Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Lange Termijn Spooragenda
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan een algemeen overleg met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: Lange Termijn Spooragenda
Kamerstuk: 29 984
Datum: 15 april 2014
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie): Voorzitter. De Lange Termijn Spooragenda gaat over "beter" en "meer". Natuurlijk willen we dat allemaal. "Beter" willen we al jaren. De laatste weken neemt het aantal wisselstoringen echter hand over hand toe. Met de LTSA wordt het "meer" op de lange baan geschoven, terwijl de treinen nu vol zitten. Hier en daar wil de NS zelfs de frequentie verlagen, zoals tussen Haarlem en Alkmaar, en tussen Dordrecht en Breda. Op dit soort verbindingen zou ook in de daluren vier keer per uur een trein moeten rijden. Waarom blijft er zelfs na het PHS maar twee keer per uur een intercity rijden op de overvolle corridor Utrecht-Zwolle?
De staatssecretaris wil NS en ProRail strakker aansturen op publieke belangen en prestaties. Met welk resultaat is de staatssecretaris tevreden? Het is mooi dat reizigers als tegenkracht en adviseur meer invloed krijgen op de NS. Ik mis echter de uitwerking hiervan. De staatssecretaris wil gaan afrekenen op prestaties op probleemtrajecten. De ChristenUnie wil dat de prestaties voor alle trajecten openbaar worden.
De staatssecretaris is duidelijk in haar boodschap dat de reiziger op plek een, twee en drie moet staan. Hoe gaat de staatssecretaris hierop scherper sturen bij NS en ProRail? Er komen nadere analyses. Zijn deze wel op tijd voor de te verlenen concessies?
De ChristenUnie is blij dat er langzamerhand meer aandacht komt voor rechtstreekse verbindingen. Vooralsnog lijken het vooral woorden, want op het kaartmateriaal zie ik enkele rechtstreekse verbindingen verdwijnen. Ik noem Nijmegen-Alkmaar en Den Haag-Venlo. Samenwerking tussen alle partijen op het spoor staat veel meer centraal. Betekent dit ook dat regionale treinen verder het hoofdrailnet op kunnen rijden, als er veel vraag is naar een rechtstreekse verbinding, bijvoorbeeld van Gorinchem naar Rotterdam of van Roermond naar Haarlem? Betekent dit dat de NS met intercity's over het regionale spoor kan gaan rijden, bijvoorbeeld tussen Lelystad en Enschede, en tussen Maastricht en Nijmegen? De ChristenUnie vindt dat we de discussie over het knippen van lijnen moeten stoppen. We moeten lijnen juist aan elkaar plakken. Zowel de NS als de regionale vervoerders moeten inschikken. Het is tijd voor een echt Netwerk Nederland zonder een gekunsteld onderscheid tussen hoofdrailnet en overige lijnen.
Het is mooi dat er wordt gekeken naar een duurzamere energievoorziening via 3 kV elektrificatie. Helaas blijft de LTSA hierover nog erg vaag. Er worden geen doelstellingen geformuleerd. Echte keuzes worden niet gemaakt en extra zaken mogen geen geld kosten. Waar moet de financiering vandaan komen?
Wat ik in deze spooragenda helemaal mis, is de regio. Provincies en steden roepen hard om nieuwe stations, snellere treinen en nieuwe spoorverbindingen, zoals Breda-Utrecht. Deze concrete voorstellen klinken de ChristenUnie als muziek in de oren, maar ze zijn allemaal zonder analyse weggestopt in de bijlage over regionale wensen. De staatssecretaris stelt letterlijk dat er in beginsel geen nieuwe spoorlijnen bijkomen. Waarom zijn serieuze regionale wensen niet meegenomen in de uitwerking van NS en ProRail van de LTSA? Komt de staatssecretaris nog voor de zomer met een besluit voor elektrificatie van de Maaslijn? Is de staatssecretaris bereid bij te dragen als regio's 50% van de kosten voor elektrificatie op tafel leggen, ook voor de lijnen Groningen-Leeuwarden en Zevenaar-Winterswijk?
Ook de ambities voor grensoverschrijdende intercity's moeten hoger. Venlo-Düsseldorf wordt genoemd, maar waarom worden de intercity's tussen Heerlen en Aken en tussen Maastricht en Luik niet genoemd? Met een beperkt budget is een duidelijke koers van belang. In Zwitserland is in 1987 het project Bahn 2000 gestart. Dat project loopt nog steeds. Het doel was de reistijd tussen alle knooppunten maximaal 30 minuten te maken. Het budget was volgend. Als er te weinig budget was, werden maatregelen gefaseerd uitgevoerd. Zo konden in Zwitserland grote sprongen worden gemaakt. Zo'n visie zie ik helaas niet in onze spooragenda. Waar is, naast de visie voor de PHS-corridors, de visie voor de rest van de Randstad en voor Noord-, Oost- en Zuid-Nederland? Waar is de visie voor de regionale spoorlijnen?
Ik noem Zwitserland weer even. Daar is 220 km/u allang de norm. Wat is er gebeurd met de beloften van NS van nog geen jaar geleden om snelheidsverhoging naar Noord-Nederland te onderzoeken? De Hanzelijn is geschikt voor 200 km/u, maar er wordt alleen nog over 160 km/u gesproken. Hogere snelheden boven Zwolle worden al helemaal niet meer genoemd. Dit gebeurt ondanks meerdere Kamermoties waarin gevraagd wordt om hogere snelheden serieus te onderzoeken, en ondanks de komst van ERTMS en nieuwe intercity's waardoor hogere snelheden tot 200 km/u of soms zelfs 230 km/u mogelijk worden.
