Inbreng Carla Dik ten behoeve van Wijziging Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu inzake wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Onderwerp: Wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving)
Kamerstuk: 33 872
Datum: 10 april 2014
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel dat verbetering beoogt van de vergunningverlening, toezicht en handhaving in het ruimtelijke domein door de wettelijke borging van de regionale omgevingsdiensten.
Timing
Genoemde leden vragen wat de reden is om dit wetsvoorstel nu in te dienen. Zij wijzen op de in december 2013 aangenomen motie van Remco Dijkstra ( nr. 26956-189) waarin de regering wordt gevraagd te wachten met extra interventiemogelijkheden totdat evaluatie van de omgevingsdiensten heeft plaatsgevonden. De omgevingsdiensten zullen eind 2014 worden geëvalueerd. Tegelijkertijd is afgesproken dat na dit wetsvoorstel er de komende jaren geen wijzigingen zullen plaatsvinden rond de organisatie van de omgevingsdiensten. Genoemde leden vragen hoe dit zich tot elkaar verhoudt. Waarom wordt niet op deze evaluatie gewacht? Is de genoemde evaluatie al begonnen en is het mogelijk de resultaten nog te betrekken bij de wetsbehandeling zodat eventuele noodzakelijke aanpassingen nog kunnen worden meegenomen?
Ook zullen de afspraken uit de package deal van rijk, VNG en IPO nog worden geëvalueerd. Genoemde leden vragen waarom niet op deze evaluatie wordt gewacht zeker nu het VNG aangeeft zich te verzetten tegen de wettelijke borging omdat zij van mening is dat dit geen onderdeel is van de package deal en de samenwerking vooral van onderop vorm moet krijgen.
Mandatering
In het wetsvoorstel worden een aantal bevoegdheden gedecentraliseerd naar gemeenten maar tegelijkertijd min of meer verplicht gemandateerd aan de omgevingsdiensten. Genoemde leden vragen of gemeenten hiermee de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de uitvoering en handhaving voldoende waar kunnen maken. Genoemde leden vragen of de sterke regulering van de uitvoering aan de achterkant niet strijdig is met de juist beoogde verruiming van de afwegingsruimte van taken en bevoegdheden aan de voorkant in de nieuwe omgevingswet.
Draagvlak en top-down vs bottom-up
Genoemde leden constateren, dat ondanks de aanpassingen na de wettelijke consultatieronden zowel VNG als IPO van mening zijn dat het wetsvoorstel te veel top-down is georganiseerd en verder gaat dan de oorspronkelijke afspraken in de package-deal. Genoemde leden vragen waarom niet meer is aangesloten bij deze package-deal en of er gezien genoemde reacties wel voldoende draagvlak is voor dit wetsvoorstel in het werkveld.
Specifiek over het top-down karakter van het wetsvoorstel hebben genoemde leden nog de volgende vragen:
• Hoe verhoudt de bottom-up systematiek van dit stelsel zich met de in de wet voorgestelde artikelen waarin de staatssecretaris rechtstreeks in gesprek gaat met uitvoeringsdiensten in plaats van met bevoegd gezag?
• Hoe verhoudt de bottom-up systematiek van dit stelsel zich met de in de wet voorgestelde artikelen waarin vanuit de regering wordt bepaald in welke samenstelling het bevoegd gezag met de omgevingsdiensten moet overleggen in plaats van dit aan het bevoegd gezag zelf over te laten?
• Hoe verhoudt de bottom-up systematiek van dit stelsel zich met de in de wet voorgestelde artikelen waarin de wet de omgevingsdiensten verplicht om gegevens buiten het bevoegd gezag om aan het rijk aan te leveren in plaats van via het bevoegd gezag?
Landelijke prioriteiten versus lokale vrijheid
Met het wetsvoorstel wordt het mogelijk om landelijke prioriteiten voor de handhaving te stellen. Het is hierbij niet de bedoeling om een vergaand beslag op de lokale en regionale handhavingscapaciteit te leggen maar wel om het mogelijk te maken om gedurende een bepaalde periode specifieke onderwerpen landsbreed extra aandacht te geven. Genoemde leden zien voordelen in een dergelijke aanpak maar vragen hoe in dit wetsvoorstel wordt geborgd dat inderdaad het primaat bij de lokale en regionale handhaving blijft te liggen en de omgevingsdiensten voldoende eigen beleidsruimte houden. Is niet het risico aanwezig dat geleidelijk de landelijke prioriteiten toch de overhand krijgen? Genoemde leden vragen nader in te gaan op de democratische aansturing van de omgevingsdiensten. Zij missen instrumenten voor de gemeenteraad om te kunnen sturen zoals er wel is met de lokale veiligheidsplannen voor de veiligheidsregio. Hoe kan een gemeenteraad straks eigen prioriteiten op de agenda van een omgevingsdienst krijgen?
