Rouvoet stelt samenwerking met SGP ter discussie

zaterdag 12 juni 2004 18:57

Bron: Nederlands Dagblad

DEN HAAG - ChristenUnie-leider André Rouvoet vindt dat de politiek lessen moet trekken uit de winst van Paul van Buitenen. Ook heeft hij zich gestoord aan de opstelling van de SGP tijdens de campagne en wil hij de samenwerking in de vorm van gecombineerde lijsten tussen beide partijen aan de orde stellen.

Bron: Nederlands Dagblad

door onze redacteur Marc Janssens

Voor ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet is het succes van Paul van Buitenen met zijn Europa Transparant een van de opvallendste punten bij de donderdag gehouden verkiezingen. ,,Landelijk zagen we het ook al, dat partijen die zich op één of enkele items richten, bijvoorbeeld de ouderenpartijen of de LPF, de mensen weten te vinden. Kiezers laten zich steeds meer aanspreken door één onderwerp dan door een totaalvisie of een ideologie. Dat moet ons te denken geven. Als gevestigde partijen gaten laten vallen op het gebied van het ouderenbeleid of de transparantie, springt er zo een nieuwe partij met succes in. Dat signaal moeten we serieus nemen.''

Dat geldt ook voor Rouvoets eigen partij, van wie de achterban volgens hem niet meer vanzelfsprekend op de ChristenUnie stemt. ,,Ik denk dat ook bij ons kiezers naar Van Buitenen zijn gegaan. Hij stelde de integriteit van europolitici aan de orde, terwijl ook onze politici daardoor in opspraak waren gekomen. Daar komt bij dat ook onze achterban niet meer vanzelfsprekend bij verkiezingen komt opdagen. Die twee factoren hebben aan het stemmenverlies van 29.000 bijgedragen. Maar ik ben daarover niet erg teleurgesteld. In 1999 was de uitslag bijzonder positief vanwege de zeer lage opkomst. Als ik het vergelijk met de Kamerverkiezingen van 2002 en 2003, toen SGP en ChristenUnie samen van acht naar vijf zetels teruggingen, ben ik oprecht positief over het beeld nu. Als er al stemmen naar het CDA zijn gegaan, acht ik die verwaarloosbaar.''