Haagsche Courant over infrastructuurdebat
dinsdag 09 december 2003 18:53
Artikel uit Haagsche Courant van 09-12-2003
Dé dag van de lokale en regionale lobby in de Kamer
door Gijs Korevaar en Jeroen de Vreede
De Tweede Kamer besprak maandag de bouwplannen voor de infrastructuur. Het wensenlijstje van de regio's was veel groter dan het budget van de minister. Op de overvolle publieke tribune konden teleurstellingen dan ook niet uitblijven. De infrastructuur als grabbelton.
DEN HAAG | Een mooi dik koord tussen twee verplaatsbare paaltjes scheidt in de zaal van de Tweede Kamer de publieke tribune van het besloten gedeelte, dat uitsluitend is bestemd voor Kamerleden en ministers. Daar mag in de pauze van het debat over wegen en spoorlijnen niemand voorbij komen. Ambtenaren niet, pers niet en ook lobbyisten niet.
Het is dan ook een vreemd gezicht als burgemeester Hein van Oorschot van Delft en wethouder Rick Grashoff van dezelfde stad achter dat touwtje moeten blijven. Zij proberen vanaf de zijkant van de zaal de aandacht te trekken van de Kamerleden die op weg zijn naar een kop koffie. Uiteindelijk weten ze Boris van der Ham (D66 en partijgenoot van de burgemeester) en Jan Boelhouwer (PvdA) te spreken te krijgen.
Het is in de Tweede Kamer de dag van het MIT, het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. In dat programma staan de bouwprojecten van het rijk tot 2010. Dit is het moment om plannen voor rijkswegen, vaarwegen en spoorlijnen te beïnvloeden. Het is dus ook de dag waar lokale en regionale bestuurders en hun lobbyisten een jaar lang aan hebben gewerkt. Nu is het moment dat hun projecten er doorheen moeten worden gesleept.
Het is 'democratie in optima forma', stelt PvdA-Kamerlid Co Verdaas vast. Maar het is ook een 'grabbelton' en een 'kermis' voegt hij daar aan toe. "Het brengt het hele land in rep en roer. Ik krijg hierover mailtjes, brieven en telefoontjes uit het land."
En gelijk heeft hij. De publieke tribune puilt uit met actievoerders, burgemeesters, wethouders en raadsleden. Allemaal willen ze uit de eerste hand weten wat er van de plannen terechtkomt. De Kamerleden maakten eerder allemaal 'een rondje door het land'.
Van noord via oost naar zuid en dan west, trekt de karavaan dan door het land. Kan de minister nog iets doen aan de Haak van Leeuwarden, is er geld voor het Kolibriproject in Groningen, hoe zit het met de combitunnel in Nijverdal en hoe loopt de A4 door Midden-Delfland?
En natuurlijk voor met name de Delftenaren de hamvraag: redt de Tweede Kamer de spoortunnel in Delft ja of nee.
Applaus
Van heinde en ver zijn de toeschouwers gekomen. Als Arie Slob (ChristenUnie) pleit voor meer geld voor een tunnel in Nijverdal krijgt hij spontaan applaus van de tribune. Als Hart voor Dieren – een dubbele tunnel bij het plaatsje vlakbij Arnhem – aan de orde komt, veren de Gelderse provinciebestuurders op.
De meeste problemen blijken er te zijn met tunnels: in Nijverdal is geld tekort, bij de A4 door Midden-Delfland is daar geen geld voor en de spoortunnel in Delft verdwijnt steeds verder uit zicht. "Waar een wil is, is een tunnel", stelt Slob ad rem. Maar het helpt niets. Deze tunnels verliezen de strijd. Dat komt doordat minister Karla Peijs in het debat gewoon voet bij stuk houdt. De A4 wordt 'echt een hele mooie weg', stelt zij en die spoortunnel in Delft is gewoon niet nodig.
De Delftse bestuurders druipen diep teleurgesteld af. Hun gesprekken over het touwtje hebben niet geholpen. De Kamerleden die toch al vóór waren, zijn langs geweest. De anderen zijn koffie gaan drinken in eigen kring.
Wethouder Grashoff: "Komende dagen gaan we opnieuw lobbyen. Maar als de motie wordt aangenomen en vervolgens door de minister genegeerd, vraag ik me af waar de parlementaire democratie nog toe dient."
Dé dag van de lokale en regionale lobby in de Kamer
door Gijs Korevaar en Jeroen de Vreede
De Tweede Kamer besprak maandag de bouwplannen voor de infrastructuur. Het wensenlijstje van de regio's was veel groter dan het budget van de minister. Op de overvolle publieke tribune konden teleurstellingen dan ook niet uitblijven. De infrastructuur als grabbelton.
