Slob zeer verontrust over voortgang C2000

vrijdag 26 maart 2004 13:05

ChristenUnie hekelt laconieke houding Remkes inzake veiligheid

Arie Slob heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Binnenlandse Zaken over de voortgang van C2000. Aanleiding is de berichtgeving in het NOS-Journaal dat de marechaussee op Schiphol stopt met het gebruik van het nieuwe digitale communicatiesysteem voor politie en marechaussee, brandweer en ziekenvervoer. De marechaussee vindt C2000 onbetrouwbaar. Minister Remkes bagatelliseert de problemen met het nieuwe systeem. Arie Slob: “Het gaat hier om onze veiligheid, daarom moet de politiek deze signalen uiterst serieus nemen. De rampen in Enschede en Volendam hebben aangetoond hoe cruciaal een goede communicatie tussen hulpverleners is. Als het om de implementatie van C2000 gaat, kunnen we ons geen missers veroorloven. Minister Remkes zou dat moeten beseffen”.

ChristenUnie hekelt laconieke houding Remkes inzake veiligheid

Niet alleen de marechaussee stopt met het gebruik van C2000. Eerder deze week bleek dat Ambulancedienst VZA in Amsterdam om dezelfde reden ook stopt met het gebruik van het nieuwe communicatiesysteem. Het gaat niet goed. Arie Slob houdt de vinger al enige tijd aan de pols en maakt zich grote zorgen over de moeizame voortgang van C2000. Hij stoort zich aan de laconieke manier waarop de minister op de signalen reageert. In een reactie op de problemen bij de ambulancedienst in Amsterdam verklaarde Remkes dat dit te maken had met “onwennigheid met het systeem bij de gebruikers”. Arie Slob: “Zo makkelijk kan en mag de minister zich er niet van afmaken. Ook in de proefregio Zuid-Limburg bleek een paar maanden geleden al dat C2000 vanwege onvoldoende radiodekking tot problemen bij de hulpverlening leidde en in Amsterdam lag het systeem enkele weken geleden geruime tijd  plat vanwege technische problemen. Nu voegt de marechaussee zich in het koor van critici. Hulpverleners vinden C2000 onbetrouwbaar en voelen zich niet veilig. Dat is een ernstige zaak”.

Reacties op 'Slob zeer verontrust over voortgang C2000'

Archief > 2004 > maart