Bijdrage debat Irak

donderdag 19 februari 2004 16:11

Tineke Huizinga-Heringa: Voorzitter. De fractie van de ChristenUnie vindt het goed dat dit debat gehouden wordt.
Wanneer de Kamer vragen stelt, moeten daar immers op tijd antwoorden op komen. Dat was de aanleiding om dit debat te houden en daar stemmen wij mee in. De fractie van de ChristenUnie herkent zich echter volkomen in de schets die de minister geeft van de geschiedenis rond het militaire ingrijpen in Irak en met name in de nadruk die de minister legt op de grond voor de politieke steun aan het ingrijpen. Dat was het niet-voldoen van Irak aan Resolutie 1441. Saddam Hussein weigerde mee te werken en opening van zaken te geven. Of nu achteraf wel of niet massavernietigingswapens aanwezig zijn, doet aan de grond voor dat ingrijpen niets af. In Groot-Brittannië en in de Verenigde Staten kan de zaak anders liggen, maar in de Nederlandse context is het onnodig en overbodig om een onderzoek te doen naar de inlichtingendiensten.

Buitenlands beleid

Reacties op 'Bijdrage debat Irak'