Rouvoet: vóór een christelijk-sociaal beleid

donderdag 30 september 2004 12:46

De ChristenUnie schaart zich steeds meer in het kamp van de oppositie. Het CDA biedt te weinig tegenwicht tegen de liberale coalitiepartners VVD en D66, vindt de partij.

DEN HAAG - ChristenUnie-leider Rouvoet wordt niet moe te beklemtonen dat hij oppositie voert vóór een christelijk-sociaal beleid, niet tégen het kabinet-Balkenende. Dat past in de gouvernementele traditie van de orthodox-protestantse partijen. Niettemin sloot ChristenUnie-leider Rouvoet zich aan bij het pact met PvdA, GroenLinks en de LPF tegen het sociale beleid. En tekende hij gisteravond op een na alle moties die de PvdA tegen het kabinetsbeleid indiende. Met beide acties verwijderde Rouvoet zich verder dan ooit van de SGP, waarmee de ChristenUnie vorig jaar nog zij aan zij optrok in de mislukte formatiebesprekingen over een kabinet met CDA en VVD.

,,Het kabinet weet dat onze steun verdiend moet worden. Wij steunen het beleid waar het kan, maar kritiseren het waar dat moet. En het moet nu'', zegt hij op de vraag of een uitgesproken oppositionele rol de ChristenUnie wel past. ,,Ik kan me goed verplaatsen in de gevoelens van de tienduizenden die te hoop lopen tegen het kabinetsbeleid.''

Rouvoet kwam in het debat over miljoenennota en troonrede regelmatig in aanvaring met CDA-fractieleider Verhagen. ,,Ik spreek hem aan op de vraag of de christen-democraten de solidariteit in het kabinetsbeleid voldoende in het oog houden. Daarvoor moet ik bij hem wezen. Voor ons als christelijk-sociale partij heeft het weinig zin VVD-fractieleider Van Aartsen op het liberale gehalte van het beleid aan te spreken.''

,,Ik was deze week vooral boos op het CDA toen bleek dat de lasten van gezinnen in de alternatieve voorstellen van de coalitiepartijen met 270 miljoen omhoog gaan. Dat wil het CDA liever dan de verlaging van de vennootschapsbelasting temperen. De gezinnen betalen dus mee aan een lagere belasting voor grote bedrijven.''

,,Met het verhaal dat we omwille van volgende generaties nu hard moeten ingrijpen in de verzorgingsstaat, speelt het kabinet kwetsbare groepen tegen die generaties uit. Het alternatieve inkomensplan van de ChristenUnie gaat uit van een eerlijker verdeling en heeft niettemin geen negatief effect op het financieringstekort. Dan reageert Zalm op dat plan met de opmerking dat chronisch zieken onvoldoende worden gestimuleerd als ze er wat bij krijgen. Op zulke momenten engageer ik me volledig met het maatschappelijk verzet.''