Inbreng Carla Dik tav Stand zaken omtrent beschikbaarstelling info over twee Limburgse spoorlijnen, die voor decentralisatie en aanbesteding in aanmerking komen
Inbreng schriftelijk overleg van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu ten aanzien van de stand van zaken omtrent het beschikbaar stellen van relevante informatie over de twee spoorlijnen in Limburg die voor decentralisatie en aanbesteding in aanmerking komen
Onderwerp: Stand van zaken omtrent het beschikbaar stellen van relevante informatie over de twee spoorlijnen in Limburg die voor decentralisatie en aanbesteding in aanmerking komen
Kamerstuk: 29 984
Datum: 25 februari 2014
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben er kennis van genomen dat NS aan haar verplichting heeft voldaan en conform het informatie-profiel de gegevens over reizigersaantallen op de Limburgse stoptreinen heeft geleverd. Zij hebben hierover nog wel enkele vragen.
Gelijk speelveld
Genoemde leden vragen wanneer de aanbesteding in Limburg start en hoe de rolverdeling in dit proces is tussen Staat, aanbestedende overheid (provincie Limburg) en toezichthouders, zoals ACM en ILT? Is het decentralisatiebesluit van de twee betreffende stoptreindiensten inmiddels genomen? Deelt de staatssecretaris het standpunt dat een gelijk speelveld bij aanvang van de aanbesteding essentieel is voor elke deelnemer om aan de aanbesteding te kunnen deelnemen? Zo ja, kan zij toelichten hoe zij dit borgt en welke rol de provincie daarin speelt?
Klopt het dat er vanuit de FMN klachten zijn over het gelijke speelveld zoals verwoord in een brief van 21 februari jl. aan de staatssecretaris? Welke problemen op het vlak van gelijke concurrentie tussen inschrijvers spelen er bij deze aanbesteding en hoe worden die volgens de staatssecretaris opgelost?
Wat is de stand van zaken rondom het “Meten In De Trein”-dossier en de verdeling van inkomsten? Klopt het dat de gegevens die aan de provincie zijn verstrekt over het aantal reizigers en de reizigersopbrengsten zijn gebaseerd op het MIDT-systeem? Klopt het dat uit onderzoek van Pantanei/NEA is gebleken dat het systeem niet betrouwbaar is en tot structurele bevoordeling van de NS kan leiden? Klopt het dat ook de ACM dit systeem als “niet transparant en ongewenst” ziet omdat er geen garantie is dat deze gegevens juist en volledig zijn en deze gegevens ook niet onafhankelijk zijn vastgesteld en dat de ACM melding heeft gemaakt dat NS de aanbesteding van de Limburg concessie via MIDT beslissend kan beïnvloeden? Hoe beoordeelt u in het licht dat de NS zelf aan de aanbesteding wil deelnemen?
Hoe is uitgesloten dat de NS door mogelijke kruissubsidiëring bij de Limburgse aanbesteding te laag inschrijft of met verlies aanbiedt, waarna de verliezen goedgemaakt moeten worden uit duurdere treinkaartjes of een lager dividend dat de belastingbetaler ontvangt? Welke voorzorgsmaatregelen worden daartoe getroffen, hoe zijn die controleerbaar voor concurrerende bedrijven en hoe zijn zij controleerbaar voor de aanbestedende dienst, voor de aandeelhouder en voor de ACM?
Informatie voor de provincie
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen of de provincie nu de gegevens uit het informatie-profiel zijn verstrekt ook over alle noodzakelijke informatie beschikt om de twee lijnen in de provinciale aanbesteding op te nemen. Klopt het, zo vragen deze leden, dat de provincie de volgende informatie nog niet heeft ontvangen:
- Informatie van uw ministerie over de hoogte van de exploitatiebijdrage.
- Een uitspraak van uw ministerie over de duur van de exploitatiebijdrage aangezien de HRN-concessie loopt tot 2025 terwijl de Limburg concessie tot 2031 doorloopt.
- Zekerheid over eventuele transitiekosten voor het treinmaterieel.
Zo ja, waarom heeft de provincie, zo kort voor de aanbesteding, deze informatie nog niet ontvangen? Wat betreft de transitiekosten vragen genoemde leden of het klopt dat NS heeft gesteld dat de overdracht van de twee treindiensten leidt tot versnelde afschrijvingskosten en wat het standpunt hierover is van de staatssecretaris. Wanneer worden de onderhandelingen over deze kosten afgerond? Kan de staatssecretaris verzekeren dat deze onderhandelingen voor half maart zijn afgerond gezien de deadline die de provincie heeft op 25 maart? De ChristenUnie-fractie vraagt of NS het recht toe heeft compensatie te vragen voor het materieel aangezien de Wet Personenvervoer 2000 geen plicht bevat om het oude materieel over te nemen.
