Beleid vervreemdt organisaties van CDA

woensdag 22 september 2004 16:11

DEN HAAG - Het stevige hervormingsbeleid van het kabinet trekt een zware wissel op de relatie tussen het CDA en vanouds aan deze partij gelieerde organisaties als vakbond CNV, ouderenbond PCOB en de Raad van Kerken. Steeds meer leden zien in de ChristenUnie een goed alternatief.

„Er komen scheurtjes in de harde kern van de CDA-achterban”, stelt PCOB-directeur Van der Spek vast. Zijn leden behoren doorgaans tot het trouwste CDA-publiek, maar steeds vaker krijgt hij te horen dat men de partij niet meer herkent. Het christelijk-sociale gedachtegoed vindt een toenemend aantal PCOB-leden terug bij de ChristenUnie.

„De ChristenUnie zit op dit moment erg op de koers die wij graag zien”, aldus Van der Spek. „Hun tegenbegroting bevat goed beleid voor zowel ouderen als andere generaties. De ChristenUnie neemt de christelijk-sociale fakkel een beetje over. Als ik kamerleden van de die partij spreek, merk ik dat ze echt in het bloed zit wat bij veel CDA’ers alleen nog maar woorden zijn.”
Van der Spek merkt het ook binnen het christelijk-sociaal congres, een platform van tal van christelijke organisaties en verenigingen. „Sinds ongeveer een jaar hoor je daar steeds vaker dat mensen overwegen hun lidmaatschap van het CDA op te zeggen.”

Zo ver is voorzitter Terpstra van het CNV nog niet, al staat hij dagelijks te demonstreren tegen het beleid dat wordt gesteund door zijn partij. In een interview met CV.Koers stelde hij onlangs de linkse oppositie niet als alternatief te beschouwen. „Alleen het concept van de ChristenUnie spreekt me zeer aan, omdat dat aansluit op de visie die ik heb op de vitale samenleving via gespreide verantwoordelijkheid. Terwijl dat bij het CDA geweldig onder druk komt te staan.”

Algemeen secretaris ds. I. Bakker van de Raad van Kerken reageerde dinsdag kritisch op de kabinetsplannen voor volgend jaar. Ze laat weten zich niet te willen begeven in de partijpolitiek. Wel geeft ze aan dat „de keuzes van de ChristenUnie op dit moment dichter bij onze voorkeuren liggen dan die van het CDA.”

Bron: Reformatorisch Dagblad, Redactie politiek

Reacties op 'Beleid vervreemdt organisaties van CDA'