Kwaliteitstoets
Burgemeester en wethouders moeten volgens het wetsvoorstel jaarlijks onderzoek doen naar de kwaliteit van de door hen zelf en in hun opdracht door de omgevingsdienst uitgevoerde gemeentelijke taken en de resultaten van dat onderzoek rapporteren aan de gemeenteraad. Evenzo moeten gedeputeerde staten jaarlijks onderzoek doen naar en rapporteren over de kwaliteit van de uitvoering van de provinciale taken aan provinciale staten. Genoemde leden begrijpen dat dit gebeurd met behulp van een digitaal instrument voor zelfevaluatie. Genoemde leden vragen wat dit betekent voor de capaciteit van de organisatie. Zij steunen het idee om in aanvulling op deze verplichte zelfevaluatie mogelijk een collegiale prestatievergelijking in te voeren als dit voor verbetering van de kwaliteit nodig is en niet onvoldoende van zelf van de grond komt. Zij vragen echter of de stelling houdbaar is dat dit geen extra belasting voor gemeenten en provincies met zich meebrengt, omdat hiervoor de basisinformatie kan worden gebruikt die is verkregen uit de zelfevaluaties. Is de meerwaarde van een prestatievergelijking niet juist dat er een stapje dieper kan worden gekeken dan alleen de standaardvragen uit de zelfevaluatie? Bovendien kost een dergelijke analyse toch sowieso tijd? Genoemde leden vragen daarom aan wat voor frequentie wordt gedacht voor de prestatievergelijking. Zij geven in overweging dat het waarschijnlijk effectiever is als deze minder frequent maar wel diepgravender is.
Congruentie met veiligheidsregio’s
Genoemde leden constateren dat wordt gestreefd naar omgevingsdiensten die congruent zijn met de veiligheidsregio’s maar dat huidige grenzen die daarvan afwijken worden gedoogd. Genoemde leden onderschrijven de wenselijkheid van het gelijk lopen van bestuurlijke grenzen, om zo afstemmingsproblemen met het OM te voorkomen. Deze leden vragen wel waarom het functioneren van meer omgevingsdiensten in één veiligheidsregio onwenselijk is als de omgevingsdienst voldoende omvang heeft om aan de taken en kwaliteitscriteria te voldoen?
Inspectieview Milieu
Met Inspectieview Milieu wordt het mogelijk op gestandaardiseerde wijze gegevens uit te wisselen ten behoeve van vergunningverlening, handhaving en toezicht binnen en tussen omgevingsdiensten en andere overheidsorganisaties. Genoemde leden constateren dat hierbij elke omgevingsdienst verantwoordelijk blijft voor de autorisatie van de eigen gegevensbestanden. Tegelijkertijd ontstaat er hierdoor een ingewikkeld rechtensysteem omdat de bevoegdheden van toezichthouders anders zijn dan die van vergunningverleners en handhavers. Hoe wordt voorkomen dat de toegang tot de informatie toch ruimer wordt dan beoogd? Zijn er vragen over de informatiebeveiliging en de privacy opgenomen in de zelfevaluatie?
Genoemde leden vragen of gezien de recente ervaringen met ICT systemen van de overheid, een uitvoeringstoets is gedaan en hoe groot de risico’s zijn op kostenoverschrijdingen en wie deze dragen.
