Rouvoet boos over naam denktank

dinsdag 21 juni 2005 20:57

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie politiek

DEN HAAG - ,,Ik vind het brutaal dat deze heren hun stichting vernoemen naar Marnix van Sint Aldegonde.'' ChristenUnie-leider André Rouvoet reageert ontstemd op de naam van de 'denktank' van de Vlaamse politicus Filip Dewinter en het Nederlandse parlementslid Hilbrand Nawijn.

Rouvoet was van 1987 tot 1994 directeur van de Marnix van St. Aldegondestichting, het wetenschappelijk bureau van de RPF, één van de voorlopers van de ChristenUnie. ,,Ik voel me er niet prettig bij'', zegt Rouvoet. Hij vraagt zich af of het juridisch wel kan dat Dewinter en Nawijn deze naam gebruiken. ,,Ik zal dat uitzoeken, want dit kan aanleiding geven tot misverstanden. Ik zal Nawijn er zeker op aanspreken.''

Marnix van St. Aldegonde (Brussel 1539-Leiden 1598) was een naaste medewerker van Willem van Oranje sinds 1571. Dewinter noemde gisteren als reden voor de naamgeving het gedwongen vertrek van St. Aldegonde in 1585 bij de val van Antwerpen. In Nederland kon hij volgens Dewinter vrij voor zijn mening uitkomen. Rouvoet spreekt van een ,,dunne argumentatie''. Afgezien van de plek Antwerpen ziet hij geen enkele inhoudelijke verwantschap tussen de rechts-nationalistische politici en de calvinist Marnix. ,,Het kenmerkende van Marnix van St. Aldegonde was het opkomen voor godsdienstvrijheid en de doorwerking van het geloof in het politieke handelen. Het Reformatie-motief ging bij hem boven het nationale. Marnix laat zich dan ook niet inschakelen voor een nationalistisch getoonzet gedachtegoed van Dewinter en Nawijn.''

Reacties op 'Rouvoet boos over naam denktank'

Archief > 2005 > juni