Week 28 - Annemieke

maandag 10 juli 2006 10:48

Maandag 10 juli
Vandaag las ik twee opmerkelijke berichten op www.nu.nl. Het eerste bericht gaat over de eerste reageerbuisbaby die zwanger is. Het tweede bericht gaat over een jongeman van 20 jaar die op een autoweg 90 kilometer per uur reed op een skateboard. Sinds de industriele revolutie gebeuren er toch maar wonderlijke dingen. De mens is ‘maakbaar’ geworden. Hoewel de opluchting van een ‘normale’ zwangerschap bij deze reageerbuisbaby erg groot was. De jonge vrouw is blij met dit nieuwe leven. En tegelijkertijd is er een jongeman die speelt met zijn leven door achter een auto te gaan hangen met een skateboard. Hij moest bovendien nog een celstraf uitzitten van dertig dagen, maar dat terzijde…

Vreemd dat zulke zaken juist in de komkommertijd gebeuren. Zou het iets met de vakantiestemming te maken hebben? Ik hoop wat dat betreft op een rustige en ontspannen vakantie.

Dinsdag 11 juli

Meer dan tien jaar terug, woedde er een oorlog in Europa. Na WOII was dit de eerste oorlog die zo dicht bij kwam. Ik heb het over de oorlog op de Balkan. Vandaag werden de slachtoffers van Screbrenica herdacht. Terwijl ’s Neerlands hoop in bange dagen in Srebrenica was, werden er duizenden moslimmannen afgeslacht. Tot nu toe is nog niet de helft van de slachtoffers geindentificeerd. De mensen daar leven in vreselijke trauma’s, treuren om het verlies van hun mannen. Maar blijven toch nog hoop hebben, omdat hun man of vader nog niet onder de doden is geidentificeerd.

Zo dichtbij en toch ook zo vreselijk ver weg. Inmiddels zijn vele landen op de Balkan een vakantiebestemming voor velen geworden, terwijl nog niet alle bommen zijn opgeruimd (zoals bijvoorbeeld in Kroatië). Europa is dichtbij en verderweg dan ooit. In Nederland hebben we ‘nee’ gezegd tegen Europa. Toch gaat Europa gewoon door. Ik hoop zelf op een goede samenwerking binnen Europa, waarin de handhaving van de vrede een belangrijke prioriteit is. Daarnaast kunnen wij als rijke landen de minder rijke landen helpen om het hofd boven water te houden. Na de Tweede Wereldoorlog hebben wij ook van hulp uit Amerika geprofiteerd, waardoor ons land er weer bovenop kwam. Zouden wij als christen-politici dit geluid niet wat harder moeten laten horen?

Woensdag 12 juli
We leven zo vaak bij de waan van de dag. Daarom deze een keer een overzicht van gebeurtenissen uit het verleden op 12 juli:
1690 - Koning Willem III (van Oranje) en zijn Engelse troepen winnen de Slag om de Boyne tegen de Ierse katholieken.
1730 - Geboortedag Josiah Wedgwood, pottenbakker
1870 - Geboortedag Lodewijk II van Monaco
1923 - Hoogste maximumtemperatuur 34,6 C
1935 - Sterfdag Alfred Dreyfus (75), Frans marine-officier
1536 - Sterfdag Desiderius Erasmus (68), Nederlands humanist

Donderdag 13 juli
Oorlog in het Midden-Oosten. Het zal ook eens niet! Weer oorlog in het land van God, het beloofde land. De problemen in Israel zijn ingewikkeld en zoals we gewend zijn: de hele wereld bemoeit zich er mee. En de handel op de beurzen liep vandaag ook nog slecht. Oorzaak: spanningen in het Midden-Oosten.
Het valt niet mee om over dit onderwerp een mening te hebben. En als je er al één hebt, dan houd je hem liever voor je. Want voor je het weet heb je het ‘andere kamp’ tegenover je. Ik ben benieuwd wat God in Israel gaat doen. Hij heeft nog veel werk aan Zijn volk, voordat ze Hem weer volledig gaan dienen. Eén ding weet ik wel zeker: er ontstaat een heel ander gevecht als de Israëliers achter de wolkolom aanlopen, in plaats van zelf een oorlog te starten.

Vrijdag 14 juli
Le quartoze juillet: groot feest in Frankrijk! Wat zou het vandaag een heerlijke dag zijn om een groot volksfeest te hebben. Als de VVD aan de macht komt, hebben wij wellicht volgend jaar ook deze feestdag. Het is immers het feest van de revolutie, van de verlichting, van vrijheid, gelijkheid en broederschap. De onbetwistbare geloofsuitgangspunten van de VVD, van Ayaan Hirshi Ali, van mevrouw Verdonk, van…
Onze samenleving is ervan doordrenkt. Wie heeft er nou niet de vrijheid om lekker af te geven op de ander. Zelfs Maurice de Hond zei de afgelopen week nog dat iedereen de vrijheid had om te denken wat hij wilde over Maurice. Hij wilde vooral eerlijk zijn en (eigenhandig) opkomen voor het recht. Tja… (Wie dit als een stemadvies wil zien, die doet maar.)
Vanavond ga ik naar het uiterste oosten van ons land, een weekendje weg met het bestuur van PerspectieF. Wij gaan daar nadenken over de doelen waar we als vereniging naar willen streven. Met welke resultaten zijn we tevreden en waarvan worden we nu echt enthousiast? Als je daarover een idee hebt: laat het ons weten. Je kunt het in elk geval mailen naar secretaris@perspectief.nu. Ik hoop en verwacht dat we wel wat verder komen dan vrijheid, gelijkheid en broederschap. Hoewel… het franse feestelijke element zullen we er zeker in brengen.

Gegroet!

Reacties op 'Week 28 - Annemieke'