ChristenUnie en SGP vragen Bot naar kerk in Turkije

dinsdag 06 april 2004 16:53

Bron: Reformatorisch Dagblad

Redactie politiek

DEN HAAG - De Tweede-Kamerleden Van der Staaij (SGP) en Huizinga-Heringa (ChristenUnie) hebben kamervragen gesteld aan minister Bot van Buitenlandse Zaken over de dreigende sluiting van een nieuwe protestantse kerk in de Turkse plaats Diyarbakir.

Aanleiding voor hun vragen is het nieuws dat de stichter van de protestants-evangelische kerk, Ahmet Güvener, op 12 mei voor de rechtbank in Diyarbakir moet verschijnen. De officier van justitie beschuldigt hem ervan dat hij in strijd met het plaatselijke bestemmingsplan een kerk heeft gebouwd.

Volgens de gedagvaarde klopt deze redenering niet. „Dit is de officiële versie van het verhaal”, zegt Güvener in een reactie op de beschuldiging. „In werkelijkheid vinden de Turkse autoriteiten het niet leuk dat wij een kerk hebben gebouwd.”
Van der Staaij en Huizinga willen van minister Bot weten of deze suggestie juist is. Als het vermoeden gegrond is, stellen de twee kamerleden, zou Bot zijn diplomatieke contacten moeten gebruiken om de zaak aan de orde te stellen, om zo de belemmeringen voor de gemeente en haar voorganger uit de weg te ruimen.

Volgens Güvener is de rechtszaak van doorslaggevend belang. „Een uitspraak van de rechter, zowel in positieve als in negatieve zin, kan gevolgen hebben voor andere rechtszaken in de rest van Turkije. Op dit moment hebben 22 protestantse kerken problemen met justitie.”

De moeizame omgang van de Turkse autoriteiten met christelijke kerken moet snel verbeteren, betoogde CDA-europarlementariër Oostlander onlangs in deze krant. De vrijheid van godsdienst moet daadwerkelijk in Turkije worden ingesteld, voordat het land in aanmerking kan komen voor het lidmaatschap van de Europese Unie, vindt hij. In december beoordeelt de EU of Turkije ver genoeg is om in aanmerking te komen voor toetredingsonderhandelingen. Voordat het zo ver is, moet het land aan diverse criteria voldoen. Een ervan is de bescherming van minderheden.

In de media

Reacties op 'ChristenUnie en SGP vragen Bot naar kerk in Turkije'