Sloboffensief Hanzelijntunnel

zaterdag 20 maart 2004 19:18

Uit: Zwolse Courant/De Stentor, 20 maart 2004

‘Slob-offensief‘ voor tunnel onder IJssel door

door Olger Koopman

20 MAART 2004 - HATTEM - Het Platform Hanzelijn, de gemeente Hattem en Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) bereiden een laatste aanval voor om toch nog een IJsseltunnel voor de Hanzelijn af te dwingen. Gisteren stippelden zij op het Hattemse stadhuis hun strategie uit.

De bedoeling van het slotoffensief is de Tweede Kamer alsnog te overtuigen van het noodzaak van een tunnel in plaats van een metershoge brug, zoals die nu in het plan is opgenomen. Tot nog toe werden alle veldslagen om dat te bereiken verloren. ‘Maar het gaat erom de laatste slag te winnen,‘ aldus een strijdvaardige Herman Haverkort, voorzitter van het Platform Hanzelijn.

Begin april buigt de Kamer zich voor de laatste maal over het Tracébesluit. Voor die tijd moet een omvangrijke lobby ervoor zorgen dat een meerderheid van de Kamer achter de tunneloptie komt te staan. Tot nog toe was dat niet het geval. Een motie van Slob de tunnel voor te dragen voor een bijdrage uit het Europese potje ‘Transeuropese netwerken‘ sneuvelde eind december door toedoen van VVD, LPF en CDA.

‘Maar we vechten door tot het einde. Er zijn zoveel redenen om voor de tunnel te kiezen. We moeten nu beslissen met welke erfenis we de toekomstige generatie willen opzadelen. Ik ga liever strijdend ten onder dan dat ik van te voren het hoofd in de schoot leg‘, aldus Slob, die denkt dat er vooral bij het CDA nog wel zieltjes te winnen zijn. ‘We hebben maar een paar stemmen meer nodig om de wijziging erdoor te loodsen.‘

Belangrijkste bezwaar tegen de ‘tunnelvisie‘ zijn de kosten. Bovendien vrezen tegenstanders vertraging als de volksvertegenwoordiging alsnog kiest voor de tunnel. Slob is het daarmee niet eens. ‘Door scherp aan te besteden, kunnen de meerkosten al zo‘n 20 tot 30 procent meevallen. Ook qua tijd verwacht ik niet dat het veel zal uitmaken. Er liggen op dit moment dertien bezwaren tegen tegen de brug. Daar hoeft er maar een geldig van te zijn, of het hele proces begint weer van voor af aan. Kies je voor de tunnel, dan vallen die bezwaren weg.‘

Om Slob te steunen in zijn strijd, gaan het Hattemse bestuur en leden van het platform op 1 april actie voeren in Den Haag. Op die datum overlegt de vaste kamercommissie van verkeer en waterstaat met minister Peijs. Met speciale t-shirts, brillen (tunnelvisie) en kijkdozen vragen ze aandacht voor de tunneloptie. ‘Daarnaast willen we de minister een brug van chocolade aanbieden‘, aldus Haverkort, ‘maar dat wordt dan natuurlijk wel bittere chocola.‘

Arie Slob