ChristenUnie zet burgerinitiatief Portway 2012 op Kameragenda

snelwegdinsdag 26 maart 2013 14:55

Op initiatief van de ChristenUnie spreekt de Tweede Kamer woensdag 27 maart over de A13/A16 bij Rotterdam. Leden van de vaste Kamercommissie Infrastructuur & Milieu laten zich tijdens een zogenaamde ‘bijzondere procedure’ informeren over de zogenaamde “Portway 2012” variant voor deze nieuwe weg. In dit alternatief wordt er geen nieuwe snelweg gebouwd ten noorden van Rotterdam maar wordt de A20 verbreed en beter ingepast in de omgeving en komt er een korte ondergrondse bypass van de A13 bij Overschie, zodat niet alleen de files worden opgelost, maar ook het probleem met de leefbaarheid van de woningen vlak langs de snelweg.

Actieve burgers hebben voor de A13/A16 de zogenaamde Portway 2012 variant ontwikkeld. Kamerlid Carla Dik-Faber vindt het belangrijk hierover te spreken met collega’s: “Ondanks alle voordelen die dit plan lijkt te hebben, houdt de minister vast aan haar eigen plan. Ik wil weten waarom dit soort goede burgerinitiatieven niet van de grond komt. Het plan is door de initiatiefnemers doorgerekend en blijkt voor hetzelfde geld de files beter op te lossen dan de nieuwe snelweg A13/A16. Ook lost het plan leefbaarheidsknelpunten op in plaats van nieuwe problemen te creëren. Het lijkt bovendien mogelijk het plan slim te faseren zodat er de komende jaren niet 1 miljard euro, maar slechts 50 miljoen euro nodig is om de knelpunten op te lossen.”

Dik-Faber heeft de andere Kamerleden uitgenodigd in gesprek te gaan met de initiatiefnemer van dit plan zodat alle fracties goed geïnformeerd zijn voor het debat op 8 april. Op die dag spreekt de Kamer over het plan van minister Schultz om een groot aantal infrastructuurprojecten uit te stellen in verband met de bezuinigingen. Dik-Faber: “De impact van deze besluiten is overal in het land groot. Ik wil weten of er ook andere mogelijkheden zijn nu er minder geld is door bijvoorbeeld projecten te versoberen of slim te faseren door binnen grotere projecten de echte knelpunten als eerste aan te pakken. De A13/A16 is een goed voorbeeld van een project dat zo grootschalig is dat je je kunt afvragen of er niet andere oplossingen zijn die de files net zo goed oplossen, maar ook beter zijn voor de leefbaarheid in de regio.”

Carla Dik
Verkeer & Vervoer