‘Eurlings moet doorpakken bij ProRail'
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat moet snel orde op zaken stellen bij ProRail, zodat onderhoudsachterstanden op het spoor in hoog tempo worden weggewerkt. Dat is nodig voor een ongestoorde dienstregeling, maar ook voor behoud van werkgelegenheid in de bouwsector. Dat zegt ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer.
Cramer reageert op cijfers die ProRail onlangs naar Vakgroep Railinfrastructuur van Bouwend Nederland heeft gestuurd, en op een persbericht dat ProRail zelf afgelopen weekend uitgaf. Uit de brief aan de aannemers blijkt dat er in 2007 en 2008 tientallen miljoenen minder is geïnvesteerd in het onderhoud van het Nederlandse spoornet dan was begroot. ProRail erkent in de brief zelf de ‘ernst' van de situatie, mede met het oog op behoud van capaciteit, kennis en kunde in de specialistische sector van spoorbouwers.
Plank
De investeringen ter waarde van 10 miljoen euro die afgelopen weekend door ProRail werden aangekondigd, staan in geen verhouding tot de hoeveelheid geld die de afgelopen jaren bij Verkeer en Waterstaat op de plank is blijven liggen (‘onderuitputting'). Cramer vindt dat ernstig. De gevolgen zijn namelijk navenant: ,,We krijgen signalen dat er op korte termijn ontslagen dreigen bij de spooraannemers, omdat ProRail opdrachten niet tijdig op de markt zet.'' Uit de cijfers blijkt dat Prorail verwacht dat ook in 2009 en 2010 niet het volledig beschikbare budget voor spooronderhoud wordt besteed. Cramer: ,,En dat in een tijd waarin de overheid juist moet investeren om de economie te ondersteunen.''
ProRail erkent in de brief aan de spooraannemers de ernst van de situatie en wil een ‘inspanningsverplichting' op zich nemen om maatregelen te versnellen. Ernst Cramer: ,,Dat is onvoldoende. ProRail moet zichzelf verplichten tot resultaat. Dat moet de minister van ProRail eisen. De overheid moet, juist nu er een kredietcrisis heerst, het goede voorbeeld geven: niet oppotten, niet traag zijn, maar snel opdrachten in de markt zetten. Deze minister laat geen gelegenheid lopen om zichzelf als een doorpakker neer te zetten; als het om asfalt gaat zet hij liever vandaag dan morgen de schop in de grond. Nu blijkt het treuzelen troef, waar het gaat om rails en biels."
Achterstanden
In september stelde de ChristenUnie Kamervragen over de achterstanden op het spoor. Bij de begrotingsbehandeling begin december vroeg de ChristenUnie opnieuw aandacht voor de vitaliteit van de spoorsector; toen waren er al signalen van achterstallig onderhoud op het spoor. Ernst Cramer: ,,Helaas worden nu onze vermoedens bevestigd. De minister moet nu snel orde op zaken stellen bij ProRail.''
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over onderhoudsachterstanden bij ProRail.
- Kent u het bericht "ProRail versnelt spoorprojecten"?
- Kent u de brief van ProRail aan Bouwend Nederland, Vakgroep Railinfrastructuur t.a.v. het werkvolume d.d. 19 januari 2009? Bent u van oordeel dat het beeld uit de brief overeenstemt met dat wat totnogtoe - in antwoord op eerdere vragen op dit punt - bestond?
- Deelt u e mening van ProRail in het persbericht dat het dreigende inkrimpen van spoorwerkbedrijven komt door de kredietcrisis of is de oorzaak onderuitputting die veroorzaakt is door ProRail zelf?
- Hoe verhoudt zich de 10 miljoen euro extra onderhoud aan het spoor voor de komende zes maanden tot de in de genoemde brief gesignaleerde onderuitputting? Deelt u de mening dat er geen sprake is van extra geld maar van reeds gereserveerd geld en dat er nog steeds sprake is van onderuitputting?