Elektrificatie Maaslijn
Ook vragen deze leden naar de laatste stand van zaken over de gesprekken over elektrificatie van de Maaslijn. Klopt het dat hierover in verband met de aanbesteding ook uiterlijk 25 maart duidelijkheid moet zijn inclusief de financiële participatie van zowel regionale overheden als van het Rijk? Klopt het dat de regio bereid is 50% van de investeringskosten voor elektrificatie te dragen? Deelt u de mening dat het vanuit zowel het perspectief van de reiziger (reistijd), concessieverlener en vervoerder (exploitatie-, beheer-, en onderhoudskosten) als het milieu (geluid, luchtkwaliteit) onwenselijk is als er nog eens 15 jaar dieseltreinen gaan rijden op de Maaslijn? Wilt u voor 2031 elektrificatie van de Maaslijn? Bent u bereid bij de beantwoording in dit schriftelijk overleg en in ieder geval voor 25 maart hiertoe een besluit te nemen en uitsluitsel te geven of u bereid bent tot cofinanciering van de elektrificatie, inclusief een financieringsvoorstel?
Weert-Roermond
Voorts vragen genoemde leden naar de stand van zaken van de stoptrein Weert-Roermond. Klopt het dat uit onderzoek blijkt dat deze stoptrein als deze zou worden opgenomen worden in de regionale Limburg concessie de NS per saldo extra reizigers oplevert vanwege de extra reizigers uit Haelen en Baexem die overstappen op een NS-intercity en deze stoptrein dus niet ten koste gaat van de exploitatie van het hoofdrailnet? Bent u bereid voor 25 maart een uitspraak te doen of u NS in de nieuwe hoofdrailnetconcessie gaat verplichten op dit traject met een stoptrein te rijden zodra de stations Haelen en Baexem zijn gerealiseerd of dat u de regio de ruimte biedt deze stoptrein op te nemen in de regionale concessie? Klopt het dat vanwege de verschillende exploitatiemodellen (doorrijden naar Eindhoven door NS of doorrijden naar Zuid-Limburg in de regioconcessie) de kosten van een bediening van de nieuwe stations Haelen en Baexem door NS hoger liggen dan bij opname in de regionale concessie? Bent u bereid, indien u kiest voor een bediening door NS de hiervoor genoemde meerkosten van bediening door NS niet door de regio te laten dragen?
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > februari
- 27-02-2014 27-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over grote scheepsbouworder mogelijk naar Spaanse scheepsbouwer
- 27-02-2014 27-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over reductie zwerfafval en statiegeld op kleine (bier-, )flessen
- 27-02-2014 27-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over moeizame samenwerking tussen 26 Utrechtse gemeenten en Achmea
- 26-02-2014 26-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over Mobiliteitskaarten en OV-chip 2.0
- 25-02-2014 25-02-2014 13:26 - Extra geld voor passend onderwijs
- 25-02-2014 25-02-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik tav Stand zaken omtrent beschikbaarstelling info over twee Limburgse spoorlijnen, die voor decentralisatie en aanbesteding in aanmerking komen
- 20-02-2014 20-02-2014 17:14 - ChristenUnie redt kleinescholentoeslag
- 20-02-2014 20-02-2014 15:58 - Kamer verontwaardigd over uitzetting ernstig zieke vader
- 20-02-2014 20-02-2014 15:12 - De euthanasiewet geeft geen recht op euthanasie (opinie ND)
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv Wijziging Algemene nabestaandenwet en Wet uitk. burgerslacht. 1940-1945
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv Wijz. Alg. Ouderdomswet ivm grondslag regels hoofdverblijf zelfde woning
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de situatie in de Oekraïne
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Milieuraad (AO d.d. 19/02)
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg NVWA (AO d.d. 06/02)
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan voortgezet algemeen overleg Fusies en voorzieningenplanning po en vo
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Duurzaam hout (AO d.d. 04/12)
- 20-02-2014 20-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Voordewind en Segers e.a. over uitspraken minister EU-lidmaatschap Turkije
- 19-02-2014 19-02-2014 15:41 - Softdrugsbeleid blijft bij Opstelten teveel pappen en nathouden
- 19-02-2014 19-02-2014 13:35 - ChristenUnie stemt in met Participatiewet
- 19-02-2014 19-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 3 maart 2014
- 19-02-2014 19-02-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Coffeeshopbeleid
- 19-02-2014 19-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Gewasbeschermingsmiddelen en bijensterfte
- 18-02-2014 18-02-2014 19:10 - Positieve uitspraken Timmermans toetreding Turkije voorbarig en onverantwoord
- 18-02-2014 18-02-2014 09:35 - 'Een heilige, algemene stoeptegel' (column ND)
- 18-02-2014 18-02-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Invoeringswet Participatiewet
- 18-02-2014 18-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over opnemen Structuurvisie Schaliegas in Structuurvisie Ondergrond
- 14-02-2014 14-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a: uitspraken min. V & J tijdens debat Volkskrant asielbeleid
- 13-02-2014 13-02-2014 15:03 - ChristenUnie: Handhaving verkoopleeftijd alcohol moet beter (video)
- 13-02-2014 13-02-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Vreemdelingen- en asielbeleid (AO d.d. 30/01)
- 13-02-2014 13-02-2014 00:00 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber ten behoeve van de Wet stelsel openbare bibiotheekvoorzieningen
- 13-02-2014 13-02-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers: voorst. rijksw. houdend verklaring grond voorst. overweging verand. Grondw.
