Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van het afschaffen van het papieren treinkaartje
Inbreng schriftelijk overleg van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu met betrekking tot het Afschaffen papieren treinkaartje
Onderwerp: Afschaffen papieren treinkaartje
Kamerstuk: 23 645
Datum: 4 juni 2014
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van het voornemen het papieren treinkaartje af te schaffen en te vervangen door producten op de OV-chipkaart en op een wegwerp OV-chipkaart.
Toeslag
Genoemde leden zijn verheugd dat er met de wegwerp OV-chipkaart een vervanger komt voor het papieren treinkaartje om zo incidentele treinreizigers met een makkelijk product te blijven bedienen. Zij hebben echter vragen bij de voorgenomen toeslag van 1 euro. De voorgestelde toeslag is bedoeld om klanten te stimuleren voor een normale OV-chipkaart te kiezen. Genoemde leden zijn van mening dat de beste manier hiervoor is de OV-chipkaart zo aantrekkelijk te maken dat mensen als vanzelf er voor kiezen. Zij vragen waarom niet gekozen is voor dergelijke positieve prikkels. Zij vinden verder de vergelijking met het busvervoer niet helemaal kloppen aangezien er in de bus een primair belang is voor zowel vervoersbedrijven als reizigers om de kaartverkoop in de bus te beperken door een toeslag. Zo worden immers lange halteertijden voorkomen. Bij de trein speelt dit argument niet en wordt als enige argument de transactiekosten van de vervoerder aangevoerd.
Een bedrag van 1 euro lijkt niet veel maar op een treinreis van 60 kilometer is het wel 10% en op korte afstanden kan het oplopen tot bijna 50%. Genoemde leden vragen wat de mening van de staatssecretaris is over dit hoge percentage? Natuurlijk zijn de materiaalkosten van een papieren kaartje met wegwerpchip iets hoger dan van een papieren kaartje zonder die chip. De huidige papieren kaartjes hebben echter, om fraude te voorkomen, ook technische toevoegingen die zo’n kaartje iets duurder maken dan hetzelfde stukje bedrukt papier zónder die echtheidskenmerken van een paar jaar geleden. Dit zijn allemaal zaken die onderdeel horen te zijn van de totale systeemkosten die uit de vervoeropbrengsten en andere inkomsten van de vervoerbedrijven worden gedekt en die rechtvaardigen volgens genoemde leden dus geen toeslag. Door de toeslag ontbreekt ook de prikkel voor de vervoerder om te zoeken naar efficiencymaatregelen om het betaalsysteem goedkoper te maken.
Verplicht in- en uitchecken
Genoemde leden voorzien een probleem met het verplichte in- en uitchecken met het eenmalige kaartje. Op het kaartje staat immers al waar je vandaan komt, waar je naar toe wilt en de datum. Toch is het kaartje straks ongeldig als je niet bent ingecheckt. Het gaat hier om potentiele nieuwe klanten die een eerste ervaring hebben met het openbaar vervoer. Deelt de staatssecretaris de mening dat vervoerders deze klanten juist moeten binnenhalen in plaats van afschrikken met lastig uit te leggen regels en boetes? Genoemde leden zijn blij dat vervoerders rekening houden met een gewenningsperiode en dat NS op een afgekocht traject ook later niet zal handhaven omdat er betaald is voor het desbetreffende traject. Genoemde leden vragen of er afspraken kunnen worden gemaakt dat een reiziger ook na de gewenningsperiode bij geen enkele vervoerder kan worden beboet als hij een ticket heeft voor een specifiek traject en wordt gecontroleerd op dat specifieke traject.
Aanschafprijs
Genoemde leden zijn blij met het aanbod van NS om de aanschafprijs van de OV-chipkaart tijdelijk te verlagen tot 2 euro. Deelt de staatssecretaris de mening dat het wenselijk is de prijs structureel te verlagen? Momenteel is de aanschafprijs, zeker voor gezinnen en toeristen een drempel zeker als daarbij ook nog in aanmerking wordt genomen dat voor een treinreis minimaal 20 euro op de kaart geladen moet zijn.
