ChristenUnie: verplichte eindtoets draagt niet bij aan onderwijskwaliteit
De ChristenUnie vindt dat meer regels en meer verplichtingen vanuit Den Haag niet bijdragen aan verbetering van de onderwijskwaliteit. De ChristenUnie is tegen het voorstel van staatssecretaris Dekker om eindtoets verplicht te maken. Hierover werd gisteren in de Tweede Kamer gedebatteerd. Kamerlid Carola Schouten: ,,Het wetsvoorstel zorgt er voor dat de Inspectie gemiddelde toetsscores als belangrijke graadmeter voor de onderwijskwaliteit mag hanteren. Bovendien worden toetsscores per school straks mogelijk openbaar. Deze leerlingresultaten geven een te eenzijdig beeld en doen geen recht aan de bijdrage aan de brede ontwikkeling van kinderen.”
De ChristenUnie is bovendien niet te spreken over het invoeren van een verplichte eindtoets in het speciaal onderwijs. ,,Met name in het clusteronderwijs moet zorgvuldig worden omgegaan met de ontwikkeling van kinderen. Een uniforme eis om resultaatmeting in te voeren past niet bij deze schoolsoort, ruimte voor de professionaliteit van docenten is meer op zijn plaats. Zij kunnen het beste beoordelen waar een kind behoefte aan heeft,” aldus Schouten.
De wijzigingen die CDA en D66 hebben aangebracht zijn een stap in de goede richting. Het is ook een belangrijke wens van de ChristenUnie dat scholen zelf een eindtoets moeten kunnen kiezen en dat de Cito-toets niet te belangrijk wordt bij het advies over vervolgonderwijs. Schouten: ,,Dat neemt niet weg dat ook de gewijzigde wet zorgt voor meer fixatie op toetsresultaten, meer regels en overheidsbemoeienis in de klas, nog meer administratielast voor leraren en dus minder tijd voor lesgeven. De ChristenUnie zal daarom niet instemmen met deze wet.”
Spreektekst Carola Schouten (ChristenUnie), donderdag 21 maart 2013
Voorzitter. Vorige week was een spannend moment voor zo'n 165.000 leerlingen in het basisonderwijs. Zij kregen de uitslag van de Cito-toets. De Cito-toets is altijd een belangrijke graadmeter voor het vervolgonderwijs maar -- zo zeg ik er met nadruk bij -- is gelukkig niet allesbepalend. De juf of meester heeft een breed beeld van het kind, ook van de schoolprestaties in de totale schoolperiode. Heel vaak wordt dat als belangrijkste element gezien voor de beoordeling van het vervolgonderwijs. Gelukkig maar.
Als ik dit wetsvoorstel echter bekijk en als het doorgaat, dan vrees ik dat wij vanaf nu een andere weg inslaan. Ik zal maar meteen duidelijk maken hoe mijn fractie tegenover dit wetsvoorstel staat: meten is bij kinderen maar in heel beperkte mate weten. Kwaliteit van onderwijs is zo veel meer dan de resultaten van een toets. Kinderen kunnen zo veel meer dan alleen rekenen en taal. Als wij dit wetsvoorstel zouden invoeren, zou het beperkt worden tot deze aspecten. Daarom zijn wij tegen een verplichte eindtoets en tegen dit wetsvoorstel. Ik zal één voor één onze belangrijkste inhoudelijk kritiekpunten nalopen.
Allereerst is een belangrijke vraag: wat is het doel van de toetsing? Volgens de website van Cito is dat de leerling, de ouders en de leerkracht helpen bij het kiezen van een geschikt type voortgezet onderwijs. Het is voor veel scholen belangrijk om een hulpmiddel te hebben om de ontwikkeling van kinderen te meten. Een toets kan een didactische meerwaarde hebben om te weten wat een leerling kan en waar hij nog aan moet werken.
