog niet wat het tweede toestel gaat kosten."

Gisterenavond nog even naar de speech van Obama gekeken voor het Congres. Het is wel wat om een financiële crisis en twee oorlogen te erven van je voorganger. Deze maand alleen al zijn er 13 Amerikaanse militairen omgekomen in Irak. Drie vandaag. Het was een kort bericht op het nieuws.

Gelukkig werd ik vanmorgen om kwart voor zeven wakker in plaats van kwart voor vier. Mijn biologische klok heeft zich inmiddels aangepast. In de Senaat, de Amerikaanse Eerste Kamer, krijgen we te horen dat er waarschijnlijk nauwelijks bezuinigd gaat worden op Defensie met een jaarlijkse begroting van 550 miljard dollar. Ter vergelijk onze begroting voor Defensie is 8 miljard euro. De planning voor de JSF zal ongewijzigd blijven.. Precieze cijfers over de Defensiebegroting komen pas eind april. We krijgen vervolgens een uitgebreide briefing van het JSF-programma in het imposante gebouw van Lockheed Martin.

Geruststellend
Geruststellend is ook dat de prijs van het eerste testvliegtuig binnen de begroting blijft, al weten we nog niet wat het tweede toestel gaat kosten. Over het geluid van de JSF worden we bij iets bijgelicht, het vliegtuig zou ongeveer hetzelfde geluid produceren dan de F-16, maar helemaal duidelijk wordt het niet. We bezoeken morgen en vrijdag de JSF en zullen het als het meezit ook zien vliegen. Verder wachten we maar het officiële rapport af van de nationale lucht- en ruimtevaart laboratorium af. We horen nogmaals de voordelen van Stealth, het onder de radar door kunnen vliegen. Hoe het ook zij, ik ben wel overtuigd van de meerwaarde van Stealth. Er staat tegenover dat het vliegtuig wel hierdoor zwaarder is geworden, maar veiligheid van onze vliegers gaat voor. Het wordt een marathonsessie, maar het wordt me wel duidelijk dat dit een uniek vliegtuig is met veel mogelijkheden voor missies die Nederland wil uitvoeren.

De prijs
Als het gaat om de prijs van de productievliegtuigen, krijgen we een overzicht te zien waarin een dalende trend te zien is naarmate de jaren vorderen. Een vaste prijs krijgen we voorlopig nog niet. Dit is pas een optie vanaf 2014, mits alle andere landen ook meedoen, terwijl wij in 2010 een besluit moeten nemen. Morgen vertrekken we naar Dallas, Texas, waar de fabriek staat van de JSF. Hopelijk krijgen we daar meer te horen over de mogelijkheden van een vaste prijs. Vanavond rijden we eerst nog met een bus drie uur naar het zuiden om morgenochtend een demonstratie te zien, hoe de JSF in het veld moet gaan samenwerken met onbemande vliegtuigen. Interessant omdat ik eerder in de Kamer een motie heb ingediend die aanzet om te investeren in lange afstand onbemande vliegtuigen. Die zijn goedkoper dan de jachtvliegtuigen en steeds beter in staat functies van deze vliegtuigen over te nemen, zonder gevaar voor verlies van mensenlevens.. We krijgen veel technische informatie, maar tegelijkertijd ook een steeds beter beeld wat het vliegtuig kan. De prijs blijft echter de onzekere factor.

Joël Voordewind, Tweede Kamerlid ChristenUnie.

Lees ook de eerder verschenen blogs:
'Amerikaanse rekenkamer adviseert aanschaf JSF pas in 2011'
Kamer kan beter beslissen over één test-JSF per jaar

 

Labels
Defensie
Joël Voordewind
Weblog

« Terug

Reacties op ''Een vaste prijs voor de JSF krijgen we voorlopig niet''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2009 > februari