Dilemma’s

maandag 02 april 2012

De fractie stond de afgelopen maanden voor een aantal dilemma’s waarvan we een tweetal nader toelichten. (Duurzaamheid versus bebouwing & Geld versus duurzaamheid)

Duurzaamheid versus bebouwing
Het College stelt aan de Raad voor in te stemmen met een herziening van een bestemmingsplan in Lutten. Een ondernemende agrariër doet een aanvraag om op zijn terrein de stallen uit te breiden en een biovergister te bouwen. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid, waar de fractie een groot voorstander van is, is de fractie ingenomen met het feit dat deze boer een biovergister wil plaatsen waardoor energie op milieuvriendelijke wijze wordt opgewekt. Echter…… de bebouwing van het perceel is fors en de buurt maakt bezwaren.
Zie daar het dilemma waar de fractie voor gesteld werd. Toen bleek dat de aanvraag voldeed aan de kaders die we als raad hebben gesteld, koos onze fractie voor het duurzaamheidsprincipe, daarbij beseffend dat deze boer verder kan met zijn bedrijfsvoering en de buurt wellicht teleurgesteld is in de keuze van de fractie.

Geld versus duurzaamheid
Het College stelt de Raad voor te besluiten een krediet van € 500.000 ter beschikking te stellen voor de bouw van een duurzame woning. Bij de bouw van deze woning zullen de modernste technieken worden toegepast en wordt zichtbaar gemaakt hoe duurzaam gebouwd kan worden. Inwoners van onze gemeente die zelf van plan zijn een huis te bouwen of verbouwen kunnen in het duurzame huis gaan kijken en ideeën opdoen. Een prachtig plan in het kader van duurzaamheidsbevordering. Echter het krediet wordt gevraagd in een tijd dat we als gemeente moeten bezuinigen en geld maar een keer kunnen uitgeven. De fractie stond voor een dilemma: “ als we tegen stemmen wordt ons verweten dat we niet voor duurzaamheid zijn, terwijl dat een van onze speerpunten is. Maar aan de andere kan een half miljoen beschikbaar stellen zal niet door ieder begrepen worden” . Toen ons duidelijk werd dat het huis na een aantal jaren verkocht gaat worden en de investering niet groter is dan het verschil tussen de bouwprijs en de verkoopprijs, kozen we na wikken en wegen voor de duurzaamheid en stemden in met het voorstel.

Reacties op 'Dilemma’s'