Om die reden is opbrengstgericht werken de norm geworden in het basisonderwijs. Scholen willen hier ook graag mee aan de slag. De vraag is of meer verplichtingen en verantwoording de beste manier is om opbrengstgericht werken te bevorderen. Het administratiecircus waar leraren mee te maken hebben, lijkt inmiddels zijn doel voorbij te schieten. Niet de les maar administratie en verantwoording nemen meer en meer tijd in beslag, terwijl het regeerakkoord juist inzet op de professionaliteit van de leraar. Waarom kiest de staatssecretaris dan toch voor meer verplichtingen? Is dit een motie van wantrouwen in de richting van het onderwijsveld?
De ChristenUnie wijst de groeiende Haagse bemoeienis met de dagelijkse onderwijspraktijk af. De staatssecretaris zei afgelopen week letterlijk dat het ministerie met een centrale toets de touwtjes wat strakker in handen kan nemen, terwijl minister Bussemaker onlangs vraagtekens plaatste bij het telkens aanscherpen van wetten om problemen te lijf te gaan. De minister zei dat niet alles wat in Den Haag verzonnen wordt, altijd de gewenste uitwerking heeft. Woorden naar mijn hart. Maar dat gevoel krijg ik ook bij dit wetsvoorstel. Het gaat uit van een beheersingsdenken vanuit Den Haag dat wij de laatste jaren vaker hebben gezien. Hoe moet ik de wijze lessen van minister Bussemaker rijmen met dit wetsvoorstel en de opmerkingen van de staatssecretaris afgelopen week?
Van veel leraren krijg ik te horen dat de Cito-toets voor de inspectie nu al een belangrijke graadmeter in de beoordeling is. De zware nadruk op toetsing in het oordeel van de inspectie staat nu niet in de Wet op het primair onderwijs, maar in de nieuwe wet staat letterlijk dat de leerresultaten van de school straks jaarlijks worden beoordeeld op basis van de resultaten van de afgelegde centrale toetsen. Gaat een serie meerkeuzevragen bepalen of een school de kwaliteit op orde heeft? Wat is er mis met de huidige formulering in de wet? Lukt het ons onvoldoende om zwakke scholen op te sporen? Ik heb die indruk niet. Ik heb daarom samen met collega Rog een amendement ingediend om de huidige wettekst op dit punt te behouden.
De staatssecretaris vindt dat scholen meer openheid moeten geven over hun prestaties. Ook de ChristenUnie vindt dat scholen aandacht moeten besteden aan verantwoording over de onderwijskwaliteit, maar dan wel in de juiste volgorde en aan de juiste personen. In de eerste plaats gaat het om verantwoording aan ouders, kinderen en leraren. Het gaat om de kwaliteit van het lesgeven, de kwaliteit van de lesinhoud, de bijdrage aan een brede ontwikkeling van leerlingen en een goede begeleiding van iedere leerling. Ouders maken deel uit van een schoolgemeenschap en hebben recht op deze informatie.
Via Vensters PO, waar mevrouw Ypma het al over had, kan de verantwoording aan ouders al een stuk genuanceerder plaatsvinden dan via openbaarmaking van de gemiddelde scores. Nu wij toch op het punt van de openbaarmaking van Cito-scores zijn gekomen, de staatssecretaris kiest voorlopig niet voor het openbaar maken van de Cito-scores. Hij wil de uitspraak van de rechter afwachten. Ik vraag hem in dit debat duidelijk aan te geven waar hij zelf staat. Vindt hij het wenselijk dat ze openbaar worden gemaakt? Het slechts openbaar maken van Cito-scores zal namelijk leiden tot ongewenst gedrag. Dat zien wij nu al terug in het basisonderwijs. Soms wordt wekenlang getraind voor de toetsweek om een zo hoog mogelijke score te halen. Is dat in het belang van de leerling of de school?
De bekostiging of het aantal aanmeldingen hangt er straks misschien wel van af. Bovendien zijn leerlingen die minder goed kunnen leren niet zo interessant voor de ranking van een school. Scholen in achterstandswijken, of kleinere scholen die veel zorgleerlingen aantrekken omdat die daar kleinschaliger onderwijs krijgen, worden zo benadeeld. De gemiddelde toetsscore is misschien lager, maar de begeleiding kan van hoge kwaliteit zijn. Hoe gaat de staatssecretaris met die nuances om? Wat staat voorop bij het meten van leerresultaten: een analyse tussen scholen, een analyse binnen de school of een analyse van de prestaties van de individuele leerling?
