Herijking sociale rechtsstaat mag geen efficiency-operatie zijn
zaterdag 20 maart 2004 07:39
Sinds kort wordt er in de Tweede Kamer gedebatteerd over de nationale rechtsstaat, naar aanleiding van een recent WRR-rapport. Dat is mooi, want dit is een belangrijk thema. De wijze waarop het debat tot dusverre wordt gevoerd is echter teleurstellend. Dat heeft vooral te maken met de invalshoek die in het kabinetsstandpunt over dit rapport is gekozen. Het kabinet-Balkenende kiest namelijk voor een benadering waarin niet zozeer een doordenking van de rechtsstaat centraal staat, als wel de noodzakelijk geachte afslanking van de verzorgingsstaat. Dat leidt tot een verplatting van de discussie en dat is jammer.
Natuurlijk kan niemand ontkennen dat de verzorgingsstaat onbetaalbaar is geworden, of in elk geval dreigt te worden. Een overdaad aan regelzucht en een toenemend beslag op collectieve arrangementen, waaronder met name de sociale zekerheid, maken ingrepen noodzakelijk. Het is op zichzelf dan ook niet verwonderlijk dat – zeker in een tijd van economische teruggang – het publieke debat gedomineerd wordt door de vraag naar deregulering en een efficiënter werkende overheid. Vanuit de overheid wordt steeds meer een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van de burger en zijn maatschappelijke verbanden, terwijl de overheid over de hele breedte van de samenleving een terugtrekkende beweging maakt.
Mijn bezwaar richt zich niet tegen het accentueren van de eigen verantwoordelijkheid van burgers en maatschappelijke organisaties. Waar ik moeite mee heb is dat stilzwijgend afscheid lijkt te zijn genomen van de idee dat de nationale rechtsstaat een sociale rechtsstaat is. Kenmerkend voor die sociale rechtsstaat is dat de taak van de overheid niet beperkt is tot het waarborgen van bepaalde vrijheidsrechten van de burgers, maar ook ziet op het garanderen van bepaalde voorzieningen die de kwaliteit van het bestaan betreffen: de sociale grondrechten. In zowel het kabinetsstandpunt als het debat tot dusverre is vooral gesproken over de overheid die ‘te vet’ zou zijn en minder zou moeten doen. In commentaren is al terecht opgemerkt dat het kabinet niet verder komt dan “een algemeen pleidooi voor een sanering van bestuursregels en voor mooie termen als zelfregulering, zelfhandhaving en verinnerlijking van rechtsstatelijke beginselen”. Inderdaad valt op dat het kabinetsstandpunt bol staat van termen als ‘bezuinigingen’, ‘verlaging van de lastendruk’ en ‘kosteneffectiviteit’. De doordenking van het concept nationale rechtsstaat dreigt daarmee te verworden tot louter een efficiency-operatie. En dat kan toch niet de bedoeling zijn…
Opmerkelijk was dat noch in het WRR-rapport, noch in het kabinetsstandpunt de term ‘sociale rechtsstaat’ een rol speelde. Door met name minister Donner werd op mijn vragen terzake zeer afhoudend gereageerd. Dit is maar niet een accentverschil. Hoezeer ook erkend moet worden dat de verzorgingsstaat zoals wij die kennen teveel taken en verantwoordelijkheden aan zich heeft getrokken en aan een herijking toe is, onbetwistbaar is (althans: hoort te zijn) dat de in de Grondwet verankerde sociale grondrechten blijvend een positieve opdracht aan de overheid inhouden om te voorzien in de basisbehoeften van de burgers en zekere waarborgen te geven voor de ontplooiingsmogelijkheden van de burgers, teneinde zodoende sociale desintegratie tegen te gaan, óók (en misschien wel: juist) als er de noodzaak van bezuinigen is. Dat heeft alles te maken met het gegeven dat de overheid meer is dan een efficiënt opererende bureaucratie: zij is ook schild voor de zwakken!
