Toch geld voor tunnel Hanzelijn?

maandag 08 december 2003 18:04

ChristenUnie wil bijdrage Europa in aanlegkosten niet inboeken als bezuiniging

De ChristenUnie heeft een potje gevonden om de aanleg van een tunnel in het tracé van de Hanzelijn te financieren. De partij wil de bijdrage uit het budget voor Transeuropese netwerken aanwenden voor de aanleg van een tunnel onder de IJssel tussen Hattem en Zwolle. Met deze bijdrage is in de kostenraming voor de aanleg tot nu toe geen rekening gehouden. Woordvoerder Arie Slob: “De maximale bijdrage van 10% in de aanlegkosten van € 900 miljoen komt nagenoeg overeen met de geraamde kosten van een tunnel. Daarom wil ik dat de minister zich inspant om een maximale bijdrage binnen te halen en met dit geld een duurzame oplossing realiseert”. Slob diende vandaag een motie met deze strekking in, omdat de minister de bijdrage als bezuiniging op de totale aanlegkosten van € 900 miljoen wil inboeken.

De PvdA heeft de motie mee ondertekend. Als het CDA de motie ook steunt, is er een ruime kamermeerderheid voor.

Reacties op 'Toch geld voor tunnel Hanzelijn?'

Archief > 2003 > december