Kwetsend programma past niet bij RVU

dinsdag 07 juni 2005 07:15

Bron: Nederlands Dagblad

door onze redacteur Petra Noordhuis

HILVERSUM - De televisieserie God bestaat niet, die de RVU vanaf vanavond uitzendt, past niet bij de doelstellingen van de educatieve omroep, vindt Arie Slob van de ChristenUnie. Ben Groenendijk, directeur van de educatieve omroep, denkt er anders over.

De RVU heeft een educatieve taak en vormt met Teleac/NOT de stichting Educatieve omroepcombinatie (Educom). Deze stichting wil Nederlanders helpen zichzelf te ontwikkelen, door hen goede, informatieve programma's voor te schotelen.

,,De RVU stelt zich ten doel de bevolkingsgroepen met elkaar in gesprek brengen. Met wat ze nu doen, bereiken ze het tegenoverstelde. De verschillende groepen komen verder uit elkaar te staan'', zegt Arie Slob, Tweede-Kamerlid namens de ChristenUnie.

De partij heeft de afgelopen weken ,,stille diplomatie'' gevoerd en geprobeerd de RVU over te halen God bestaat niet te schrappen. Na het protest van de kerken brengt de partij de eigen bezwaren ook naar buiten. Er is vrijdag een brief naar de programmaraad van de RVU verstuurd en er zijn gesprekken gevoerd met het bestuur van de RVU, kerken en andere politieke partijen.

God bestaat niet is gemaakt door de programmamakers Rob Muntz en Paul Jan van de Wint, in samenspraak met de RVU. In de serie praten wetenschappers over ,,het gevaar, de functie en de absurditeit van het geloof''.

De interviews worden afgewisseld met filmpjes, die ,,de mening van de spreker moeten visualiseren.'' Zo is te zien hoe een naakte Jezus-figuur van het kruis wordt gehaald, waarna een naakte, donkere vrouw aan hetzelfde kruis wordt gespijkerd. Op een andere 'promotiefoto' van één van de filmpjes is te zien hoe een Jezus-figuur aan een hondenlijn wordt vastgehouden.

Kwetsen

,,Het is duidelijk met welke intenties de programmamakers te werk gaan'', concludeert Slob. ,,Het is hun bedoeling cristenen te kwetsen en te provoceren.''

Ben Groenendijk, directeur van de RVU, kan zich voorstellen dat de televisieserie ,,beroering'' veroorzaakt onder christenen. Maar de beroering is voor hem geen reden de serie te schrappen.

In de doelstellingen van Educom staat dat de programma's van RVU en Teleac/Not ,,respect uitademen''. God bestaat niet is niet bedoeld om te provoceren, reageert Groenendijk. ,,De RVU heeft overal vragen bij. Met vragen over de versheid van tonijn gaan we naar de Keuringsdienst van Waren. Met vragen over godsdienstbeleving gaan we naar wetenschappers. Dat mag toch?''

De titel God bestaat niet is volgens hem als prikkelende stelling bedoeld. ,,Het is niet iets dat wij prediken. Bovendien verwachten wij van mensen die geloven dat hun geloof zo groot is, dat ze kunnen accepteren dat er vragen over worden gesteld.''

Slob heeft met het programma op zich geen moeite. ,,Ik vind het goed dat er op televisie over religie wordt gesproken.'' Maar de filmpjes vindt hij kwetsend. ,,De God die je liefhebt, wordt gelasterd.''

De RVU-directeur spreekt van ,,korte, illustratieve filmpjes'', het ,,strooigoed in het programma''. Het programma wordt volgens hem grotendeels gevuld met ,,twee pratende mannen op stoelen.''

De wetenschappers krijgen in uitvoerige gesprekken de gelegenheid godsdienstbeleving vanuit hun discipline te analyseren, zegt hij. ,,De toon van het programma kun je niet afleiden van wat er op de website staat.''

In het programma komen alleen atheïstische wetenschappers aan het woord. Groenendijk erkent dat het programma eenzijdig is, maar vindt dat in dit geval niet erg. ,,In het publieke bestel wordt wekelijks verkondigd dat God wel bestaat.'' De doelgroep van het programma bestaat volgens hem uit mensen vanaf een jaar of dertig die regelmatig naar het ,,seculiere net'' Nederland 3 kijken.

Zie ook:

Reacties op 'Kwetsend programma past niet bij RVU'