Algemeen overleg Zuiderzeelijn en OV SAAL

woensdag 23 april 2008 00:00

De heer Cramer (ChristenUnie) is blij met de verdubbeling van het aantal sporen bij Almere, maar ook het overblijvende deel moet zo snel mogelijk viersporig worden. Hoe denkt de minister dat te realiseren? Bij de Venserpolder is in de optimalisatie van het kortetermijnpakket gekozen voor een wachtspoor in plaats van een fly over. In hoeverre is dit toekomstvast? Met het toenemen van het goederenvervoer valt te verwachten dat een fly over minder verstoringen zal opleveren dan de huidige optie. Wat betekent de uitbreiding van het spoor op de korte termijn voor de dienstregeling? De verhoging van zes naar twaalf treinen zal gevolgen hebben voor de verdeling op de afstand Amsterdam-Schiphol. Heeft het ook gevolgen voor de frequentie richting Utrecht, juist nu Almere een deel van de woningproductie voor die regio moet gaan opvangen?

            Het is de vraag hoe de ontwikkelingen van Almere goed kunnen aansluiten op trajecten in de richting van grote steden als Amersfoort of Amsterdam. Is de minister bereid dit in kaart te brengen, dit mee te nemen in de planstudie en daarbij ook te kijken naar het Zuiden? Of de IJmeerverbinding wenselijk is, hangt sterk af van de ontwikkelingsrichting van Almere. Duidelijk moet zijn of de groei van Almere aan de westzijde in beeld komt. Anders zal de Stichtse Lijn ook in beeld gebracht moeten worden.

            De heer Cramer is geen voorstander van andere modaliteiten dan de bekende, alleen al uit een oogpunt van kosteneffectiviteit. Sterker moet ingezet worden op bijvoorbeeld Sprinters of op het doortrekken van metrolijnen.

Labels
Bijdragen
Ernst Cramer
Transport

« Terug

Reacties op 'Algemeen overleg Zuiderzeelijn en OV SAAL'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2008 > april