Haagsche Courant over infrastructuurdebat

dinsdag 09 december 2003 18:53

Artikel uit Haagsche Courant van 09-12-2003
Dé dag van de lokale en regionale lobby in de Kamer

door Gijs Korevaar en Jeroen de Vreede

De Tweede Kamer besprak maandag de bouwplannen voor de infrastructuur. Het wensenlijstje van de regio's was veel groter dan het budget van de minister. Op de overvolle publieke tribune konden teleurstellingen dan ook niet uitblijven. De infrastructuur als grabbelton.

DEN HAAG | Een mooi dik koord tussen twee verplaatsbare paaltjes scheidt in de zaal van de Tweede Kamer de publieke tribune van het besloten gedeelte, dat uitsluitend is bestemd voor Kamerleden en ministers. Daar mag in de pauze van het debat over wegen en spoorlijnen niemand voorbij komen. Ambtenaren niet, pers niet en ook lobbyisten niet.

Het is dan ook een vreemd gezicht als burgemeester Hein van Oorschot van Delft en wethouder Rick Grashoff van dezelfde stad achter dat touwtje moeten blijven. Zij proberen vanaf de zijkant van de zaal de aandacht te trekken van de Kamerleden die op weg zijn naar een kop koffie. Uiteindelijk weten ze Boris van der Ham (D66 en partijgenoot van de burgemeester) en Jan Boelhouwer (PvdA) te spreken te krijgen.

Het is in de Tweede Kamer de dag van het MIT, het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. In dat programma staan de bouwprojecten van het rijk tot 2010. Dit is het moment om plannen voor rijkswegen, vaarwegen en spoorlijnen te beïnvloeden. Het is dus ook de dag waar lokale en regionale bestuurders en hun lobbyisten een jaar lang aan hebben gewerkt. Nu is het moment dat hun projecten er doorheen moeten worden gesleept.

Het is 'democratie in optima forma', stelt PvdA-Kamerlid Co Verdaas vast. Maar het is ook een 'grabbelton' en een 'kermis' voegt hij daar aan toe. "Het brengt het hele land in rep en roer. Ik krijg hierover mailtjes, brieven en telefoontjes uit het land."

En gelijk heeft hij. De publieke tribune puilt uit met actievoerders, burgemeesters, wethouders en raadsleden. Allemaal willen ze uit de eerste hand weten wat er van de plannen terechtkomt. De Kamerleden maakten eerder allemaal 'een rondje door het land'.

Van noord via oost naar zuid en dan west, trekt de karavaan dan door het land. Kan de minister nog iets doen aan de Haak van Leeuwarden, is er geld voor het Kolibriproject in Groningen, hoe zit het met de combitunnel in Nijverdal en hoe loopt de A4 door Midden-Delfland?
En natuurlijk voor met name de Delftenaren de hamvraag: redt de Tweede Kamer de spoortunnel in Delft ja of nee.

Applaus

Van heinde en ver zijn de toeschouwers gekomen. Als Arie Slob (ChristenUnie) pleit voor meer geld voor een tunnel in Nijverdal krijgt hij spontaan applaus van de tribune. Als Hart voor Dieren – een dubbele tunnel bij het plaatsje vlakbij Arnhem – aan de orde komt, veren de Gelderse provinciebestuurders op.

De meeste problemen blijken er te zijn met tunnels: in Nijverdal is geld tekort, bij de A4 door Midden-Delfland is daar geen geld voor en de spoortunnel in Delft verdwijnt steeds verder uit zicht. "Waar een wil is, is een tunnel", stelt Slob ad rem. Maar het helpt niets. Deze tunnels verliezen de strijd. Dat komt doordat minister Karla Peijs in het debat gewoon voet bij stuk houdt. De A4 wordt 'echt een hele mooie weg', stelt zij en die spoortunnel in Delft is gewoon niet nodig.
De Delftse bestuurders druipen diep teleurgesteld af. Hun gesprekken over het touwtje hebben niet geholpen. De Kamerleden die toch al vóór waren, zijn langs geweest. De anderen zijn koffie gaan drinken in eigen kring.
Wethouder Grashoff: "Komende dagen gaan we opnieuw lobbyen. Maar als de motie wordt aangenomen en vervolgens door de minister genegeerd, vraag ik me af waar de parlementaire democratie nog toe dient."

Arie Slob

Reacties op 'Haagsche Courant over infrastructuurdebat'