- 13-02-2014 13-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de uitspraak van de minister van BUZA over excuses Vitens
- 12-02-2014 12-02-2014 18:04 - ChristenUnie regelt extra geld voor christelijke hulp in Syrië
- 12-02-2014 12-02-2014 13:41 - Waarom de ChristenUnie motie van wantrouwen niet heeft gesteund
- 12-02-2014 12-02-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Wet werk en zekerheid
- 12-02-2014 12-02-2014 00:00 - Inbreng SO Carla Dik-Faber ten behoeve van ADL-assistentie-concept van het "FOKUS-wonen"
- 12-02-2014 12-02-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind: reactie brief Landelijke Vereniging Wereldwinkels mbt verkoop l. alcoholica
- 12-02-2014 12-02-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Bezoek Kabinet aan de Palestijnse Gebieden en Israël
- 12-02-2014 12-02-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Voortgang speerpunten ontwikkelingssamenwerking
- 11-02-2014 11-02-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan plenair debat over verzamelen metadata door de Nl. veiligheidsdiensten
- 11-02-2014 11-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad d.d. 17 en 18 feb. 2014
- 10-02-2014 10-02-2014 15:50 - Arie Slob bezoekt Tiel en Zaltbommel in het kader van de locale verkiezingscampagne
- 10-02-2014 10-02-2014 15:47 - ChristenUnie: brief Plasterk laat zwaarwegende vragen onbeantwoord
- 07-02-2014 07-02-2014 09:45 - ChristenUnie roept moslimjongeren op afstand te nemen van 'haat-imam'
- 07-02-2014 07-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over de gevaren van open verbrandingstoestellen
- 07-02-2014 07-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over prestaties supermarkten arbeidsomst. ontwikkelingslanden
- 06-02-2014 06-02-2014 17:57 - ChristenUnie: veiligheid Groningers moet voorop staan
- 06-02-2014 06-02-2014 14:02 - Bezorgdheid in Barneveld
- 06-02-2014 06-02-2014 13:59 - Op bezoek bij Joods Hospice Immanuel en bij 'Ons Tweede Thuis'
- 06-02-2014 06-02-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Wet maatregelen Wet werk en bijstand en e.a. wetten
- 06-02-2014 06-02-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg BTW, Integratieheffing omroepen
- 06-02-2014 06-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over bericht AZC's geopend in voormalige gevangenissen
- 06-02-2014 06-02-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over verduurzaming van het regionale openbaar vervoer
- 06-02-2014 06-02-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv samenvoeging gem. Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist
- 06-02-2014 06-02-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Joël Voordewind met betrekking tot 1F-beleid
- 06-02-2014 06-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg NVWA
- 05-02-2014 05-02-2014 10:20 - ChristenUnie: onthullingen afgeluisterde telefoontjes ernstig
- 05-02-2014 05-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over het standpunt VNG uitvoering nieuwe WMO
- 05-02-2014 05-02-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de gaswinning in Groningen
- 05-02-2014 05-02-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik tbv Besluit externe veiligheid ivm vervoer gevaarlijke stoffen transportroutes
- 04-02-2014 04-02-2014 17:08 - Segers: geef gemeente mogelijkheid maximumsalaris te eisen bij subsidieverstrekking
- 04-02-2014 04-02-2014 17:07 - Kamermeerderheid voor behoud ambtenarenstatus politie en defensie
- 04-02-2014 04-02-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat Wijziging Wet voortgezet onderwijs (BES)
- 03-02-2014 03-02-2014 16:19 - Chronisch zieken en gehandicapten
- 03-02-2014 03-02-2014 14:47 - ChristenUnie boekt resultaat: geen Wajongers in de bijstand en 4-wekeneis van tafel
- 01-02-2014 01-02-2014 09:49 - Inzet ChristenUnie voor kleine scholen succesvol