Uitdaging tot christelijk-sociale oppositie

dinsdag 20 mei 2003 15:24

ChristenUnie mist visie door focus op financieel-economische problemen

De ChristenUnie is blij met 'enkele aspecten van immateriële aard' in het hoofdlijnenakkoord, maar maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen van het pakket voor kwetsbare groepen in de samenleving. André Rouvoet deelt de kritiek van het CNV en de kerken op de forse ingrepen in de sociale zekerheid, de bezuinging op ontwikkelingssamenwerking en het magere milieubeleid: "Dat kun je D66 aanrekenen, maar het is veelzeggend dat het woord rentmeesterschap niet één keer in het stuk voorkomt". Hij benadrukt dat de ChristenUnie niet gecommitteerd is aan een kabinet van CDA, VVD en D66: "Net zo min als we ons laten vangen in een oppositioneel monsterverbond. Dit akkoord biedt voldoende uitdagingen voor een geïnspireerde en vrijmoedige christelijk-sociale oppositie met als uitgangspunten rechtvaardigheid, rentmeesterschap en respect voor het leven".

Rouvoet onderstreept de noodzaak van stevige ingrepen in de overheidsfinanciën, maar betreurt de eenzijdige focus op de aanpak van financieel-economische problemen: " Ik heb gezocht waar nu het hart van de nieuwe coalitie klopt, maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Ik stel dat met teleurstelling vast, omdat er juist nu behoefte is aan krachtig moreel leiderschap".

De ChristenUnie vindt het positief dat er een hoofdlijnenakkoord ligt. "Dat is goed voor het dualisme en verdient daarom waardering", aldus Rouvoet. Het biedt ook hoop…, want "daar zit ruimte voor verbeteringen". De verwachtingen van de ChristenUnie zijn echter niet hoog gespannen. Rouvoet vreest dat er weinig terechtkomt van een wederopbouw na acht jaar paars: "Ik begrijp niet dat de grootste partij bij de keuze voor een derde partner zijn eigen eerste voorkeur losliet ten gunste van die van de VVD en dat het CDA ervoor koos om verder te gaan met twee van de drie paarse partijen".

Reacties op 'Uitdaging tot christelijk-sociale oppositie'