Begeleiding VMBO-leerling financieel steunen

woensdag 01 maart 2006 17:30

(Novum) - Het begeleiden en opvangen van vmbo-leerlingen door hbo-studenten is laagdrempelig en moet financieel worden ondersteund. Dat zegt fractievoorzitter André Rouvoet van de ChristenUnie. Hij wil het project bekend maken bij de politiek en minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) vragen om bevordering van en financiële steun aan het project.
De kracht van het project is volgens Rouvoet de interactie tussen leeftijdsgenoten. De steun richt zich mede op het voorkomen van schoolverlaten. Problemen worden al in een vroeg stadium gesignaleerd en kunnen sneller worden aangepakt. "Met dit project wordt de schooluitval op het vmbo aangepakt", stelt Rouvoet. "Dit is een landelijk probleem, dus lijkt me landelijke steun een logische stap."

Volgens de fractievoorzitter biedt het initiatief goede kansen aan hbo-studenten in een tijd waarin stageplaatsen soms lastig zijn te vinden en biedt het project een 'unieke kans om werkervaring met welzijnswerk op te doen'.

De fractievoorzitter was dinsdag op bezoek bij de Hogeschool InHolland in Haarlem. Vier studenten van InHolland hebben in het kader van hun opleiding een projectbureau opgezet, met als thema 'jongeren voor jongeren'. Hbo-studenten helpen daarbij scholieren bij het oplossen van hun alledaagse problemen. De studenten doen dat door zich op te stellen als aanspreekpunt voor scholieren op bijvoorbeeld schoolfeesten en door visitekaartjes uit te delen.

Bron: Trouw
André Rouvoet