Reizen op rekening
Reizen op rekening in plaats van reizen op saldo zou een oplossing voor deze problemen kunnen zijn. Genoemde leden hebben vernomen dat hiermee wordt geëxperimenteerd door onder meer de RET en TLS. Zij vragen wanneer dit uiterlijk voor alle consumenten beschikbaar is en bij alle vervoerders en modaliteiten. Ook vragen zij waarom op de nieuwe Traject Vrij abonnementen van NS weliswaar reizen op rekening sinds kort mogelijk is maar alleen op het spoor terwijl voor de zakelijke markt ook in het regionale openbaar vervoer reizen op rekening al lang geregeld is via de NS Businesscard. Wat is de reden dat het voor de consumentenmarkt nog niet is geregeld, vragen deze leden? Komt dit omdat vervoerders onderling nog geen afspraken hebben gemaakt over het van toepassing zijn in de bus, tram en metro? Zo ja, wat staat deze afspraken in de weg en bent u bereid uw invloed aan te wenden dat reizen op rekening zo spoedig mogelijk in alle vormen van openbaar vervoer voor alle consumenten mogelijk wordt?
Stations
Genoemde leden constateren dat er nog onduidelijkheid is over de verkrijgbaarheid van de nieuwe wegwerpkaartjes met chip op de stations waar NS niet rijdt. In de brief staat dat de kaartjes op bijna alle stations verkrijgbaar zijn. Wat is de reden dat het op enkele stations nog niet geregeld is? De NS schrijft in haar reactie op het LOCOV advies dat het gaat om 7 stations maar dat dit er mogelijk meer kunnen worden als er maar weinig eenmalige chipkaarten per dag verkocht worden. De leden van de ChristenUnie-fractie vragen waarom niet wordt gegarandeerd dat op alle stations enkele reizen, retours en kinderkaartjes gekocht kunnen worden middels afspraken met de vervoerders in de decentrale concessies? Klopt het dat het zolang dit niet geregeld is kan voorkomen dat incidentele reizigers zonder OV-chipkaart door het ontbreken van een kaartaanbod van heel Nederland op het vertrekstation onderweg een aansluiting missen omdat ze tijdens de overstap eerst een nieuw kaartje moeten kopen.
OV-chip 2.0
Eigenlijk is de OV-chipkaart in zijn huidige vorm al weer een achterhaald concept. In Friesland kun je je als proef al betalen met je mobieltje en ook betalen met een gewone bankpas wordt in de toekomst mogelijk. Genoemde leden vragen waarom de vervoerders niet eerst proef draaien met het papieren kaartje met chip en wachten op deze nieuwe gebruiksvriendelijke betaalmethoden die mogelijk ook interessant zijn voor incidentele reizigers voordat er eventueel een toeslag wordt ingevoerd?
In dit kader vragen deze leden naar de stand van zaken van de ontwikkeling van OV chip 2.0 zoals gevraagd in de motie Dik-Faber/De Boer. Het moet volgens deze leden zoals verwoord in de motie voor alle vervoerders en voor virtuele vervoersproviders mogelijk worden vervoersproducten aan te bieden die geldig zijn bij alle vervoerders via roaming. Zo kunnen vervoerders/providers onafhankelijk van elkaar innovatieve vervoersproducten ontwikkelen zoals bijvoorbeeld één landelijk OV-tariefsysteem met een vaste kilometerprijs, kilometerbundels of een systeem met een landelijk OV-tariefsysteem met een degressief tariefstelsel voor trein/bus/tram/metro. Genoemde leden vragen de hiervoor benodigde wetswijziging zo spoedig mogelijk in te dienen bij de Tweede Kamer.