De ChristenUnie vindt dat de Lange Termijn Spooragenda te veel een Korte Termijn Spooragenda is geworden. Met de hogere snelheden zouden Enschede, Vlissingen, Maastricht en Groningen zeker een kwartier dichter bij de Randstad komen te liggen. Ik daag de staatssecretaris uit dit als doel te stellen.
Ik heb een heel rondje Nederland gemaakt. Ik zoom nu in op het plaatsje Winterswijk. Ik ben opgeschrikt door de berichten uit Winterswijk. Er waren dit jaar al twee doden bij een onbewaakte spoorwegovergang. Er zijn nog 110 onbewaakte spoorwegovergangen in ons land. Het kost 50 miljoen om ze allemaal te bewaken. Waarom staat een aanpak van deze onbewaakte spoorwegovergangen niet in de LTSA?
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > april
- 28-04-2014 28-04-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de leeftijdscontrole op alcohol in supermarkten
- 25-04-2014 25-04-2014 10:54 - ChristenUnie pleit voor menselijke behandeling asielzoekers
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Windenergiegebieden (AO d.d. 24/04)
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten tbv Wet vaststelling parkeertarieven per minuut en Wet parkeerbelasting per minuut
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind tbv Wijziging Wet participatiebudget en Wet educatie en beroepsonderwijs ivm invoeren specifieke uitkering educatie
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten ten behoeve van de Wijziging van de Telecommunicatiewet (wijziging artikel 11.7a)
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Windenergiegebieden
- 23-04-2014 23-04-2014 16:00 - ChristenUnie blij met duidelijkheid over hervorming WMO
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over het Stabiliteitsprogramma en het Nationaal Hervormingsprogramma
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Modernisering milieubeleid
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik inzake Wijziging Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie (richtlijn 2012/27/EU))
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg VAR-verklaringen voor zzp'ers
- 22-04-2014 22-04-2014 20:29 - ChristenUnie: stop plannen megaprovincie
- 22-04-2014 22-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
- 17-04-2014 17-04-2014 21:29 - ChristenUnie boekt weer resultaat: meer geld voor dagbesteding en jeugdzorg
- 17-04-2014 17-04-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van de Toezegging richtinggevende brief novelle Witteveenkader
- 17-04-2014 17-04-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Invulling Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2000
- 17-04-2014 17-04-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Verankering persoonsgebonden budget in de Zorgverzekeringswet
- 16-04-2014 16-04-2014 14:21 - ChristenUnie: snel besluit IJsselmeervisserij nodig
- 16-04-2014 16-04-2014 14:17 - ChristenUnie wil meer hergebruik kleding
- 16-04-2014 16-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Turkije
- 16-04-2014 16-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Evaluatie Wiv 2002 (rapport commissie Dessens)
- 16-04-2014 16-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Asielbeleid in relatie tot antihomowetgeving
- 15-04-2014 15-04-2014 14:50 - ChristenUnie: Spooragenda te veel een Randstadagenda
- 15-04-2014 15-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat inz. Wijziging Penitentiaire beginselenwet ivm invoering elektronische detentie
- 15-04-2014 15-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de herindelingen
- 15-04-2014 15-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Lange Termijn Spooragenda
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Opvang uitgeprocedeerde asielzoekers (AO d.d. 02/04)
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik ten behoeve van Wijziging Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van Wijziging van de Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Biotechnologie en kwekersrecht
- 09-04-2014 09-04-2014 12:10 - ChristenUnie pleit voor terugtrekken Patriot missie Turkije
- 09-04-2014 09-04-2014 11:36 - ChristenUnie bepleit verbod op verkoop onder de kostprijs
- 09-04-2014 09-04-2014 11:30 - ChristenUnie tegen schrappen enkele-feitconstructie
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan Voorstel wet Leden Bergkamp, Van Ark, Yücel e.a. ivm annuleren enkele-feitconstructie Algemene wet gelijke behandeling
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over afluisteren door de NSA en de rol van Nederland daarin
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 14 en 15 april 2014
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg China
- 08-04-2014 08-04-2014 15:36 - Kamer: heroverweeg toetredingsonderhandelingen Turkije
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg VAO Mestbeleid (AO d.d. 26/03)
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de aanpassing van het regeerakkoord
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Cuba
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Saoedi-Arabië
- 03-04-2014 03-04-2014 15:37 - Nieuw politie-uniform nodig? Toolkit kinderarbeidvrij inkopen erbij!
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over Thuisprostitutie
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv Wijz. Wetboek Strafrecht tbv maatregelen bestrijding voetbalvandalisme
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan plenair debat inzake Wijziging Wetboek Strafvordering ivm de regeling van het vastleggen en bewaren van kentekengegevens door de politie
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Stelselherziening / Transitie Jeugdzorg
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO)
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het VAO Stelsel gefinancierde rechtsbijstand (AO d.d. 26/03)
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan een plenair debat over de Wet positie en toezicht advocatuur
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over kindermishandeling
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Opvang uitgeprocedeerde asielzoekers
- 01-04-2014 01-04-2014 16:53 - Reizen op rekening snel beschikbaar voor blinden en slechtzienden
- 01-04-2014 01-04-2014 13:33 - Reactie Arie Slob op niet doorgaan strafbaarstelling illegaliteit
- 01-04-2014 01-04-2014 10:05 - Kledingbedrijf MEXX weigert gesprek over veilige fabrieken in Bangladesh
- 01-04-2014 01-04-2014 09:51 - Verbazing over Haagse stolp (Column ND)