Afrekencultuur kost handen vol geld

woensdag 01 maart 2006 17:22

Rouvoet: bestuurders moeten geen spelletjes spelen maar publiek belang dienen.

Lokale bestuurders houden zich vooral bezig met ruziemaken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Tijdens een spreekbeurt in Delfzijl – verlamd door een bestuurscrisis – trok André Rouvoet vandaag aan de noodrem: “Het lokaal bestuur is in de greep van de afrekencultuur. Een kwart van de wethouders is opgestapt of naar huis gestuurd. Het lijkt erop dat bestuurders meer bezig zijn met elkaar en met politieke spelletjes dan met het publiek belang. En de lokale gemeenschap betaalt de rekening, want de wachtgeldregelingen kosten handel vol geld”. Rouvoet pleit voor een andere houding van lokale bestuurders: “We hebben na 7 maart weer echte volksvertegenwoordigers nodig, die er zijn voor de mensen. Dat is misschien saai voor de media, maar goed voor de lokale samenleving!”

Het onderzoek van de Radbouw Universiteit is gehouden onder 338 lokale politici en ambtenaren in 35 gemeenten met 25.000 tot 250.000 inwoners. De onderzoekers concluderen dat lokale politici en ook ambtenaren steeds minder rekenen met de bevolking. Initiator Michiel de Vries: “Het lokale bestuur raakt steeds meer in zichzelf gekeerd”.

Rouvoet is geschrokken van de conclusies in het onderzoek: “De dualisering van het lokaal bestuur was bedoeld om het bestuur weer dichterbij de mensen te brengen, maar dat is nog niet gelukt. Dat bevestigt mij in de gedachte dat het niet gaat om verandering van de structuur, maar van de cultuur. Bestuurders moeten dienstbaar zijn en het evenwicht zoeken tussen een afrekencultuur en een excuuscultuur, want ze moeten zich natuurlijk wel verantwoorden voor hun beleid”. Overigens stelt hij tevreden vast dat het aantal wethouders van de ChristenUnie dat is opgestapt maar heel klein is: “En onze wethouders krijgen in een onderzoek van Intermediair bovendien het hoogste rapportcijfer”. In dit onderzoek onder ambtenaren bij de lokale overheid krijgen de wethouders van de ChristenUnie evenals die van de PvdA een 7,3. Die van CDA en VVD een 6,8. En van de lokale partijen en de SGP een 6,6. De wethouders van D66 scoren een 6,4.
André Rouvoet

Reacties op 'Afrekencultuur kost handen vol geld'

Archief > 2006 > maart