Volgens genoemde leden is het nog maar de vraag of in dit nieuwe model een toeslag op losse treinkaartjes lang overeind zal blijven. Volgens genoemde leden zullen vervoerders dan sneller kiezen voor het gratis aanbieden van een normale OV-chipkaart voor incidentele reizigers met het doel ze uiteindelijk binnen te halen als vaste klant.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > juni
- 30-06-2014 30-06-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het notaoverleg Mensenrechtenbeleid
- 28-06-2014 28-06-2014 16:21 - Uitkomst CU-expertmeeting ontwikkelingshulp: verminder bezuiniging, zet in op sociale vangnetten en eerlijke handel
- 26-06-2014 26-06-2014 09:59 - ChristenUnie blij met einde aan zwabberbeleid rond rookverbod
- 26-06-2014 26-06-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat inz. Wijziging Wet toelating zorginstellingen ivm voorwaarden voor winstuitkering aanbieders medisch-specialistische zorg
- 26-06-2014 26-06-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de vrijlating en arrestatie van een zwangere vrouw in Sudan
- 26-06-2014 26-06-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van de Wet houdbare overheidsfinanciën
- 26-06-2014 26-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Gert-Jan Segers ten behoeve van de Beantwoording nadere vragen inzake ontnemingsschikking Cees H.
- 26-06-2014 26-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Maatschappelijke opvang / zwerfjongeren / daklozenproblematiek
- 25-06-2014 25-06-2014 14:15 - ChristenUnie: Juncker verkeerde man op verkeerde plek
- 25-06-2014 25-06-2014 11:37 - ChristenUnie roept opnieuw op tot vrijlating Soedanese vrouw
- 25-06-2014 25-06-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het debat over de agenda van de Europese Top
- 25-06-2014 25-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Vervoer en beheer hoofdrailnet (AO d.d. 17/06)
- 25-06-2014 25-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Lange Termijn Spooragenda (AO d.d. 15/04)
- 25-06-2014 25-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan een plenair debat over de verduidelijking van de rookverboden in de Tabakswet, met inbegrip van een algemeen rookverbod in de horeca
- 25-06-2014 25-06-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Gert-Jan Segers e.a. over het bericht "Verboden vlag overschaduwt Veteranendag"
- 25-06-2014 25-06-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Verkoopplannen REAAL N.V. en ASR Nederland N.V.
- 25-06-2014 25-06-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Stelselherziening / Transitie Jeugdzorg
- 24-06-2014 24-06-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over het WRR-rapport "Naar een lerende economie"
- 24-06-2014 24-06-2014 00:00 - Inbreng nader verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van de Wet langdurige zorg
- 24-06-2014 24-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit gebruik meststoffen
- 24-06-2014 24-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg ERTMS
- 21-06-2014 21-06-2014 16:22 - Congres: ChristenUnie kiest voor vernieuwing partijstructuur
- 20-06-2014 20-06-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over het weigeren van studiefinanciering voor een master na een gecombineerde bacheloropleiding Pabo (HBO) en Pedagogische Wetenschappen (WO)
- 19-06-2014 19-06-2014 14:01 - De demon van antisemitisme moet worden uitgedreven (opinie Volkskrant)
- 19-06-2014 19-06-2014 09:41 - ChristenUnie: Kies voor brede sluis Kornwerderzand
- 19-06-2014 19-06-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de Wet koopkrachttegemoetkoming lage inkomens
- 19-06-2014 19-06-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van de Tijdelijke wet deelfonds sociaal domein
- 19-06-2014 19-06-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Beveiliging van Joodse instellingen
- 19-06-2014 19-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Waterveiligheid
- 18-06-2014 18-06-2014 10:49 - Station Zoetermeer Bleizo gaat er eindelijk komen
- 18-06-2014 18-06-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over Wijziging Algemene Ouderdomswet ivm beëindiging voorschotregeling en vaststelling grondslag voor stellen regels mbt hoofdverblijf dezelfde woning