DEN HAAG | Een mooi dik koord tussen twee verplaatsbare paaltjes scheidt in de zaal van de Tweede Kamer de publieke tribune van het besloten gedeelte, dat uitsluitend is bestemd voor Kamerleden en ministers. Daar mag in de pauze van het debat over wegen en spoorlijnen niemand voorbij komen. Ambtenaren niet, pers niet en ook lobbyisten niet.
Het is dan ook een vreemd gezicht als burgemeester Hein van Oorschot van Delft en wethouder Rick Grashoff van dezelfde stad achter dat touwtje moeten blijven. Zij proberen vanaf de zijkant van de zaal de aandacht te trekken van de Kamerleden die op weg zijn naar een kop koffie. Uiteindelijk weten ze Boris van der Ham (D66 en partijgenoot van de burgemeester) en Jan Boelhouwer (PvdA) te spreken te krijgen.
Het is in de Tweede Kamer de dag van het MIT, het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. In dat programma staan de bouwprojecten van het rijk tot 2010. Dit is het moment om plannen voor rijkswegen, vaarwegen en spoorlijnen te beïnvloeden. Het is dus ook de dag waar lokale en regionale bestuurders en hun lobbyisten een jaar lang aan hebben gewerkt. Nu is het moment dat hun projecten er doorheen moeten worden gesleept.
Het is 'democratie in optima forma', stelt PvdA-Kamerlid Co Verdaas vast. Maar het is ook een 'grabbelton' en een 'kermis' voegt hij daar aan toe. "Het brengt het hele land in rep en roer. Ik krijg hierover mailtjes, brieven en telefoontjes uit het land."
En gelijk heeft hij. De publieke tribune puilt uit met actievoerders, burgemeesters, wethouders en raadsleden. Allemaal willen ze uit de eerste hand weten wat er van de plannen terechtkomt. De Kamerleden maakten eerder allemaal 'een rondje door het land'.
Van noord via oost naar zuid en dan west, trekt de karavaan dan door het land. Kan de minister nog iets doen aan de Haak van Leeuwarden, is er geld voor het Kolibriproject in Groningen, hoe zit het met de combitunnel in Nijverdal en hoe loopt de A4 door Midden-Delfland?
En natuurlijk voor met name de Delftenaren de hamvraag: redt de Tweede Kamer de spoortunnel in Delft ja of nee.
Applaus
Van heinde en ver zijn de toeschouwers gekomen. Als Arie Slob (ChristenUnie) pleit voor meer geld voor een tunnel in Nijverdal krijgt hij spontaan applaus van de tribune. Als Hart voor Dieren – een dubbele tunnel bij het plaatsje vlakbij Arnhem – aan de orde komt, veren de Gelderse provinciebestuurders op.
De meeste problemen blijken er te zijn met tunnels: in Nijverdal is geld tekort, bij de A4 door Midden-Delfland is daar geen geld voor en de spoortunnel in Delft verdwijnt steeds verder uit zicht. "Waar een wil is, is een tunnel", stelt Slob ad rem. Maar het helpt niets. Deze tunnels verliezen de strijd. Dat komt doordat minister Karla Peijs in het debat gewoon voet bij stuk houdt. De A4 wordt 'echt een hele mooie weg', stelt zij en die spoortunnel in Delft is gewoon niet nodig.
De Delftse bestuurders druipen diep teleurgesteld af. Hun gesprekken over het touwtje hebben niet geholpen. De Kamerleden die toch al vóór waren, zijn langs geweest. De anderen zijn koffie gaan drinken in eigen kring.
Wethouder Grashoff: "Komende dagen gaan we opnieuw lobbyen. Maar als de motie wordt aangenomen en vervolgens door de minister genegeerd, vraag ik me af waar de parlementaire democratie nog toe dient."