Ik wil ook ingaan op de invloed van het wetsvoorstel op de inrichtingsvrijheid van scholen en de autonomie van de docenten. De Raad van State noemde dit ook als een belangrijk kritiekpunt. Er moet volgens de raad terughoudendheid worden betracht bij het opleggen van inhoudelijke onderwijsnormen. Het gedetailleerd voorschrijven van het leerlingvolgsysteem leidt tot een inperking van de ruimte van scholen en de autonomie van docenten. Bovendien signaleren wij geen probleem bij de huidige vrijheid om toetsen af te nemen en een leerlingvolgsysteem te hanteren. Veel scholen hanteren al een volgsysteem voor leerlingen. Het is een goed middel om de ontwikkeling van leerlingen in de gaten te houden. Waarom is het nu nodig om het te standaardiseren en verplicht op te leggen? Waarom heeft de staatssecretaris er geen vertrouwen in dat de scholen de leerresultaten goed monitoren? De gerichtheid op het toetsen van een beperkt aantal vakken brengt bovendien de brede kwaliteit van vrijheid van onderwijs in gevaar. De kwaliteit van een leerling wordt over een beperkt aantal vakken door een momentopname gemeten. Dat is een te smalle weergave van het onderwijs. Een kind leert meer dan alleen rekenen en taal. Hoe zit het met de brede vorming? Hoe zit het met de didactische vrijheden van scholen? Al dat soort aspecten krijgen wij niet boven water door het verplichten van de Cito-toets.
De ChristenUnie is bovendien tegen een wettelijk monopolie van Cito. Sommige scholen hebben zelf toetsen ontwikkeld die aansluiten bij hun onderwijsvisie. Zij worden straks verplicht om een Cito-toets af te nemen. Ook hier constateer ik problemen met de vrijheid van scholen. Waarom is ingrijpen noodzakelijk?
Een aparte categorie betreft het speciaal onderwijs. Voor het speciaal onderwijs wordt vanaf 2015 het gebruik van de eindtoets verplicht. Het gaat om een aangepaste versie, en er wordt een uitzondering gemaakt voor kinderen die bijvoorbeeld zeer moeilijk lerend zijn. Toch heeft de ChristenUnie grote bezwaren tegen een eindtoets voor het speciaal onderwijs. Het gaat om een zeer diverse groep leerlingen die niet voor niets in het speciaal onderwijs terecht gekomen is. Is een eindtoets geschikt voor leerlingen in het clusteronderwijs? Hoe kun je een kind met een IQ van 50 beoordelen via een opgelegde eindtoets? Het gaat er toch veel meer om dat men kijkt hoe het kind zich in de breedte heeft ontwikkeld op zo'n school, en niet alleen op een aantal aspecten? Hoe kun je een school in het speciaal onderwijs afrekenen op een gemiddelde toetsscore, aangezien veel leerlingen in- en uitstromen en de niveauverschillen per klas heel groot kunnen zijn? Doet een leraar het in het clusteronderwijs slecht als de toetsscores onder de maat zijn? Wij hebben daar onze twijfels over, sterker nog, het lijkt ons dat deze docent geroemd moet worden voor al het werk dat hij verricht in het clusteronderwijs.
Omdat de ChristenUnie de focus op resultaatmeting niet vindt passen bij het speciaal onderwijs, heb ik een amendement ingediend om de verplichting te schrappen.
De wijzigingen die de PvdA en de VVD vandaag voorstellen, verzwakken in ieder geval de zware nadruk op toetsing in het wetsvoorstel. Dat is winst. Toch blijft mijn vraag welk probleem we met het wetsvoorstel oplossen. Het verbaast mij bovendien dat de PvdA de verplichte eindtoets verdedigt, terwijl in het verkiezingsprogramma van deze partij staat dat scholen zelf moeten kunnen kiezen voor een leerlingvolgsysteem en een eindtoets. Is het verkiezingsprogramma van de PvdA opeens niet belangrijk meer?
