ChristenUnie: maak de HSL écht snel

1010744.JPGwoensdag 16 oktober 2013 08:28

Op het HSL-traject liggen meerdere snelheidsbeperkingen waardoor er veel reistijd verloren gaat. De ChristenUnie wil dat de HSL echt snel wordt. “Met hele kleine investeringen zoals aanpassing van wissels en seinen kan de reistijd veel korter worden”, aldus Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber. De ChristenUnie heeft al in 2009 gevraagd om te onderzoeken waar de HSL met kleine maatregelen kan worden versneld. Het gaat dan met name om tijdwinst rond de stations op de plekken waar geen apart HSL-spoor ligt. Dik-Faber: “Het ministerie heeft dit nog steeds niet gedaan! Ik ga staatssecretaris Mansveld vragen alsnog dit onderzoek te doen.”

Aanleiding is de nieuwe route die NS voorstelt voor de Beneluxtrein, de Benelux-plus. Deze zal tussen Amsterdam en Rotterdam niet over de HSL rijden, maar over de oude spoorroute langs Den Haag en pas daarna de HSL oprijden. Dik-Faber: “De Beneluxtrein kan straks slechts 140 km/uur halen tussen Schiphol en Den Haag terwijl het spoor hier geschikt is voor 160 km/uur. De nieuwe locomotieven die NS gaat aanschaffen hebben het hiervoor benodigde beveiligingssysteem echter niet aan boord. Gevolg: reizigers zijn langer onderweg. Ook rijden alle HSL-treinen tussen Amsterdam en Schiphol traag omdat hier geen apart HSL-spoor ligt. De snelheid is hier op delen van het traject beperkt tot 80 km/uur terwijl op de snelweg ernaast gewoon 100 km/uur gereden kan worden. Technisch zijn er best mogelijkheden om hier wat harder te rijden.”

De Benelux-plus trein zal ook gaan stoppen in Breda. Hierdoor wordt deze zelfs trager dan de oude Beneluxtrein in 1957. Dik-Faber: “De omreis via Breda is een verkeerd besluit. De reis wordt niet alleen langer, maar er gaat ook veel tijd verloren omdat de trein in Breda moet keren. Er had gewoon een aparte shuttle Antwerpen-Breda moeten komen die gelijk doorrijdt naar Eindhoven. Ook is het onbegrijpelijk dat NS de Beneluxtrein in de toekomst slechts 160 km/uur wil laten rijden over de HSL terwijl binnenlandse treinen wel 200 km/uur gaan rijden over een paar jaar.”

Een wissel op 3 kilometer van station Breda zorgt volgens de ChristenUnie voor nog meer vertraging. “Hier is, om een kleine bezuiniging te bereiken, bij de aanleg van de HSL geen hogesnelheidswissel aangelegd die met 130 km/uur kan worden gebruikt, maar een wissel waar de trein met slechts 80 km/uur kan passeren. Het gevolg is dat de Beneluxtrein straks richting Antwerpen met hele lage snelheid de HSL-Zuid op kachelt en veel tijd verliest. Dit wissel moet wat betreft de ChristenUnie zo snel mogelijk worden vervangen want het kost niet alleen de reizigers tijd maar ook de vervoerders geld.”

Labels
Carla Dik
Verkeer & Vervoer

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie: maak de HSL écht snel'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2013 > oktober