Bijdrage Ernst Cramer AO Verkeersveiligheid landbouwverkeer
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. We praten al jaren over het landbouwverkeer. Er leek een patstelling te zijn ontstaan door de motie van de collega Atsma over de administratieve lasten van het kenteken. Maar met het advies van de commissie-Peijs, dat wordt gedragen door onder andere LTO en Veilig Verkeer Nederland, leek een doorbraak bereikt. Een trekkerrijbewijs zou kunnen worden ingevoerd, de maximumsnelheid zou omhoog kunnen gaan, onder de voorwaarde dat deze trekkers zijn voorzien van een kenteken, maar wel op vrijwillige basis. Het heeft even geduurd, maar de minister is nu ook aan het bewegen met zijn laatste brief. Het gaat dan niet over het trekkerrijbewijs maar over het rijbewijs BE. Bestuurders die het rijbewijs BE hebben, mogen als ze daarvoor een apart bordje op hun trekker hebben, sneller rijden. Deze keuze ziet de ChristenUnie als een stap in de goede richting, maar het roept nog een paar vragen op. Wat zijn nu precies de bezwaren van de minister tegen het advies van de commissie-Peijs? Er zijn een aantal voorstellen in de brief van de minister die ik even langs zou willen gaan. Er is onderzoek gedaan naar kentekening en regelingen in het buitenland. Uit dit onderzoek blijkt dat in alle onderzochte landen kentekenplicht aanwezig is. De commissie-Peijs stelt voor dit in te voeren, zij het dan vrijwillig. Toch stelt de minister dit niet voor en ik zou willen vragen waarom niet. Het zouden de administratieve lasten kunnen zijn, maar dat is niet echt een reëel argument. Het kenteken kost ongeveer €35, blijkt ook uit de gegevens van de RDW. Voor de beoordeling van de administratieve lasten wordt daar nog een uur voor de ondernemer bijgeteld, dat hij kwijt is omdat hij het kenteken moet ophalen. Dat zou €60 zijn; er zijn veel boeren die €60 per uur zouden willen verdienen. Het is dus handje contantje €35, dat valt dus mee. De minister stelt voor een bordje "45 km/u" op de tractor te schroeven, dat gaat ook geld kosten, dat moet namelijk geadministreerd worden. Als je dat met kentekenen oplost, dan is dat gelijk ook voorbij, dan hoeven die aparte kosten niet gemaakt te worden. Er moet vastgelegd worden wie 45 km/u mag, want anders gaat iedereen dat bordje erop schroeven. Misschien wordt het wel een bordje "40 km/u" maar daar kom ik zo op terug. Ik zou graag de reactie van de minister hierop willen hebben. Tevens wil ik de ontheffing die trekkers nu moeten hebben voor de breedte meenemen. De breedteontheffing kost nu ook geld, daar moet een tractoreigenaar ook voor bij de gemeente zijn. Als de minister tot kentekening zou overgaan, dan zou dat allemaal onder één noemer vallen, dan is het zelfs een beperking van de administratieve lasten.
Wat betreft de maximumsnelheid wil ik me aansluiten bij de PvdA en het CDA. Ik kan me voorstellen dat gedachte achter de 45 km/u is dat het aansluit bij de brommobielen waar ook een bordje "45 km/u" op zit. Een trekker en een brommobiel, daar zit nog wel wat maatverschil tussen. Misschien is het goed om in te gaan op het probleem dat mogelijkerwijs voortkomt uit de Europese regelgeving.
Het gebruik van rijbewijs BE vindt de ChristenUnie creatief, maar het is nog niet echt een oplossing voor de problematiek rond zestien- en zeventienjarigen, in die zin sluit ik aan bij de argumenten van de heer De Rouwe en mevrouw Roefs. Ik wil alleen niet de woorden "onbenullig certificaat" van de heer De Rouwe in mijn mond nemen. Ik durf de stelling aan dat als we een wedstrijdje achteruitrijden houden een zestienjarige in een trekker met aanhanger dat sneller presteert dan ik met mijn Agila.
Het gaat mij om de rijvaardigheid en het verkeersinzicht. Nu lijkt het erop dat de bevoegdheid voor het rijden met een zware combinatie gaat gelden vanaf achttien jaar. Ik zou ervoor willen pleiten dat ook zestien- en zeventienjarigen op de combinatie mogen rijden maar wat mij betreft wel met een rijbewijs BE. Daar zit wel een probleem, als ze een rijbewijs BE hebben dan mogen ze ook in de auto van pa rijden. Ik stel voor dat een zestien- of zeventienjarige zijn rijbewijs mag halen, maar omdat hij nog geen achttien is krijgt hij een "T" op zijn rijbewijs. We sluiten hiermee aan bij de bestaande systematiek; er hoeft niets nieuws uit de kast te worden gehaald. Daarmee heb je de duidelijkheid dat zestien- en zeventienjarigen deze combinatie mogen rijden, dat ze het verkeersinzicht hebben en dat ze op volwaardige wijze aan het verkeer kunnen deelnemen. Hij wordt getraind op zijn ervaring en ik denk dat de grootste winst zit in het toenemen van de verkeersveiligheid.