- Klopt de analyse dat er wederom sprake is van dreigende onderuitputting in 2009 en 2010, terwijl dit volgens de voorspellingen net de ‘magere jaren' dreigen te worden? Deelt u de mening dat in 2009 op basis van het geschat aanbestedingsresultaat het marktvolume ten opzichte van 2008 zal afnemen en er hierdoor sprake is van oplopende achterstanden?
- Deelt u de zorgen van hen die stellen dat er bij ProRail onvoldoende capaciteit aanwezig is om de door ProRail in de brief beoogde versnelling in de aanbesteding te bereiken? Zo ja, welke stappen neemt u om deze problemen op te lossen? Acht u de door ProRail gesuggereerde concrete maatregelen zodanig substantieel dat het voor de hand ligt te veronderstellen dat deze een adequate reactie mogen heten voor de in het spoor bestaande problemen?
- Wanneer bent u voornemens een onafhankelijke taakgroep vitaliteit spoorsector (met betrokkenheid van vervoerders, spooraannemers, vakbonden en het ministerie), in het leven te roepen en daarmee uitvoering aan de door de Kamer aanvaardde motie Cramer c.s. (31700 XII nr. 36) te geven?
- Deelt u de mening dat gezien de kabinetsambities voor het spoor, het belang van de vitaliteit van de spoorsector en de kredietcrisis van ProRail geen inspanningsverplichting moet worden gevraagd maar een resultaatsverplichting en dat er daarbovenop naar verdere versnelling moet worden gezocht?
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
Brief ProRail aan spoorbouwers mbt werkvolume 19 jan 2009 | 499,0 kB | application/pdf |
- Labels
- Ernst Cramer
Archief > 2009 > februari
- 28-02-2009 28-02-2009 13:13 - 'Vaste prijs voor JSF is mogelijk'
- 27-02-2009 27-02-2009 13:20 - 'Hopen op een vaste prijs voor de JSF'
- 26-02-2009 26-02-2009 13:16 - 'Een vaste prijs voor de JSF krijgen we voorlopig niet'
- 25-02-2009 25-02-2009 13:24 - Nieuwe huisbankier moet maatschappelijk verantwoord ondernemen
- 25-02-2009 25-02-2009 13:01 - 'Amerikaanse rekenkamer adviseert aanschaf JSF pas in 2011'
- 25-02-2009 25-02-2009 11:57 - 'De grote machtsmachine en de kleine vlieg'
- 23-02-2009 23-02-2009 16:58 - Esmé Wiegman: ,,iPod-verloting bij HPV-vaccinatie onverantwoord"
- 23-02-2009 23-02-2009 16:35 - ChristenUnie trouwste bondgenoot in coalitie
- 23-02-2009 23-02-2009 10:00 - Esmé Wiegman - werkbezoek aan Turkije
- 20-02-2009 20-02-2009 11:50 - Minister Verhagen positief over zeemissie voor kust Israël
- 19-02-2009 19-02-2009 20:00 - Bijdrage Ed Anker aan spoeddebat asielaanvraag
- 19-02-2009 19-02-2009 19:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan AO Uitvoeringsnota Natuur, Milieu en Educatie
- 19-02-2009 19-02-2009 18:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Spoor
- 19-02-2009 19-02-2009 17:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het spoeddebat éénzijdige opzegging zorgcontracten
- 19-02-2009 19-02-2009 17:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO fragiele staten
- 19-02-2009 19-02-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het spoeddebat "Sinterklaasaffaire"
- 19-02-2009 19-02-2009 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO RAZEB
- 19-02-2009 19-02-2009 11:45 - 'Een sociaal akkoord is in deze tijd geen overbodige luxe'
- 18-02-2009 18-02-2009 16:00 - Bijdrage Arie Slob bij het plenaire debat over de kredietcrisis
- 18-02-2009 18-02-2009 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Woningmarkt