Mijn conclusie is dat dit wetsvoorstel nauwelijks draagvlak heeft in het onderwijs. Scholen willen juist de komende jaren rust en ruimte, gezien alle uitdagingen die zij op zich af zien komen. De ChristenUnie vindt dat het wetsvoorstel te veel ingrijpt in de autonomie van scholen en leraren. De staatssecretaris wil weliswaar de touwtjes meer in handen hebben, maar ik doe graag een tegenvoorstel: laat de touwtjes wat meer vieren. Misschien komen leraren dan ook wat meer toe aan hun kerntaak, namelijk het lesgeven zelf.
- Labels
- Carola Schouten
- Onderwijs
Archief > 2013 > maart
- 30-03-2013 30-03-2013 20:16 - Joël Voordewind in Syrië: 'Laat christelijke vluchteling ruimhartiger toe in Nederland'
- 28-03-2013 28-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de nieuwe bezuinigingen op het infrastructuurfonds
- 28-03-2013 28-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik aan een voortgezet algemeen overleg over Openbaar vervoer / OV-chipkaart
- 28-03-2013 28-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Spoorveiligheid en ERTMS
- 28-03-2013 28-03-2013 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Uitnodiging veldpartijen voor alternatieve pakketmaatregelen
- 27-03-2013 27-03-2013 19:15 - Prostitutiedebat: 'Iedere dag worden mannen en vrouwen beroofd van hun waardigheid'
- 27-03-2013 27-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat over het niet indexeren van het basiskinderbijslagbedrag
- 27-03-2013 27-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan pl. debat over richtlijn inz. voorkoming en bestrijding mensenhandel
- 27-03-2013 27-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan initiatiefvoorstel verandering Grondwet mbt correctief referendum
- 27-03-2013 27-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Rapport commissie Samson
- 27-03-2013 27-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Belastingdienst / diverse fiscale onderwerpen
- 26-03-2013 26-03-2013 14:55 - ChristenUnie zet burgerinitiatief Portway 2012 op Kameragenda
- 26-03-2013 26-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de overeenstemming over de steun aan Cyprus
- 26-03-2013 26-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over cumulatieve effecten natuur en milieu activiteiten Waddengebied
- 26-03-2013 26-03-2013 00:00 - Inbreng Carola Schouten inz. Beleidsdoorlichting artikel 9 Begroting SZW (Algemene nabestaandenwet)
- 26-03-2013 26-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Valys / Doelgroepenvervoer
- 25-03-2013 25-03-2013 19:32 - ChristenUnie: beter luisteren naar ouders van gepeste kinderen
- 23-03-2013 23-03-2013 14:13 - ChristenUnie bezorgd om milieuschade Waddengebied
- 22-03-2013 22-03-2013 12:05 - ChristenUnie: verplichte eindtoets draagt niet bij aan onderwijskwaliteit
- 21-03-2013 21-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat Wijziging Wet primair onderwijs ivm centrale eindtoets po
- 21-03-2013 21-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over het bericht dat er meer huurders uit huis worden gezet
- 21-03-2013 21-03-2013 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Verzamelwet SZW 2013
- 21-03-2013 21-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de voortzetting van het algemeen overleg Voedsel en voedselprijzen
- 21-03-2013 21-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Opleidingsstop Politieacademie
- 20-03-2013 20-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik aan plenair debat inz. Wijziging Wet orgaandonatie ivm nieuwe med. ontwikkelingen
- 20-03-2013 20-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan pl. debat over wijz. Wetboek Strafrecht ivm art. verbod godslastering
- 20-03-2013 20-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg BES-aangelegenheden
- 19-03-2013 19-03-2013 20:05 - ChristenUnie: minister gaat doelstellingen politievrijwilligers niet halen
- 19-03-2013 19-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat inzake Verdrag stabiliteit economische en monetaire unie
- 19-03-2013 19-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over het bericht "Overheden eens over bezuinigingen"
- 19-03-2013 19-03-2013 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers inz. Wijz. Mediawet 2008 ter modernisering stelsel landelijke publ. omroep
- 15-03-2013 15-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten en Carla Dik over meetellen persoonsgebonden budget in box 3
- 14-03-2013 14-03-2013 16:24 - Hevig verzet tegen opheffing kleine scholen
