Weer verzet tegen naam denktank

woensdag 22 juni 2005 18:25

Bron: Trouw

(Novum) - De naam 'Marnix van Sint Aldegonde-stichting' van de denktank van LPF-Kamerlid Hilbrand Nawijn en Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter, stuit op verzet. De naam werd vroeger gebruikt door de onderzoeksstichting de politieke partij RPF, die vijf jaar geleden opging in de ChristenUnie. De ChristenUnie denkt dat het verwarrend werkt en wil niet geassocieerd worden met het gedachtegoed van de twee politici.

De stichting bestaat niet meer, maar oude publicaties worden nog steeds onder die naam uitgegeven. De eerste publicatie die de RPF destijds deed, gaat over het vreemdelingenbeleid. Een interne jurist van de ChristenUnie onderzoekt welke stappen mogelijk zijn om de naamvoering te verhinderen. Nawijn was niet bereikbaar voor commentaar.

Maandag presenteerden Nawijn en Dewinter in het huis van de vermoorde Pim Fortuyn hun denktank, waarin zij spreken over zaken als het integratiebeleid en 'de nationale identiteit'. In eerste instantie zou de denktank 'Willem van Oranje Stichting' gaan heten, maar de Rijksvoorlichtingsdienst verhinderde dat.

Reacties op 'Weer verzet tegen naam denktank'

Archief > 2005 > juni