Week 9 - Harmjan

woensdag 01 maart 2006 11:24

Woensdag 1 maart

Het bestuurslog heeft weer een dipje. Het effect van de drukte van het bestuur in verband met de gemeenteraadsverkiezingen denk ik. Ik spring maar even in, al ben ik eigenlijk pas volgende week weer aan de beurt. Dat geeft me de gelegenheid om volgende week eens een aantal actieve leden de ruimte te geven zich voor te stellen. Een ideetje van Minke Benard, een van onze actieve leden. Tja, hoe ik mijn tanden poets weten jullie inmiddels wel... Op onze nieuwe website (over een paar maanden is het zover) moet er maar een speciale rubriek komen waarin Actieve Leden zich voorstellen. Er zitten echt een paar geweldige mensen bij hoor!

De campagne draait bij alle partijen op volle toeren, ook op woensdag 1 maart. En zo hoort het ook. Verkiezingstijd is het moment om uit te leggen wat je gedaan hebt. Natuurlijk lijkt het wat hypocriet dat alle politici opeens van zich laten horen, maar ik vind het wel mooi. Zo werkt democratie. Het is misschien wel een leuk idee om eens een jaar na de verkiezingen op de markt te gaan staan. Gewoon om eens uit te leggen wat je als partij met de stemmen die je hebt gekregen doet.

Taida domineert ondertussen het nieuws. Ze mag haar VWO toch niet afmaken van Verdonk. Ik ga er niets meer over zeggen. Het is gewoon triest. Helaas houden VVD, CDA en LPF al jaren tegen dat alle asielzoekende kinderen hun schooljaar mogen afmaken. Tot morgen!

Donderdag 2 maart

Vandaag heb ik een debat op een middelbare school in Leiden. Het begint om 11:15. Ik kom met een opgepropte kaart rond 11:30 de aula binnenwandelen onder luid gejoel en applaus. Jep, ik heb het gevonden hoor...

Het debat gaat best goed. De jongeren doen goed mee en laten het horen als ze waarderen wat je zegt. Als het over vrijheid van meningsuiting gaat, krijg ik van alle kanten bijval. Maar als de zondagsrust voorbij komt slaat dat snel om. Dat vinden ze maar niks, dat je niet kunt winkelen op zondag. Na afloop van het debat praten de panelleden nog even na met elkaar. Ik blijf er even bijstaan, maar het gaat vooral over zetels en campagne. Ik besluit maar eens op een groepje dames af te stappen die erg enthousiast meededen. Het zijn dames met een kleurtje, de meeste islamitisch. Leuk gesprek over de houding tegenover allochtonen en mensen met een kleurtje. Je merkt in Nederland dat er een negatieve sfeer hangt. Politici zijn daar als eerste verantwoordelijk voor. We komen met z'n allen tot de conclusie dat het allemaal best wat gezelliger kan.

Ps. De nieuwe website van de ChristenUnie is sinds het einde van de avond online. Erg mooi, al moet er nog flink geschaaft worden. Zoals mensen die PerspectieF al wat langer volgen weten, zitten wij met onze website op het systeem van de ChristenUnie. Dat betekent dat we over enkele maanden als PerspectieF ook een nieuwe website zullen krijgen. Spannend!

Vrijdag 3 maart

Vandaag de eerste dag dat ik mijn weblog uitleen aan een actief lid: Minke Benard, lid van de werkgroep Onderwijs en dyslexie-expert van PerspectieF doet de aftrap.

Terwijl Marcel (de man van Minke en oud-voorzitter, red.) druk bezig is de rap van minister Donner te oefenen, schrijf ik voor dit weblog. Ik zit in de werkgroep onderwijs, de allerleukste werkgroep van PerspectieF.

We hebben geweldige weken achter de rug, waarin we ontzettend veel gedaan hebben. Na alle drukte van het organiseren van het Groot Dictee der Dyslexie, is er nog steeds veel te doen in de werkgroep. Binnenkort hopen we ons Manifest Dyslexie aan te bieden aan de Tweede Kamercommissie Onderwijs. Heel misschien kunnen we dan weer een klein dicteetje afnemen (om af te kicken).

De afgelopen tijd hebben we heel hard gewerkt aan twee dyslexiepakketten die nu klaar zijn voor presentatie (zie www.grootdicteederdyslexie.nl). Ik ben vooral bezig geweest met het onderwijspakket dat bedoeld is voor scholen en organisaties, maar heb ook gekeken naar het spreekbeurtpakket voor leerlingen.

De leden van de werkgroep onderwijs hebben zelf ook profijt van de actie Dyslexie. Rienette en Nelleke konden de door ons geschreven Scripta Dyslexie mooi in hun portfolio van hun opleiding stoppen. En ik houd er handige contacten aan over, die erg nuttig zijn bij het schrijven van mijn scriptie. Die scriptie is de officiële dagvulling van mijn doordeweekse leven. En via het Groot Dictee der Dyslexie heb ik weer een aardig lijstje interessante namen om te interviewen of eens om tips te vragen. Zo zie je maar dat een beetje actief zijn binnen PerspectieF niet altijd leidt tot vertraging bij je studie, maar soms zelfs voordeel voor je studie...

Maar we doen meer als werkgroep onderwijs. De actie Dyslexie is nu bijna afgerond, maar wij gaan door. Zo hebben we afgelopen maandag de Wiegelavond georganiseerd. Dat houdt in dat we het voorstudiepakket moesten samenstellen en de discussie voorbereid hebben. En natuurlijk alle praktische zaken, zoals de zaal regelen en op de avond zelf achter de bar staan en de spandoeken ophangen (dat heeft mij nog een mooie ANP-foto opgeleverd met nog mooier onderschrift: ‘op de achtergrond hangt een vrouw nog even een spandoek op’, zie foto).

Verder hebben we het nieuwe politieke programma besproken. Het onderwijsgedeelte tenminste. Gerda had een voorzet geschreven en het was aan ons er op te schieten. Dat hebben we dan ook gedaan, hoewel het stuk al behoorlijk goed was. Op de volgende ALV van PerspectieF is het algemeen beschietbaar, zodat een ieder weer commentaar kan leveren op onze versie.

Naast PerspectieF, zijn ook andere politieke jongerenorganisaties actief op onderwijsgebied. Op de Wiegelavond hebben we kennisgemaakt met een deel van de onderwijsafdeling van de Jonge Democraten. Dit soort contacten willen we zeker ook uitbreiden en gebruiken. Er is zat te doen samen op onderwijsgebied. Als je het niet met elkaar eens bent, organiseer je een spetterende discussieavond. Ben je het wel met elkaar eens, dan kun je samen mooie acties organiseren.

Ook vertellen wat jij doet binnen PerspectieF aan de rest van de leden? Mail naar politiek@perspectief.nu

Reacties op 'Week 9 - Harmjan'