Archief > 2003 > december
- 30-12-2003 30-12-2003 14:33 - ChristenUnie promoot "Kerk op Groen"
- 27-12-2003 27-12-2003 16:58 - Rouvoet: brieven aan God niet weggooien
- 23-12-2003 23-12-2003 20:00 - Vragen over Nederlandse financiële bijdragen voedselnood Noord Korea
- 23-12-2003 23-12-2003 16:07 - Vragen over Voedselhulp Noord-Korea
- 23-12-2003 23-12-2003 10:26 - Algemeen Overleg Interpellatie opvang gemeenten uitgeprocedeerde asielzoekers
- 20-12-2003 20-12-2003 21:20 - RTV Oost over de Hanzelijntunnel
- 20-12-2003 20-12-2003 07:38 - Column Friesch Dagblad
- 19-12-2003 19-12-2003 21:28 - Redt de scheepsbouw met staatssteun
- 19-12-2003 19-12-2003 17:46 - Teleurstelling over tegenstem CDA motie Hanzelijn
- 19-12-2003 19-12-2003 11:46 - CDA blokkeert extra geld palliatieve zorg
- 18-12-2003 18-12-2003 23:27 - Dossier: Godsdienstvrijheid
- 18-12-2003 18-12-2003 16:53 - Apart debat over godsdienstvrijheid
- 18-12-2003 18-12-2003 14:11 - Verslag Aanpassing gemeentewet, Provinciewet e.a. – dualisering
- 18-12-2003 18-12-2003 10:27 - Algemeen Overleg Bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete gemeentebesturen
- 17-12-2003 17-12-2003 16:23 - Motie mensenrechten Noord-Korea
- 17-12-2003 17-12-2003 09:29 - Algemeen Overleg Consessiewet spoor
- 16-12-2003 16-12-2003 14:48 - Bijdrage debat georganiseerde solidariteit
- 16-12-2003 16-12-2003 11:19 - Bijdrage debat Begroting Buitenlandse Zaken 2004
- 16-12-2003 16-12-2003 10:35 - Vragen over mogelijke arrestatie van protestantse christenen in Vietnam
- 15-12-2003 15-12-2003 14:00 - Vragen over mogelijke oprichting van een multinationale Groep Maritieme Patrouille Vliegtuigen
- 15-12-2003 15-12-2003 13:55 - Vragen over Rapport Rutgers Nisso Groep “Abortus in Nederland 2001-2002”
- 12-12-2003 12-12-2003 18:49 - Europa heeft geld voor IJssel-tunnel
- 12-12-2003 12-12-2003 10:37 - Overheid moet in sommige gevallen moraliseren
- 11-12-2003 11-12-2003 18:55 - debat gekozen burgemeester
- 11-12-2003 11-12-2003 14:09 - Bijdrage debat Belastingplan 2004
- 11-12-2003 11-12-2003 13:09 - Algemeen Overleg Landbouw- en Visserijraad
- 11-12-2003 11-12-2003 11:02 - Bijdrage debat dakloze asielzoekers
- 10-12-2003 10-12-2003 18:51 - Combitunnel Nijverdal
- 10-12-2003 10-12-2003 14:07 - Bijdrage debat Vreemdelingenwet – verblijfsvergunning asiel 5 jaar
- 10-12-2003 10-12-2003 14:05 - Bijdrage debat Vreemdelingenwet – 10-dagentoets
- 10-12-2003 10-12-2003 11:11 - Bijdrage debat Wet uitgebreide identificatieplicht
- 09-12-2003 09-12-2003 18:53 - Haagsche Courant over infrastructuurdebat
- 09-12-2003 09-12-2003 14:03 - Bijdrage debat Stelselmatige daders
- 09-12-2003 09-12-2003 13:05 - Algemeen Overleg Derde actieprogramma Nitraatrichtlijn - Mestproblematiek
- 08-12-2003 08-12-2003 18:09 - Nota overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIT) 2004
- 08-12-2003 08-12-2003 18:04 - Toch geld voor tunnel Hanzelijn?
- 08-12-2003 08-12-2003 11:13 - Algemeen Overleg Wet uitgebreide identificatieplicht
- 08-12-2003 08-12-2003 07:50 - Minachting De Geus maakt Rouvoet boos
- 07-12-2003 07-12-2003 18:06 - Kleine meisje Deo Volente onze koningin
- 04-12-2003 04-12-2003 12:56 - Verslag Ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen
- 04-12-2003 04-12-2003 12:54 - Verslag Wijziging Wet primair onderwijs/expertisecentra: decentralisatie arbeidsvoorwaarden
- 04-12-2003 04-12-2003 10:40 - Alimentatie meer afdwingen
- 04-12-2003 04-12-2003 10:28 - Algemeen Overleg Beleidskader Flora- en Faunawet
- 03-12-2003 03-12-2003 20:44 - Bijdrage debat Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2004
- 03-12-2003 03-12-2003 20:41 - Partneralimentatie incasseren
- 03-12-2003 03-12-2003 11:20 - Algemeen Overleg Inkomenspositie chronisch zieken en gehandicapten
- 02-12-2003 02-12-2003 17:57 - Bijdrage debat Wet terroristische misdrijven
- 01-12-2003 01-12-2003 18:14 - Wetgevingsoverleg Wijziging Penitentiaire beginselenwet – stelselmatige daders
Reacties op 'Haagsche Courant over infrastructuurdebat'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.