- 18-06-2014 18-06-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat inz. Wijziging Wet marktordening ter voorkoming dat zorgverzekeraars zelf zorg verlenen
- 18-06-2014 18-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Grondstoffen en Afval
- 18-06-2014 18-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg MIRT
- 17-06-2014 17-06-2014 15:56 - ChristenUnie: behoud private plantaardige keuringsdiensten
- 17-06-2014 17-06-2014 15:45 - ChristenUnie: zorgen over uitblijven akkoord zachte landing
- 17-06-2014 17-06-2014 15:28 - ChristenUnie: Noordtak Betuweroute beter onderzoeken
- 17-06-2014 17-06-2014 09:49 - Kan het wat worden met die antithese van Van Raak? (column ND)
- 17-06-2014 17-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber inzake het kabinetsbeleid ten aanzien van zbo's betreffende het gedeelte over Economische Zaken
- 17-06-2014 17-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van een kader voor erkenning van producenten- en brancheorganisaties en algemeen verbindend verklaring
- 17-06-2014 17-06-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Midden-Oosten Vredesproces
- 17-06-2014 17-06-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Slachtoffers van loverboys
- 16-06-2014 16-06-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over een nieuw onderzoek naar omvangrijke kinderarbeid en schending van andere arbeidsrechten in de Turkse hazelnootproductie
- 12-06-2014 12-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het dertigledendebat over het sluiten van verzorgingshuizen
- 12-06-2014 12-06-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van Wijzigingswet financiële markten 2015
- 12-06-2014 12-06-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Problemen van franchise-ondernemers
- 12-06-2014 12-06-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Subsidiekader maatschappelijke organisaties
- 12-06-2014 12-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carola Schouten ten behoeve van Exitcondities voor uittreding uit de EMU
- 11-06-2014 11-06-2014 11:43 - Voorstel ChristenUnie voor landelijke bibliotheekpas aangenomen
- 11-06-2014 11-06-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over seksueel geweld tegen (Dalit) vrouwen in India
- 11-06-2014 11-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber inzake Landbouw- en Visserijraad op 16 en 17 juni 2014
- 11-06-2014 11-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Waterkwaliteit
- 11-06-2014 11-06-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Bedrijfslevenbeleid en Innovatie
- 10-06-2014 10-06-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid (AO d.d. 04/06)
- 10-06-2014 10-06-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Burundi en Rwanda (AO d.d. 21/05)
- 10-06-2014 10-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Scheepvaart
- 05-06-2014 05-06-2014 17:47 - Nationale invulling Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid laat kansen liggen
- 05-06-2014 05-06-2014 11:52 - ChristenUnie: studieschuldenstelsel onbegrijpelijke maatregel
- 05-06-2014 05-06-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenaire debat over de invoering van het leenstelsel voor studenten
- 05-06-2014 05-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over schaliegas
- 05-06-2014 05-06-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht dat recyclebaar afval wordt verbrand als gevolg van extra overheidssteun voor biomassa
- 05-06-2014 05-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Aanbieding ontwerpbesluit houdende wijziging Besluit eigen bijdrage rechtsbijstand en het Besluit vergoedingen rechtsbijstand 2000
- 04-06-2014 04-06-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Visserij
- 04-06-2014 04-06-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 04-06-2014 04-06-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Behandelvoorbehoud inzake de EU-voorstellen over biologische productie en etikettering
- 04-06-2014 04-06-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van het afschaffen van het papieren treinkaartje
- 03-06-2014 03-06-2014 15:47 - 130.000 handtekeningen voor vrijlating Sudanese christin
- 02-06-2014 02-06-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over Netfix, Trouw en de Kijkwijzer
- 01-06-2014 01-06-2014 16:59 - ChristenUnie: mediabedrijven als Netflix moeten Kijkwijzer beter gebruiken