- 14-03-2013 14-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Voedselfraude
- 14-03-2013 14-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 21 maart 2013
- 14-03-2013 14-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Discriminatieonderwerpen
- 13-03-2013 13-03-2013 19:18 - ChristenUnie vindt abortusuitspraak kabinet ongepast
- 13-03-2013 13-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik en Kees vd Staaij (SGP): "Ziekenhuizen mogen abortus niet weigeren"
- 13-03-2013 13-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind ea over bericht verbranding 100 huizen Pakistaanse christenen
- 13-03-2013 13-03-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan pl. debat: Europese miljardensteun aan Egyptische moslimbroederschap
- 13-03-2013 13-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over proefboringen schaliegas
- 13-03-2013 13-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad d.d. 18 en 19 maart 2013
- 13-03-2013 13-03-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Opvang, terugkeer en vreemdelingenbewaring
- 13-03-2013 13-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Afspraken woningmarkt
- 12-03-2013 12-03-2013 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inzake Rijksstructuurvisie A4 Passage en Poorten & Inprikkers
- 12-03-2013 12-03-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan VAO Hoofdlijnenbrief studiefinanciering / sociaal leenstelsel
- 12-03-2013 12-03-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de Regeling langdurig verblijvende kinderen
- 11-03-2013 11-03-2013 17:11 - ChristenUnie start handtekeningenactie tegen selectief labelen Israel
- 11-03-2013 11-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind ea: supermarktketens weigeren leeftijdsgrenzen alcoholverkoop
- 07-03-2013 07-03-2013 18:22 - Waarom Europa van sommige Europeanen gered moet worden (column DDS)
- 07-03-2013 07-03-2013 18:15 - ChristenUnie ontevreden over evaluatie embryowet
- 07-03-2013 07-03-2013 07:01 - 'Turkije hoort echt niet bij de Europese Unie' (opinie Volkskrant)
- 07-03-2013 07-03-2013 00:00 - Mondelinge vragen Joël Voordewind en Gert-Jan Segers: loverboyslachtoffers verliezen veiligste haven
- 07-03-2013 07-03-2013 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carola Schouten inzake Werkkostenregeling
- 07-03-2013 07-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat inzake Wijziging Embryowet ivm evaluatie van deze wet
- 07-03-2013 07-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers en Peter van Dalen aan het plenair debat over de Staat van de Europese Unie
- 07-03-2013 07-03-2013 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers inz. Wijz. Wegenverkeerswet ivm verbeteren aanpak rijden onder invloed drugs
- 07-03-2013 07-03-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan algemeen overleg Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
- 07-03-2013 07-03-2013 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ivm Wetsvoorstel Bontes tot wijz. BW ivm beperken duur partneralimentatie
- 06-03-2013 06-03-2013 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers inzake Grondwetsverandering tot deconstitutionalisering commissaris Koning
- 06-03-2013 06-03-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan een algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 06-03-2013 06-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Mestwetgeving
- 06-03-2013 06-03-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Spoorveiligheid en ERTMS
- 06-03-2013 06-03-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg JBZ-Raad 7 en 8 maart 2013
- 05-03-2013 05-03-2013 11:37 - De Cito-toets wordt meer een doel dan een middel
- 05-03-2013 05-03-2013 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over beleid kabinet loonontwikkeling en aanpak econ. crisis
- 05-03-2013 05-03-2013 00:00 - Mondelinge vragen Joël Voordewind over naleving van leeftijdsgrenzen alcoholverkoop supermarktketens
- 04-03-2013 04-03-2013 14:31 - ChristenUnie in verzet tegen winning van schaliegas
- 04-03-2013 04-03-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de moord op een christelijke asielzoeker
- 01-03-2013 01-03-2013 10:48 - ChristenUnie stelt vragen over moord op christelijke asielzoeker
- 01-03-2013 01-03-2013 09:03 - Piet Adema beoogd partijvoorzitter ChristenUnie
Reacties op 'ChristenUnie: verplichte eindtoets draagt niet bij aan onderwijskwaliteit'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.