Het is hier dat de benadering van het kabinet tekort schiet: de rechtsstaatsidee zelf – in de zin van een sociale rechtsstaat – stelt grenzen aan de mogelijkheden tot privatisering, zelfregulering en zelfhandhaving. De fixatie op de (economische) noodzaak tot ‘afslanking’ en deregulering leidt ertoe dat het kabinet te snel, te algemeen en nogal onkritisch spreekt over “het terugleggen van verantwoordelijkheden in de samenleving”. De weg van de verzorgingsstaat naar de nachtwakersstaat lijkt te zijn ingeslagen.
Wat ik mis is een werkelijke bezinning op wat de publieke taken zijn die aan de overheid zijn voorbehouden. Teveel wordt de doelmatigheidsvraag centraal gesteld: ‘wat is efficiënt en kosten-effectief’? In dit verband wordt vaak vooral gesproken in termen van de ‘kerntaken van de overheid’. Belangrijker is de vraag wat de eigenlijke taken van de overheid zijn, die niet aan anderen kunnen worden overgelaten. Dat is de rechtmatigheidsvraag, waarbij in plaats van kwantitatieve keuzes eerst en vooral kwalitatieve keuzes worden gevraagd. Laat ik als voorbeeld noemen het geweldsmonopolie van de overheid, ‘de zwaardmacht’: het is toch glashelder dat dit niet kan worden uitbesteed aan particuliere organisaties, ook als dat goedkoper zou zijn?
Het kabinet kiest, gesteund door de coalitiepartijen, voor een functionele, om niet te zeggen een pragmatische benadering, waarbij de overheid een soort EHBO-functie vervult: als de samenleving het zelf niet aan kan, is er altijd nog de staat om rechtsstatelijke pleisters te plakken. Deze benadering is te mager en niet zonder risico’s, aangezien hiermee ook wezenlijke elementen van de sociale rechtsstaat gemakkelijk op de tocht kunnen komen te staan. Tekenend is dat het kabinet weliswaar schrijft dat de rechtsstaat meer inhoudt dan de klassiek-liberale variant, maar daar geen eigen invulling aangeeft en – zoals gezegd – het begrip ‘sociale rechtsstaat’ lijkt te hebben afgezworen.
Met erkenning van de noodzaak om de rechtsstaatidee regelmatig te herijken en zodoende levend te houden, moeten we er mijns inziens tegen waken dat we onder druk van de economische omstandigheden wezenlijke elementen en verworvenheden van de sociale rechtsstaat prijsgeven. De schade die daarmee in de samenleving wordt aangericht zal zich niet eenvoudig laten herstellen.
André Rouvoet is fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer.
door André Rouvoet
Dit opinieartikel is verschenen in het NRC Handelsblad
door André Rouvoet
Dit opinieartikel is verschenen in het NRC Handelsblad
- Labels
- André Rouvoet
- Opinie
Archief > 2004 > maart
- 31-03-2004 31-03-2004 15:43 - Spreekbeurt Wezep
- 31-03-2004 31-03-2004 15:38 - Bijdrage debat Verslag Europese Top Brussel
- 31-03-2004 31-03-2004 15:01 - Algemeen Overleg Voortgang afspraken kabinet-SNN
- 30-03-2004 30-03-2004 16:37 - Vragen over Demonstratie naar aanleiding dood sjeik Yassin
- 29-03-2004 29-03-2004 20:15 - Juliana
- 27-03-2004 27-03-2004 20:13 - Doorbraak lijkt mogelijk in strijd om tunnel
- 26-03-2004 26-03-2004 13:06 - Vragen over C2000
- 26-03-2004 26-03-2004 13:05 - Slob zeer verontrust over voortgang C2000
- 26-03-2004 26-03-2004 10:05 - schriftelijke vragen C2000