- 18-02-2009 18-02-2009 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind bij het plenaire debat over het niet toelaten van Wilders in het VK
- 18-02-2009 18-02-2009 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Defensie Materieel
- 18-02-2009 18-02-2009 13:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Tsjaad
- 18-02-2009 18-02-2009 11:22 - 'Kritieke fase vraagt om uiterst doelgerichte maatregelen'
- 18-02-2009 18-02-2009 09:39 - Kledingproducenten van Aldi en Lidl schenden rechten werknemers
- 17-02-2009 17-02-2009 18:00 - Bijdrage Ed Anker bij het plenaire debat over referenda
- 17-02-2009 17-02-2009 15:58 - Vervangend vervoer voor gestrande reizigers
- 17-02-2009 17-02-2009 12:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan AO HSL-Lijn (vervolg)
- 16-02-2009 16-02-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het notaoverleg Mobiliteitsaanpak
- 13-02-2009 13-02-2009 19:00 - 'Saab doet aantrekkelijk aanbod'
- 13-02-2009 13-02-2009 16:00 - Verburg belooft haalbaarheidsstudie naar introductie 'combinatiekip'
- 13-02-2009 13-02-2009 09:25 - Ortega: 'Betrek meer steden in Grote Stedenbeleid'
- 12-02-2009 12-02-2009 18:00 - Bijdrage Ed Anker bij spoeddebat voortgang kinderpornozaken
- 12-02-2009 12-02-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO Migratie en Ontwikkeling
- 12-02-2009 12-02-2009 15:30 - Bijdrage Ed Anker aan het AO Commercieel draagmoederschap
- 12-02-2009 12-02-2009 11:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Stedenbeleid vanaf 2010
- 11-02-2009 11-02-2009 16:43 - Abortus géén excuus voor schending vrouwenrechten
- 11-02-2009 11-02-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan AO Beleidsnotitie HIV/Aids
- 11-02-2009 11-02-2009 11:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan AO IJsselmeerziekenhuizen
- 11-02-2009 11-02-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO IJzeren Rijn
- 10-02-2009 10-02-2009 14:00 - Schriftelijke inbreng Arie Slob inzake de wijziging van de mediawet
- 10-02-2009 10-02-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Kaderrichtlijn water
- 09-02-2009 09-02-2009 11:28 - ‘Eurlings moet doorpakken bij ProRail'
- 06-02-2009 06-02-2009 16:53 - Kabinet akkoord met koloniehuisvesting voor kippen
- 06-02-2009 06-02-2009 12:52 - ChristenUnie: torn niet aan vliegtaks
- 06-02-2009 06-02-2009 12:22 - Slob betreurt afspraak coalitie over Irak
- 06-02-2009 06-02-2009 09:00 - Ernst Cramer - werkbezoek aan Noord Holland
- 05-02-2009 05-02-2009 18:32 - Ortega: Werktijdverkorting niet verlengen
- 05-02-2009 05-02-2009 15:00 - Bijdrage Ernst Cramer bij het AO Schiphol
- 05-02-2009 05-02-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman bij het AO Evaluatie Europafonds
- 05-02-2009 05-02-2009 09:55 - Groei van Schiphol is nog maar de vraag
- 04-02-2009 04-02-2009 14:00 - Schriftelijke inbreng Arie Slob over de wijziging inzake de Leerplichtwet 1969
- 04-02-2009 04-02-2009 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Luchtkwaliteit
- 04-02-2009 04-02-2009 10:15 - Bijdrage Arie Slob tijdens het spoeddebat over de Irak-oorlog
- 04-02-2009 04-02-2009 09:59 - Een belletje op zondag
- 03-02-2009 03-02-2009 18:00 - Slob: 'Irak-onderzoek verstandig besluit'
- 02-02-2009 02-02-2009 11:30 - Esmé Wiegman - werkbezoek aan Zaanstad
Reacties op '‘Eurlings moet doorpakken bij ProRail''
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.