Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carla Dik over de aanbesteding voor nieuwe politieauto's
Schriftelijke vragen van ChristenUnie Fractievoorzitter Gert-Jan Segers en Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als leden van respectievelijk de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie en de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de minister van Veiligheid en Justitie
Onderwerp: De aanbesteding voor nieuwe politieauto’s
Kamerstuk: 2016Z05219
Datum: 14 maart 2016
Vraag 1
Kent u het bericht «Ook schoonste diesels zitten fors boven de uitstoot-norm» 1) en het bericht «Agent rijdt straks in vervuilende diesel» 2)? Herinnert u zich uw antwoorden op eerdere vragen over het duurzaam inkopen van mobiliteit door overheden? 3)
Vraag 2
Klopt het dat in de (concept)aanbesteding van dienstvoertuigen van de Nationale Politie de eis is opgenomen dat de voertuigen een dieselmotor moeten hebben? 4)
Vraag 3
Kunt u aangeven hoeveel hoger de NOx-praktijkemissies van nieuwe dieselvoertuigen op dit moment zijn dan die van personenauto’s op benzine, hybriden, (semi)elektrische voertuigen, (semi)elektrische bestelwagens en bestelwagens op cng?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de eis uit deze aanbesteding dat het voertuig een diesel-voertuig moet zijn, dit in relatie tot de recente bevindingen dat dieselvoertuigen de lucht veel meer vervuilen en in het licht van de (stedelijke) luchtkwaliteitsdoelen en ambities?
Vraag 5
Klopt het dat de eis van 140g CO2/km veel hoger is dan hetgeen bijvoorbeeld gebruikelijk is voor nieuwe personenauto’s in de zakelijke markt? Zo ja, hoeveel?
Vraag 6
Klopt het dat zelfs in de categorie grote personenauto’s veel voertuigen onder de 116g CO2/km beschikbaar zijn zoals bijvoorbeeld valt te zien in de top 10 zuinige auto’s? 5)
Vraag 7
Klopt het dat in de aanbesteding naast deze CO2-eis geen aanvullende klimaateisen en wensen zijn opgenomen? Welke aanvullende eisen en gunningscriteria staan voor vergelijkbare voertuigen (personenauto’s en bestelauto’s) in de aanbestedingscriteria op de website van PIANOo en waarom worden deze niet ten minste gebruikt? Klopt het dat in andere aanbestedingen van overheden hogere duurzaamheidsambities worden gesteld dan op de website van PIANOo? Zo ja, waarom gebruikt u deze niet?
Vraag 8
Hoe kwalificeert u de duurzaamheidsambitie van de aanbesteding van de dienstvoertuigen van de politie in het licht van de klimaatagenda, het plan van aanpak Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en de brandstofvisie en -uitvoeringsagenda?
Vraag 9
Bent u bereid met de Nationale Politie in overleg te treden om de eisen en criteria in de aanbesteding minimaal in lijn te brengen met het plan van aanpak Maatschappelijk Verantwoord Inkopen?
Vraag 10
Bent u ermee bekend dat in antwoord op marktvragen de politie geen functionele reden geeft waarom diesel wordt geëist, maar expliciet aangeeft dat voor diesel wordt gekozen omdat dit door de fiscale vrijstelling (BPM en MRB) de meest voordelige keuze is? Deelt u de mening dat dit een ongewenst effect is? Speelt dit effect ook bij de keuze voor andere voertuigen zoals taxi’s, Wmo-vervoer, bestelbusjes et cetera?
Vraag 11
Welke oplossingen zijn mogelijk om deze onbedoelde belemmeringen voor verduurzaming op te heffen of te compenseren?
1) Website de Volkskrant, 11 maart 2016 (http://www.volkskrant.nl/economie/ook-schoonste-diesels-zitten-fors-boven-de-uitstootnorm~a4260185/ )
2) Blikopnieuws.nl, 11 maart 2016 (http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/238648/agent-rijdt-straks-in-vervuilende-diesel.html ). Zie ook website Natuur & Milieu, 11 maart 2016 (https://www.natuurenmilieu.nl/nieuwsberichten/politie-geeft-slechte-voorbeeld/ )
3) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 918
4) Website TenderNed, 12 februari 2016 (https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/eac39745d06e4fade059f22464b36473/cid/1439973;jsessionid=6DBDBF098F1D124AAFBFCCF0A5A68FE9.node4 )
5) Website ANWB (http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos )
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2016 > maart
- 31-03-2016 31-03-2016 09:30 - Eppo Bruins bezoekt Urk
- 31-03-2016 31-03-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Inclusieve ontwikkeling in Nederlandse ontwikkelingssamenwerking
- 31-03-2016 31-03-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Onderwijs op andere locatie dan school
- 30-03-2016 30-03-2016 11:39 - Segers: strijd tegen het jihadisme moet beter en vereist internationale samenwerking
- 30-03-2016 30-03-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat inzake de Wet uitwerking Autobrief II
- 24-03-2016 24-03-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Wet werk en zekerheid (AO d.d. 09/03)
- 23-03-2016 23-03-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Participatiewet (AO d.d. 16/03)
- 23-03-2016 23-03-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het VSO Spoor
- 23-03-2016 23-03-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over energie
- 18-03-2016 18-03-2016 14:02 - Gert-Jan Segers: “Gemeenten niet naar elkaar laten wijzen bij huishoudelijke hulp hospice”
- 17-03-2016 17-03-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Wet langdurige zorg (Wlz) (AO d.d. 03/03)
- 16-03-2016 16-03-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Participatiewet
- 15-03-2016 15-03-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de Europese Top van 17-18 maart 2016
- 14-03-2016 14-03-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carla Dik over de aanbesteding voor nieuwe politieauto's
- 11-03-2016 11-03-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de uitbreiding van het treinaanbod Leiden-Utrecht en Alphen aan den Rijn-Gouda
- 10-03-2016 10-03-2016 11:30 - Bijdrage Eppo Bruins over visie Onderwijs2032
- 10-03-2016 10-03-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over een toename van het aantal comazuipers
- 09-03-2016 09-03-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair hoofdlijnendebat over het advies van het Platform Onderwijs 2032
- 09-03-2016 09-03-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de intercity Dordrecht-Breda
- 08-03-2016 08-03-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het debat over ICT-problemen bij de Sociale Verzekeringsbank
- 07-03-2016 07-03-2016 16:29 - Foto's: Joël Voordewind op Lesbos
- 07-03-2016 07-03-2016 13:06 - ChristenUnie: kabinet moet hoge private schulden aanpakken
- 03-03-2016 03-03-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Vreemdelingen- en asielbeleid
- 03-03-2016 03-03-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van het initiatief Taverne inzake wijziging Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen
- 03-03-2016 03-03-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Wet langdurige zorg (Wlz)
- 03-03-2016 03-03-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 03-03-2016 03-03-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Evaluatie Wet afbreking zwangerschap
- 02-03-2016 02-03-2016 14:13 - 10 verbeteringen in hulpverlening bij ongewenste zwangerschap
- 02-03-2016 02-03-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg Energie
- 02-03-2016 02-03-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber over het plenair debat over mijnbouw
- 02-03-2016 02-03-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht «Marketing kunstvoeding bedreigt borstvoeding»
- 01-03-2016 01-03-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid naar de ramp met MH17