Minachting De Geus maakt Rouvoet boos

maandag 08 december 2003 07:50

Bron: Nederlands Dagblad

DEN HAAG - Minister de Geus (Sociale Zaken) balanceerde zaterdag op het randje van minachting van het parlement, toen hij voor de radiomicrofoon zei dat Tweede-Kamerleden hun werk niet goed doen. ChristenUnie-fractievoorzitter Rouvoet neemt De Geus de uitspraken kwalijk en zint nog op stappen.

De Geus deed zijn uitlatingen in het VARA-radioprogramma Spijkers met Koppen. De bewindsman zei dat de Kamer al vanaf september wist dat niet iedereen er hooguit één procent in koopkracht achteruit zou gaan. "Vanaf september was het duidelijk dat er uitschieters naar boven en naar beneden zijn. Het ging om het gemiddelde."

Tijdens een debat over de koopkracht afgelopen week viel een groot deel van de Kamer over De Geus heen, omdat bleek dat sommige mensen er tot acht procent op achteruitgaan. Dat Kamerleden door deze cijfers verrast waren, was hun eigen schuld, vindt de minister. Hadden ze maar beter moeten opletten. "Ik vind dat parlementariërs hun stukken moeten lezen en moeten luisteren als er wordt gezegd: er kunnen uitschieters naar boven en onderen zijn. Garanties geven we nooit". Rouvoet is "verbijsterd" door die uitspraak. De Kamer werd pas begin vorige week in een brief hierover geinformeerd na meerdere keren te hebben gevraagd om informatie over de gevolgen voor de koopkracht. "Dus of de hele Kamer is gek, of De Geus en Balkenende wisten het en hebben het niet gemeld. Dat grenst aan minachting van de Kamer."

Reacties op 'Minachting De Geus maakt Rouvoet boos'

Archief > 2003 > december