dinsdag 29 juni 2004 17:30

Onderzoek: gezin krijgt weinig steun

Bij de behandeling van de Voorjaarsnota luidt de ChristenUnie de noodklok over de ondersteuning van gezinnen. Fractievoorzitter André Rouvoet: “Het Nederlandse gezinsbeleid scoort slecht in vergelijking met andere landen. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of York[1]. De schokkende conclusie is dat op een ranglijst van 22 welvarende landen alleen Griekenland het slechter doet”. Hij verlangt dat het kabinet in de Miljoenennota apart aandacht geeft aan de koopkrachteffecten voor gezinnen met kinderen: “Het is verbazingwekkend dat er niet eens reguliere regeringsstukken voor handen zijn met actuele gegevens over de financiële positie van gezinnen, terwijl de Gezinsraad en het NIBUD regelmatig alarmerende berichten naar buiten brengen”. De ChristenUnie zal bij de Algemene Beschouwingen met voorstellen komen om de positie van gezinnen te verbeteren.

Onderzoek: gezin krijgt weinig steun

De Social Policy Research Unit van de University of York heeft in 2003 de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar het gezinsbeleid in 22 welvarende landen. In het onderzoek is gekeken naar de effecten die kosten op het terrein van belastingen, wonen, onderwijs en zorg hebben op alle typen gezinnen. Finland, Luxemburg en Oostenrijk scoren heel goed. Griekenland, Nederland, Portugal en Spanje scoren ronduit slecht. De buurlanden België, Duitsland, Engeland en Frankrijk doen het ietsje minder dan de koplopers, maar scoren aanmerkelijk beter dan Nederland.

Rouvoet wil dat het kabinet in de Miljoenennota met name duidelijkheid geeft over de effecten op het besteedbaar inkomen van alle typen gezinnen, onderscheiden naar het aantal ‘verdieners’ en het aantal kinderen: “Daarbij vraag ik ook aandacht voor de positie van alleenstaande ouders, die – zo is ons gebleken – bijzonder kwetsbaar is”. Hij deed het kabinet alvast een suggestie aan de hand: “Is het niet denkbaar om de kinderkorting uit te keren per kind in plaats van per gezin?”

///////////

[1] How does the Australian child benefit package compare internationally? Social Policy Research Unit van de University of York, Juli 2003, pagina 15.

Reacties op 'ChristenUnie: Nederlands gezinsbeleid scoort dramatisch slecht op ranglijst welvarende landen'

Archief > 2004 > juni