- 24-03-2004 24-03-2004 13:24 - Veiligheid moet bij C2000 vooropstaan
- 23-03-2004 23-03-2004 16:47 - Vragen over positie van christenen in Laos
- 23-03-2004 23-03-2004 16:07 - Vragen over de mogelijke moord op een Armeense luitenant tijdens een NAVO-cursus
- 22-03-2004 22-03-2004 15:30 - Vragen over Uitspraak Gerechtshof Den Haag - euthanasie
- 20-03-2004 20-03-2004 19:18 - Sloboffensief Hanzelijntunnel
- 20-03-2004 20-03-2004 11:35 - <i>Koningin van het volk</i> overleden
- 20-03-2004 20-03-2004 07:39 - Herijking sociale rechtsstaat mag geen efficiency-operatie zijn
- 18-03-2004 18-03-2004 16:35 - Bijdrage debat legkippenbesluit
- 18-03-2004 18-03-2004 15:20 - Algemeen Overleg Toekomst nationale rechtsstaat en Van wetten weten
- 18-03-2004 18-03-2004 15:13 - Vragen over Gijzeling Ingrid Betancourt, Colombiaanse presidentskandidaat
- 18-03-2004 18-03-2004 15:11 - Bijdrage debat DNA-onderzoekin strafzaken
- 17-03-2004 17-03-2004 16:36 - Bijdrage debat bovenregionaal vervoer gehandicapten
- 17-03-2004 17-03-2004 15:52 - Bijdrage debat Stabiliteits- en Groeipact en begrotingstekort
- 17-03-2004 17-03-2004 15:19 - Algemeen Overleg Wijziging besluit beheer en schadebestrijding dieren
- 17-03-2004 17-03-2004 15:17 - Algemeen Overleg JBZ-Raad
- 17-03-2004 17-03-2004 15:09 - Bijdrage debat Religeuze uitingen ambtenaren
- 16-03-2004 16-03-2004 15:16 - Algemeen Overleg Enquête Bouwfraude
- 16-03-2004 16-03-2004 15:15 - Algemeen Overleg Veiligheid vrouwen en meisjes asielopvang
- 16-03-2004 16-03-2004 15:08 - Algemeen Overleg Landenbeleid vluchtelingen
- 15-03-2004 15-03-2004 15:02 - Wetgevingsoverleg Werkwijze Tweede kamer en Reglementen van Orde
- 11-03-2004 11-03-2004 16:00 - Bijdrage debat belastingvrijstaatjes
- 11-03-2004 11-03-2004 13:52 - Verslag Wijziging invoering Wet Werk en Bijstand
- 10-03-2004 10-03-2004 20:20 - Algemeen Overleg Internationale bescherming van de vrijheid van godsdienst of overtuiging
- 10-03-2004 10-03-2004 17:15 - ChristenUnie wil burgers aanspreken op ikke-ikke-ikke-gedrag
- 10-03-2004 10-03-2004 17:13 - ChristenUnie wil Europese ambassadeur voor mensenrechten of godsdienstvrijheid
- 10-03-2004 10-03-2004 16:29 - Algemeen Overleg Rijbewijsrevolutie
- 10-03-2004 10-03-2004 13:57 - Algemeen Overleg Voortgangsrapportage kansspelen
- 09-03-2004 09-03-2004 22:06 - Het Elfde Uur: André Rouvoet steunt manifest tegen gokverslaving
- 09-03-2004 09-03-2004 13:56 - Algemeen Overleg Landenbeleid Irak, Liberia, Tsjetsjenië, Afghanistan
- 09-03-2004 09-03-2004 13:34 - Vragen over Verplichte verzekering zelfstandigen Ziekenfonds
- 09-03-2004 09-03-2004 10:37 - Godsdienstvrijheid vraagt ambitie
- 08-03-2004 08-03-2004 15:33 - column Swollenaer
- 06-03-2004 06-03-2004 16:25 - forumdebat onderwijsvrijheid
- 05-03-2004 05-03-2004 23:16 - NOVA: André Rouvoet over Holland Casino
- 03-03-2004 03-03-2004 13:27 - Vragen over Oprichting Bureau Sociaal Erotische Bemiddeling Rotterdam
- 01-03-2004 01-03-2004 13:21 - Vragen over Klankbordgroep Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam
Reacties op 'Herijking sociale rechtsstaat mag geen efficiency-operatie zijn'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.