- Labels
- Bijdragen
- Ernst Cramer
Archief > 2009 > november
- 27-11-2009 27-11-2009 15:00 - Cynthia Ortega bezoek conferentie Humanitas: Werk aan Armoede
- 27-11-2009 27-11-2009 09:15 - ChristenUnie expertmeeting: 'Kansen van de crisis'
- 26-11-2009 26-11-2009 15:24 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn algemeen overleg modernisering verlof en arbeidstijden
- 26-11-2009 26-11-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO Ketenzorg verloskunde
- 26-11-2009 26-11-2009 11:43 - 'Eurlings, laat je niet intimideren door spandoekjournalistiek'
- 25-11-2009 25-11-2009 17:35 - 'Elektrische vrachtauto kan niet achterblijven'
- 25-11-2009 25-11-2009 15:09 - Bijdrage Ernst Cramer begroting Verkeer en Waterstaat
- 25-11-2009 25-11-2009 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn algemeen overleg 'maatschappelijk verantwoord ondernemen'
- 25-11-2009 25-11-2009 14:51 - Kilometerprijs: uw vragen, onze antwoorden!
- 24-11-2009 24-11-2009 15:06 - Bijdrage Ed Anker Begroting BZK
- 24-11-2009 24-11-2009 15:01 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn Begroting WWI
- 19-11-2009 19-11-2009 21:30 - Slob roemt keuze voor Van Rompuy
- 19-11-2009 19-11-2009 14:30 - Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn debat: Toerismebepaling en Winkeltijdenwet
- 19-11-2009 19-11-2009 14:00 - Bijdrage Ed Anker 'Afwikkeling nalatenschap oude vreemdelingenwet'
- 19-11-2009 19-11-2009 13:52 - ‘Onverdraagzaam, benepen Amsterdam miskent traditie’
- 18-11-2009 18-11-2009 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn algmeen overleg Inburgering en huwelijksmigratie
- 18-11-2009 18-11-2009 15:30 - Bijdrage Ernst Cramer debat Belastingplan 2010
- 18-11-2009 18-11-2009 13:53 - Zorgen over toename late abortussen
- 18-11-2009 18-11-2009 13:15 - Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn algmeen overleg herziening wet arbeid vreemdelingen
- 18-11-2009 18-11-2009 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn algmeen overleg Wajong-onderwerpen
- 17-11-2009 17-11-2009 18:30 - Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn algmeen overleg Innovatiebeleid
- 17-11-2009 17-11-2009 17:15 - Kamer steunt 11 ChristenUnie-amendementen
- 17-11-2009 17-11-2009 17:00 - Bijdrage Joël Voordewind Begroting Buitenlandse Zaken
- 17-11-2009 17-11-2009 10:44 - 'Bedrijven, geef openheid over kinderarbeid'
- 16-11-2009 16-11-2009 21:09 - Eindelijk rond: 3 miljoen euro voor de rietsnijders in De Weerribben
- 12-11-2009 12-11-2009 19:30 - Bijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg Voortgangsrapportage Afghanistan
- 12-11-2009 12-11-2009 16:15 - Bijdrage Esmé Wiegman Plenair debat Crisis- en herstelweg
- 12-11-2009 12-11-2009 16:11 - ChristenUnie komt op voor werkende ouderen
- 12-11-2009 12-11-2009 16:06 - Voordewind bij Pauw en Witteman over ontvangst Israëlische minister Lieberman
- 12-11-2009 12-11-2009 10:15 - Bijdrage Arie Slob aan Plenair debat over de toekomst van de AOW
- 12-11-2009 12-11-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer AO Voortgangsraportage ILG en EHS over 2008
- 11-11-2009 11-11-2009 17:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Uitbreiding EU'
- 11-11-2009 11-11-2009 12:10 - Beter advies over onbedoelde en ongewenste zwangerschappen nodig
- 11-11-2009 11-11-2009 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn algmeen overleg nieuwe Lissabonstrategie
- 10-11-2009 10-11-2009 20:00 - Bijdrage Ed Anker 'Begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap'
- 10-11-2009 10-11-2009 15:30 - Bijdrage Esmé Wiegman Begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 06-11-2009 06-11-2009 15:00 - Maak scholen alcoholvrij
- 05-11-2009 05-11-2009 11:00 - Bijdrage Ernst Cramer AO Verkeersveiligheid landbouwverkeer
- 04-11-2009 04-11-2009 18:00 - Bijdrage Ernst Cramer AO Anders betalen voor mobiliteit
- 04-11-2009 04-11-2009 17:05 - ‘ChristenUnie doet in Venlo wat Wilders niet durft’
- 04-11-2009 04-11-2009 17:02 - Niet spiegelen aan Iraanse normen
- 04-11-2009 04-11-2009 14:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Informatievoorziening EU-besluitvorming'
- 04-11-2009 04-11-2009 10:15 - Bijdrage Esmé Wiegman debat Europese Top
- 03-11-2009 03-11-2009 20:00 - Bijdrage Joël Voordewind Begroting Jeugd en Gezin
- 03-11-2009 03-11-2009 10:29 - 'Afgestudeerd? Help dan de derde wereld'
- 03-11-2009 03-11-2009 10:15 - Bijdrage Ed Anker 'Begroting Justitie'
- 02-11-2009 02-11-2009 16:59 - Arie Slob opent Oekraïnehuis