De Raad wil meer betrokken worden bij de uitvoering WMO

maandag 23 april 2012

De uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vraagt veel van de gemeente.

Het is een ingewikkeld dossier en er zijn veel veranderingen. Ook zullen naar verwachting steeds meer mensen gebruik gaan maken van een voorziening WMO, door ouderdom of ziekte. Terwijl de landelijke overheid hiervoor minder geld aan de gemeenten geeft. Om de uitvoering van de wet betaalbaar te houden, hebben we in Hardenberg afgesproken dat iedereen die een WMO-voorziening gebruikt, daarvoor in het vervolg een eigen bijdrage moet betalen.

Een aantal cliënten was het daar niet mee eens en heeft tegen de gemeente een zaak aangespannen bij de rechtbank. Zij kregen van de rechter gelijk: de gemeente was niet bevoegd om een eigen bijdrage te vragen, want in de verordening stond niet dat het College daarvoor gemachtigd was door de Raad. In de raadsvergadering van 17 april is daarom de WMO-verordening zo aangepast, dat er duidelijk in staat dat het College zulke regels mag maken.

De ChristenUnie kon hier mee instemmen. Wel hebben we in een motie aan het College opgedragen om de Raad veel beter bij de uitvoering van de WMO te betrekken. We willen in de gaten houden of de eigen bijdrage voor sommige mensen niet te hoog wordt, vooral in combinatie met andere kosten zoals bijvoorbeeld hogere contributies. Daar willen we elk jaar bij de begroting over kunnen praten.

Ook is de communicatie over wat er gebeuren moet na de uitspraak van de rechter erg slecht. We merken veel onrust onder de WMO-cliënten over de eigen bijdrage. Daarom willen we elk half jaar door het College geïnformeerd worden over de uitvoering van de WMO en de eventuele problemen hierbij.

Alle fracties in de gemeenteraad hebben onze motie ondersteund.

Reacties op 'De Raad wil meer betrokken worden bij de uitvoering WMO'