VOS-project voorbeeld voor't land

Uit: Zwolse Courant, 19 mei 2003

VOS-project voorbeeld voor ‘t land
van een onzer verslaggevers
19 MEI 2003 - ZWOLLE - Het Zwolse Veiligheid Op Straat-project (VOS) is een voorbeeld voor het hele land. Tot die constatering kwamen de (Zwolse) Tweede-Kamerleden Arie Slob (ChristenUnie) en Co Verdaas (PvdA) zaterdagmorgen vroeg na een nachtschouw in de binnenstad.
‘We zijn tijdens de nachtschouw onder de indruk geraakt van de hechte samenwerking tussen horeca en politie. In het recente verleden zijn er al cursussen voor horecamedewerkers geweest, maar vanaf deze week gaan horeca en politie samen op cursus. Dat is uniek en baanbrekend. Het Zwolse project moet daarom in het land neergezet gaan worden‘, zegt Slob mede sprekend namens zijn parlementaire collega Verdaas.

‘Horeca en politie, maar ook de politiek, dienen dezelfde doelen en zetten daar gezamenlijk de schouders onder.‘

CAMERA‘S

Elders in het land is de roep om meer camera‘s in het uitgaansgebied groot, maar volgens Slob zijn er in Zwolle voldoende camera‘s. ‘Er wordt binnenkort wel een camera verplaatst, zodat er beter zicht is op de Voorstraat. Ik heb niet de indruk dat Zwolle méér camera‘s nodig heeft. Camerabewaking is ook geen doel op zichzelf, maar moet passen in het geheel van de maatregelen van het Veiligheid Op Straat-project. In Zwolle is het een goede aanvulling op andere maatregelen en functioneert het goed.‘

Tijdens hun rondgang, begeleid door de wethouders Janco Cnossen en Jaap Hagedoorn en medewerkers van de politie, constateerden Slob en Verdaas dat er op een ander terrein wel verbeteringen nodig zijn. ‘Zwolle heeft nog een paar donkere plekjes, er valt dus nog wel wat te verbeteren aan de openbare verlichting.‘