Lagere regelgeving
Genoemde leden constateren tenslotte dat het overgrote deel van de bepalingen in het wetsvoorstel bij of krachtens algemene maatregel van bestuur wordt geregeld. Er moet volgens deze leden voor overregulering worden gewaakt. Op basis van het wetsvoorstel is hier echter geen goede beoordeling van te maken. Zij vragen of de onderliggende regelgeving al is uitgewerkt en mogelijk in concept naar de Kamer kan worden gestuurd en wijzen op het belang van een goede uitvoerbaarheidstoets. Zij geven voorts in overweging de AmvB waarin de taken die tot de basisvoorziening van de omgevingsdienst behoren voor te hangen bij de Kamer.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > april
- 28-04-2014 28-04-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de leeftijdscontrole op alcohol in supermarkten
- 25-04-2014 25-04-2014 10:54 - ChristenUnie pleit voor menselijke behandeling asielzoekers
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Windenergiegebieden (AO d.d. 24/04)
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten tbv Wet vaststelling parkeertarieven per minuut en Wet parkeerbelasting per minuut
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind tbv Wijziging Wet participatiebudget en Wet educatie en beroepsonderwijs ivm invoeren specifieke uitkering educatie
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten ten behoeve van de Wijziging van de Telecommunicatiewet (wijziging artikel 11.7a)
- 24-04-2014 24-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Windenergiegebieden
- 23-04-2014 23-04-2014 16:00 - ChristenUnie blij met duidelijkheid over hervorming WMO
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over het Stabiliteitsprogramma en het Nationaal Hervormingsprogramma
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Modernisering milieubeleid
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik inzake Wijziging Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie (richtlijn 2012/27/EU))
- 23-04-2014 23-04-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg VAR-verklaringen voor zzp'ers
- 22-04-2014 22-04-2014 20:29 - ChristenUnie: stop plannen megaprovincie
- 22-04-2014 22-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
- 17-04-2014 17-04-2014 21:29 - ChristenUnie boekt weer resultaat: meer geld voor dagbesteding en jeugdzorg
- 17-04-2014 17-04-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van de Toezegging richtinggevende brief novelle Witteveenkader
- 17-04-2014 17-04-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Invulling Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2000
- 17-04-2014 17-04-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Verankering persoonsgebonden budget in de Zorgverzekeringswet
- 16-04-2014 16-04-2014 14:21 - ChristenUnie: snel besluit IJsselmeervisserij nodig
- 16-04-2014 16-04-2014 14:17 - ChristenUnie wil meer hergebruik kleding
- 16-04-2014 16-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Turkije
- 16-04-2014 16-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Evaluatie Wiv 2002 (rapport commissie Dessens)
- 16-04-2014 16-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Asielbeleid in relatie tot antihomowetgeving
- 15-04-2014 15-04-2014 14:50 - ChristenUnie: Spooragenda te veel een Randstadagenda
- 15-04-2014 15-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat inz. Wijziging Penitentiaire beginselenwet ivm invoering elektronische detentie
- 15-04-2014 15-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de herindelingen
- 15-04-2014 15-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Lange Termijn Spooragenda
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Opvang uitgeprocedeerde asielzoekers (AO d.d. 02/04)
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik ten behoeve van Wijziging Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van Wijziging van de Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche
- 10-04-2014 10-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Biotechnologie en kwekersrecht
- 09-04-2014 09-04-2014 12:10 - ChristenUnie pleit voor terugtrekken Patriot missie Turkije
- 09-04-2014 09-04-2014 11:36 - ChristenUnie bepleit verbod op verkoop onder de kostprijs
- 09-04-2014 09-04-2014 11:30 - ChristenUnie tegen schrappen enkele-feitconstructie
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan Voorstel wet Leden Bergkamp, Van Ark, Yücel e.a. ivm annuleren enkele-feitconstructie Algemene wet gelijke behandeling
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over afluisteren door de NSA en de rol van Nederland daarin
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 14 en 15 april 2014
- 09-04-2014 09-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg China
- 08-04-2014 08-04-2014 15:36 - Kamer: heroverweeg toetredingsonderhandelingen Turkije
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg VAO Mestbeleid (AO d.d. 26/03)
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de aanpassing van het regeerakkoord
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Cuba
- 08-04-2014 08-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Saoedi-Arabië
- 03-04-2014 03-04-2014 15:37 - Nieuw politie-uniform nodig? Toolkit kinderarbeidvrij inkopen erbij!
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over Thuisprostitutie
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv Wijz. Wetboek Strafrecht tbv maatregelen bestrijding voetbalvandalisme
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan plenair debat inzake Wijziging Wetboek Strafvordering ivm de regeling van het vastleggen en bewaren van kentekengegevens door de politie
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Stelselherziening / Transitie Jeugdzorg
- 03-04-2014 03-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO)
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het VAO Stelsel gefinancierde rechtsbijstand (AO d.d. 26/03)
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan een plenair debat over de Wet positie en toezicht advocatuur
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over kindermishandeling
- 02-04-2014 02-04-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Opvang uitgeprocedeerde asielzoekers
- 01-04-2014 01-04-2014 16:53 - Reizen op rekening snel beschikbaar voor blinden en slechtzienden
- 01-04-2014 01-04-2014 13:33 - Reactie Arie Slob op niet doorgaan strafbaarstelling illegaliteit
- 01-04-2014 01-04-2014 10:05 - Kledingbedrijf MEXX weigert gesprek over veilige fabrieken in Bangladesh
- 01-04-2014 01-04-2014 09:51 - Verbazing over Haagse stolp (Column ND)